permisjonsuker og fedrekvote

litlå

Gift med forumet
stemmer det at vi nå har 54 uker permisjon og pappaen har 6 uker fedrekvote?? når tredde disse reglene i kraft?? tar gjerne imot lenger permisjon jeg...[:D][:D]

Kanskje jeg missforstod spørsmålet ditt, men med 80% lønn har man vel totalt 54 uker tilsammens for både mor og far...eller har vi 60 uker? Full lønn er vel 44 uker mener jeg....

Noen som vet dette mer sikkert enn meg[;)]??

Hov Litlå...vi er jo like langt....

Det er 54 uker på 80% tilsammen, ja. Fra trygdeetatens sider:

Stønadsperioden for fødselspenger utgjør 44 uker med full lønn eller 54 uker med 80 prosent av full lønn. Det valget som gjøres når stønadsperioden starter, gjelder for hele perioden og for begge foreldrene. (...) Noen av stønadsukene må tas ut av mor og noen av ukene er forbeholdt far (fedrekvote).

Hadde jo vært hyggelig med 60 uker, men...

jo lenger jo bedre... [:D][:D] jaja vi skal vel ikke klage heller, før i tiden hadde de kun 3 måneder... så vi er jo kommet litt lenger på den fronten...

tusen takk for svar hvertfall... [:D][:D]

Dersom dere har f.eks 50% stilling,får mannen også mye mindre i permisjonslønn den tiden han er hjemme.Da vår datter på 4 år var liten fikk iallefall fedre 4 uker med 50% lønn,eller 2 uker med full lønn.Mulig dette har økt siden da,men bare et tips til de som kansje ikke er klar over at mannens lønn i permisjonstiden styres av stillingsstørrelsen til barnets mor.

Det er endret noe på reglene for dette de par siste årene, men jeg har ikke satt meg helt inn i hvordan det fungerer - anbefaler alle å ta en prat med trygdekontoret som ikke har "standard" situasjon (altså hvis ikke begge jobber 100%).

Back
Topp