Permisjonssøknad

RangLa<3

Elsker forumet
Junilykke2018
Har dere søkt på dette? Tenkte jeg skulle søke til uken, det er vel ikke for tidlig det?

Jeg har termin 3 januar og søkte for en uke siden. Tror det står ca 2 mnd før permisjon på NAV sine sider, og dvs si jeg bør søke rundt 13 oktober. Altså ikke for termin, men før permisjon starter( senest 3 uker før termin) Så søk i vei du.. :)

Kopi fra NAV sine sider: Når bør jeg søke? Du bør søke i god tid (ca tre måneder) før du skal ha foreldrepenger/engangsstønad, slik at NAV rekker å saksbehandle søknaden din. Det er viktig å være oppmerksom på at stønadsperioden ved fødsel senest starter tre uker før termindatoen. Du bør også søke i god før du ønsker perioden utsatt eller du ønsker gradert uttak. Dersom du som far ønsker å utsette uttaket av fedrekvoten, må du huske å sende søknaden om utsettelse til NAV innen fristen: Fristen er den siste dagen i felleperioden. Denne datoen finner du i mors vedtaksbrev om foreldrepenger. Hvis du søker senere vil du miste dager. Søker du for eksempel fem dager for sent mister du fem dager av fedrekvoten. Søker du tre uker for sent mister du tre uker. Årsaken til at du må søke om utsettelse av fedrekvoten er at fellesperioden og ukene med fedrekvote regnes som en sammenhengende periode. Hvis du ikke søker om utsettelse innen fristen, vil dagene fortsette å løpe selv om du ikke tar ut fedrekvoten.

Hvor sender dere søknaden hen? På papirene stod det at de skulle sendes til Oslo, altså den adressen som stod på søknadspapirene, men jeg syns det virker så rart? 

kaisa78 skrev:
Hvor sender dere søknaden hen? På papirene stod det at de skulle sendes til Oslo, altså den adressen som stod på søknadspapirene, men jeg syns det virker så rart? 

Alle skal sende til den adressen.

Jeg sendte for noen uker siden, det er lurt å være tidlig ute for i noen tilfeller kan Nav bruke lang tid.

Har sendt inn papirene,men fekk brev tilbake at eg manglet noe.
Så det sender eg inn 12 november når eg får lønna fra barnehagen. Og det skulle gå bra sa dem når eg ringte til nav

det er lurt å sende inn fortest mulig, sist sendte jeg litt forsent, og da fikk jeg ikke penger før lenge etter lillemann var født... uuuutrolig kjedelig..
man skal sende til oslo, alle sammen, spurte nav jeg :)

Hei, Jeg har søkt og fått innvilget søknaden. De sa det kunne ta 2-3mnd, men det gikk fortere. Synes NAV sine sider er veldig tungvinte.. Da jeg printet ut søknaden. Fikk jeg "eksempel skal ikke sendes nav" skrevet over hele forsiden, så jeg fikk dem til å sende en søknad i posten. Man må også printe ut en egen forside på nettsidene deres. Men nå er alt i orden her :-)

Kan sende søknad etter uke 26, termindato må være bekreftet av lege/jordmor etter uke 26. Jeg sendte inn for 1,5 uke siden og har fått innvilget allerede. :-)

Fikk dere brev tilbake fra NAV? Eller måtte dere logge inn på nav.no for å se svar? er ei stund siden jeg sendte søknad, men ikke hørt noe......

lnie skrev:

kaisa78 skrev:

Alle skal sende til den adressen.

Jeg sendte for noen uker siden, det er lurt å være tidlig ute for i noen tilfeller kan Nav bruke lang tid.

Ok det var bra:) sendte inn for en uke siden, var bare redd jeg hadde sendt feil ;) 

mamssi skrev:
Fikk dere brev tilbake fra NAV? Eller måtte dere logge inn på nav.no for å se svar? er ei stund siden jeg sendte søknad, men ikke hørt noe......

Jeg fikk brev tilbake fra NAV. Først et hvor det stod at svangerskapet måtte bekreftes etter 26.uke, Jordmor sa det gikk greit med bekreftelse fra uke 24, men den holdt altså ikke. Når jeg sendte ny bekreftelse, fikk jeg brev om at søknaden var innvilget etter ca en uke.

Jeg søkte på tirsdag denne uka, så lenge det er etter uke 26 er det ikke for tidlig;-)

Takker for svar!
Da søker jeg neste uke så får jeg håpe på at alt er i orden så jeg får innvilget papirene med engang, synes det er så greit å ha alt i orden før julestresset så dette passet bra

Snakket med NAVkontoret her i kommunen og fikk beskjed at de hadde 4måneders (!!!) behandlingstid. Det betyr jo at selv om man søker med en gang etter uke 26 så vil man ikke få svar på søknaden før permisjonen er i gang  :-S

Mannen min skal kanskje bytte jobb, så jeg kan vel ikke søke før han vet hvor han jobber og har avklart med sjefen hvordan permisjon han skal ha... Dessuten har jeg vært arbeidsledig inntil for en måned siden med unntak av et par ekstravakter, så tenkte å vente til jeg får lønn 10. november uansett, for NAV ser vel på inntekten for siste måneden var det noen her som sa. Og jeg vil jo at den skal være så høy som mulig... Selv om ikke det er så lett når man jobber 50 % og er 50 % arbeidsledig.

mamssi skrev:

Fikk nettopp et brev om at de hadde mottatt søknaden og om behandlingstiden og litt annen info. :-) Ring og hør om alt er i orden, bedre å gjøre det nå enn for sent!

Mannehanne skrev:
Hei, Jeg har søkt og fått innvilget søknaden. De sa det kunne ta 2-3mnd, men det gikk fortere. Synes NAV sine sider er veldig tungvinte.. Da jeg printet ut søknaden. Fikk jeg "eksempel skal ikke sendes nav" skrevet over hele forsiden, så jeg fikk dem til å sende en søknad i posten. Man må også printe ut en egen forside på nettsidene deres. Men nå er alt i orden her :-)

Det er fordi du må krysse av alt du skal legge ved og så ta på neste steg nederst på siden og fylle inn fødselnr. OG SÅ får du opp skjemaet:-)

Back
Topp