Permisjonstiden blir spist opp av "sykt barn" dager.

Skattnr.2

Betatt av forumet
Permisjonen min begynte forrige fredag 5. Mai. Siden da har mitt yngste barn på 4 år vært syk.

Nå idag når jeg endelig kunne levere henne til barnehagen, så ble eldste på 5 syk.

Jeg kjenner at jeg er så trøtt og har null energi. Sover ekstremt dårlig på nettene og spesielt når jeg har syke barn i sengen. Hu på 4 år har vært syk annenhver uke denne vinteren/våren - så selv om jeg og har vært sykemeldt så har jeg måtte ta vare på henne. Og selv om hun er syk, så er hun pigg på dagen, men får feber-blir trøtt på ettermiddagen.

Mannen har hatt hjemmekontor når de har vært syke, slik at han kan steppe litt inn når jeg trenger å slappe av litt. Han har nesten ikke omsorgsdager igjen, så han kan ikke ha fri fra jobb. Jeg har heller ikke det store nettverket, så det blir meg som må ta meg av de.

Jeg kjenner at jeg er så trøtt og lei, og vil egentlig bare sove, eller at fødselen skal starte. Har dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å være til stede for mine andre syke barn. Men jeg har null energi, og kroppen er så tung at jeg klarer ikke å gjøre noenting heller.

Kjenner jeg gruer meg ekstremt mye til neste uke når bhg er stengt fra onsdag - søndag og ungene er hjemme - fordi jeg ikke klarer å være den moren jeg ønsker for de, og blir bare kjeftet og sur på de hele tiden.

Måtte bare lufte følelsene/tankene mine her.

Sender deg omtanke, den siste innspurten er tung!! ❤️

Nevner også bare som et alternativ at far har rett på to uker fri (omsorgspermisjon) i forbindelse med fødsel, som kan taes fra og med 2 uker før termin til 2 uker etter fødsel.
Kanskje det kan være aktuelt å bruke denne før termin, dersom du ikke har sjanse til å fungere; selv om det ikke er så gøy å bruke den på å bare være hjemme, og ikke på babyen... Men så kan han også ta ut to uker foreldreperm etterpå også.
Screenshot_2023-05-10-15-08-27-02_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Han får bare dekket den ene uken av arbeidsgiveren hans, og den vil jeg at han skal bruke når babyen er født.

Så den andre uken blir ulønnet, og det har vi pr. idag ikke råd til. Eneste løsningen da blir å ta ut ferie dager :(

Han får bare dekket den ene uken av arbeidsgiveren hans, og den vil jeg at han skal bruke når babyen er født.

Så den andre uken blir ulønnet, og det har vi pr. idag ikke råd til. Eneste løsningen da blir å ta ut ferie dager :(
Han kan ta to uker av fedrekvoten sin også. Da blir det tre uler med betaling i alle fall.

Men dette er vel nytt fra august i fjor. At far har rett på betalt 2 uker perm!

Men dette er vel nytt fra august i fjor. At far har rett på betalt 2 uker perm!
Far har rett på tok uker fri i forbindelse med fødsel (som han har hatt rett på i mange år), men de er uten foreldrepenger og det er opptil arbeidsgiver å velge om den skal være lønnet/ulønnet.
Nytt fra august er at far i tillegg kan ta ut to uker med betaling fra NAV i forbindelse med fødsel sammen med mor. Da betaler ikke arbeidsgiver for de, men han bruker av fedrekvoten slik at han har to uker mindre å bruke senere. Den nye ordningen åpner for at far kan være hjemme totalt fire uker i forbindelse med fødselen.

Far har rett på tok uker fri i forbindelse med fødsel (som han har hatt rett på i mange år), men de er uten foreldrepenger og det er opptil arbeidsgiver å velge om den skal være lønnet/ulønnet.
Nytt fra august er at far i tillegg kan ta ut to uker med betaling fra NAV i forbindelse med fødsel sammen med mor. Da betaler ikke arbeidsgiver for de, men han bruker av fedrekvoten slik at han har to uker mindre å bruke senere. Den nye ordningen åpner for at far kan være hjemme totalt fire uker i forbindelse med fødselen.
Ja det er sant:)

Da har han én lønnet uke, én ulønnet + 2 uker som kan brukes av fedrekvote. Jeg forstår at dere ikke ønsker bruke ulønnet da, men da har han tre uker han KAN ta ut rett etter fødsel. (Bruker han av fedrekvoten, så blir det jo to uker mindre å bruke senere da, men.. det er jo en vurdering man må ta).

Da har han én lønnet uke, én ulønnet + 2 uker som kan brukes av fedrekvote. Jeg forstår at dere ikke ønsker bruke ulønnet da, men da har han tre uker han KAN ta ut rett etter fødsel. (Bruker han av fedrekvoten, så blir det jo to uker mindre å bruke senere da, men.. det er jo en vurdering man må ta).
Ja, jeg vet.

Men jeg skal allerede ha ulønnet permisjon etter Mamma permen min, så vi prøver å dra den betalte permisjonen så langt ut som mulig.

Men hvis det forsetter slik, så må vi nok se på alternativene. Han har ikke problemer med å få fri ulønnet fra jobben. Spørsmålet er om vi skal ta oss råd til det eller ikke - eventuelt at han må ta ut noen ferie dager, da dette tærer ekstremt mye psykisk for meg.

Men så hjelper det ikke så mye ift neste uke. Når bhg er stengt fra onsdag - søndag og ungene er hjemme. Han og er hjemme da, men bare den ekstra påkjennelsen så jeg er så psykisk nedbrutt som jeg akkurat nå - så tar det og veldig på. Har avtalt at han må ta ungene mest mulig ut av huset da, men kjenner at jeg gruer meg ekstremt mye til den uken.

Back
Topp