Permiskonsuker og helligdager

Septokt19

Forumet er livet
Juli13-jentene
Oktoberlykke 2019
Når man regner på permisjonsukene.... Kan man da plusse på like mange dager som det er helligdager innimellom? Eller "forsvinner" bare helligdagene? Vanskelig å forklare spørsmålet....

Jeg skjønner hva du mener men vet ikk eom jeg klarer å forklare meg godt :p

Disse heligdagene forsvinner og kan ikke plusses på dersom du ikke tar ferie eller permisjon uten lønn fra nav i de dagene og dagene før/etter.
Skal se om jeg finner igjen den siden mannen leste om dette ;)

Her fant jeg det :)

Det står et stykke nede på siden under den missvisende overskriften engangsstønad.
http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2013/02/13/dette-har-dere-krav-pa-fra-nav

Her er uttdraget:

En stønadsperiode gjelder fra mandag til fredag uavhengig av offisielle fridager. Du kan med andre ord forlenge permisjonen ved å ta ut feriedager enkelte uker i året, som påske og jul i stedet for permisjon.
Tar du ut tre feriedager i påskeuka, så får du fri en hel uke og har likevel en uke permisjon til gode. NAV betaler for alle ukedager selv om det er helligdager. Så det er bare dager hvor man har lovbestemt ferie eller fulltidsarbeid som blir til gode/lagt på sluttdatoen, altså 3 feriedager i dette tilfellet.

Takk! Står at retten til feriepenger begrenser seg til de første 12/15 ukene...... Får man ikke vanlige feriepenger i juni 2014 når man har hatt permisjon??? Føler meg ganske dust på dette asså :-/......

Takk! Står at retten til feriepenger begrenser seg til de første 12/15 ukene...... Får man ikke vanlige feriepenger i juni 2014 når man har hatt permisjon??? Føler meg ganske dust på dette asså :-/......
Jo du får "vanlige feriepenger" men bare for de 12 eller 15 første ukene av permisjonen.
Altså tar du ut 100% permisjon, får du feriepenger av de 12 første ukene, men tar du ut 80% så får du feriepenger av de 15 første ukene i permisjonen.
Og det er den som tar ut permisjonen de 12/15 første ukene som får feriepenger. Altså om det er du, så er det du som får feriepengene i 2014.
Så den blir jo ikke helt vanlig da du får mye mye mindre enn av vanlig lønn :(

Jeg har alltid fått normalt utbetalt feriepenger etter permisjon, tror det står i tariffavtalen min med jobben at de utbetaler feriepenger som normalt (det er heldigvis de som betaler ut permisjonspengene også, og får dem tilbake fra NAV). Jeg har pleid å minne dem på at de kan få "refundert" en del fra NAV, men vet ikke om det blir gjort. Jeg er bare så utrolig glad for at jeg ikke har annet med NAV å gjøre enn å sende søknaden, også fikser jobben resten.

Hvordan vet man om det er jobben eller NAV som betaler da? Jeg aner ikke dette :-/

Hvordan vet man om det er jobben eller NAV som betaler da? Jeg aner ikke dette :-/

Spør arb.giveren din. Ikke anta noe hvertfall. Det gjorde mannen min sist og trodde at arb.giver betalte perm.penger, men han fikk faktisk fra nav. Jeg får penger fra min arb.giver.

Her fant jeg det :)

Det står et stykke nede på siden under den missvisende overskriften engangsstønad.
http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2013/02/13/dette-har-dere-krav-pa-fra-nav

Her er uttdraget:

En stønadsperiode gjelder fra mandag til fredag uavhengig av offisielle fridager. Du kan med andre ord forlenge permisjonen ved å ta ut feriedager enkelte uker i året, som påske og jul i stedet for permisjon.
Tar du ut tre feriedager i påskeuka, så får du fri en hel uke og har likevel en uke permisjon til gode. NAV betaler for alle ukedager selv om det er helligdager. Så det er bare dager hvor man har lovbestemt ferie eller fulltidsarbeid som blir til gode/lagt på sluttdatoen, altså 3 feriedager i dette tilfellet.
Så man kan søke om ferie alle helligdager??? :rolleyes:
Jeg har lovpålagt ferie i juli, og mister avspaseringsdager i august. Men kan man søke ferie i hver skoleferie? Høres for godt ut til å være sant... :p Får mindre utbetalt da vel, om man søker ferie? Og jeg kan kanskje ikke det heller, med hele juli som lovpålagt ferie?

Jeg har lovpålagt ferie i juli, og mister avspaseringsdager i august. Men kan man søke ferie i hver skoleferie? Høres for godt ut til å være sant... :p Får mindre utbetalt da vel, om man søker ferie? Og jeg kan kanskje ikke det heller, med hele juli som lovpålagt ferie?

Høres ut som du jobber i henh til skoleruta/på statlige lærervilkår? I så fall samme som meg. Vi har ikke ferie i skoleferiene,de andre feriene enn juli mnd regnes som avspas. Det er juli som er den definerte ferien for de med lærervilkår. Så tror ikke man kan gjøre noe med annet enn eventuelt akkurat helligdagene. Men usikker på om vi får gjort noe med de også.

Du kan vel egentlig ta så mye ferie som du ønsker, men du må huske det at når du tar ferie så blir utbetalingen fra nav redusert slik at du må ha oppsparte midler i bakhånd evt bruke feriepengene dine den perioden du har "ferie"
De kan vel ikke tvinge deg til å ha ferien i juli måned når du da er gått ut i permisjon?
Jeg er så dårlig på å forklare meg, men slik jeg tenker er at så lenge du er ute i permisjon, så har ikke arb.giver noe med når du bruker ferien din, det er det kun NAV som har behov for å vite i forhold til når de skal ha en "pause" i utbetalingen til deg...

Er man lærer for man igjen de fire ukene i juli. Min permisjon blir forlenget med en måned.
Ang. avspaseringen får vi igjen det neste år igjen. Fordi at avspaseringen vi tar ut sommeren i 2014 + høstferie, vinterferie i skoleåret 14/15 etc. får vi uten å egentlig ha jobbet oss opp til å få det. Men siden vi mistet alt i perm etter dette skoleåret går det opp i opp og blir riktig :)

Back
Topp