Permisjonssøknad

Y_lill

Glad i forumet
Har byrja på papirmølla... Me skal setja oss ned no i haustferien for å setja oss skikkeleg inn i det, men æsj kor mykje det er å tenka på!

Korleis skal du/de organisera dykk? 

Eg er lærar, så mest sannsynleg tar eg full permisjon fram til sumarferien er over, og så tar me gradert uttak fram til jul att.

Her går jeg litt på skole... Mannen skal ha permisjon når jeg er på skolen.. Så han skal ha litt gradert uttak ca 3 dager i mnd.. Har ikke begynt med den enda for den kan ikke leveres før tidligst uke 26 her..100 prosent dekning..

Orker knapt nok å tenke på det :-/
mannen går på skole nå, så vi vet ikke hvordan jobbsituasjonen er for han til høsten. Blæææh.

Ikke sikker selv assa.. vi skal også sette oss inn i alle disse reglene.. Kjenner det blir litt tiltak hehe

Skal skaffe papirene i morgen pg begynne å se på de. Gleder meg veldig til de er innsendt og har fått svar fra nav. Vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det med permisjon, annet enn at jeg skal ha 100%.

Frk.MammaMor skrev:
Her går jeg litt på skole... Mannen skal ha permisjon når jeg er på skolen.. Så han skal ha litt gradert uttak ca 3 dager i mnd.. Har ikke begynt med den enda for den kan ikke leveres før tidligst uke 26 her..100 prosent dekning..

Ingen får levert før etter veke 26, me treng skriftleg bekrefting frå lege eller jordmor. Har akkurat gått opp for meg at det ikkje er lenge til, og eg treng å ha ting i orden på jobben før eg leverer søknaden om gradert uttak - like greit å levere alt på ei gong - derfor byrjar me no.

Sist jeg var gravid var det folk som fikk levert den før uke 26.. Tror den da ble lagret på Nav til den kunne behandles videre.. Litt forskjell på komunene har jeg skjønt..

Må man evt søke om perm på jobben først før man kan ordne resten på nav?
Veit selv at jeg skal ha 100%.. Og vi har tenkt at samben skal ta ut de 10 ukene etter det..Ble litt usikker nå hehe

LillTrille skrev:
Må man evt søke om perm på jobben først før man kan ordne resten på nav?
Veit selv at jeg skal ha 100%.. Og vi har tenkt at samben skal ta ut de 10 ukene etter det..Ble litt usikker nå hehe

Noen steder må man det... Spør på jobben din.. I større bedrifter må man
ofte søke.. Er vel 12 uker pappaperm nå vel?

Har ikke begynt å se på det. Her vil jeg være hjemme til ungen er 1,5 år....hvis jeg klarer å spare opp nok penger til det da. Men jeg vil jobbe litt innimellom hvis det praktisk lar seg ordne med arbeidsplassen min. Hvis ikke blir jeg hjemme til mai 2013 (eller deromkring), og så får sambo all den gode vår- og sommertiden hjemme til barnehagen starter. Mulig det er ego, men jeg vil ha litt av denne årstiden jeg også ;))

Er litt usikker på om vi skal ta 100 eller 80%. Hører det lønner seg med 100% (men likevel være hjemme like lenge som 80%-tiden), men syns det virker betrygggende med 80 og utbetaling i 57 uker:)  Forresten noen som har regnet på hva som lønner seg??

Ra2 skrev:

Er litt usikker på om vi skal ta 100 eller 80%. Hører det lønner seg med 100% (men likevel være hjemme like lenge som 80%-tiden), men syns det virker betrygggende med 80 og utbetaling i 57 uker:)  Forresten noen som har regnet på hva som lønner seg??

Jeg valgte 100% lønn sist, med de ekstra ukene ulønnet etterpå, fordi det lønner seg vanligvis (særlig ifølge Dine Penger), men skulle man bli syk når man starter på jobb igjen, så blir det litt pes. Man har nemlig ikke opparbeidet seg rett til å bruke egenmelding når man har vært i ulønnet permisjon over to uker (elle rnoe slikt, sikkert variabelt fra arbeidssted til arbeidssted)... og i barnehageinnkjøringsperioden, så blir det mye sykdom både på barn og unge, så dette var egentlig litt upassende. Vi støttet oss på bestemor (som er pensjonist) og pappaen måtte være mest hjemme, da. Jeg var uheldig å ble kloret på øyet av ungen, så da fikk jeg meg sykemelding, så da gikk det bra at jeg var hjemme. Tror det var 16 uker jeg måtte jobbe før jeg opparbeidet jeg meg rett til å bruke egenmelding igjen. Virkelig noe å tenke hvis man skulle brekke beinet, eller noe annet sykdom..

Denne gangen lurer jeg på om vi skal dele litt på de siste ukene, slik at pappaen får lengre permisjonstid, men at også mammaen sin periode blir lengre. For det var forferdelig å begynne å jobbe fullt igjen, og være så lenge uten ungen sin... Selv om jeg hadde ammetid og kortere arbeidsdager, så følte jeg at jeg gikk glipp av så mye. Så om man får 2-3 dager hver i noen uker, tror jeg ikke er så dumt...

huzky skrev:

Ra2 skrev:

Jeg valgte 100% lønn sist, med de ekstra ukene ulønnet etterpå, fordi det lønner seg vanligvis (særlig ifølge Dine Penger), men skulle man bli syk når man starter på jobb igjen, så blir det litt pes. Man har nemlig ikke opparbeidet seg rett til å bruke egenmelding når man har vært i ulønnet permisjon over to uker (elle rnoe slikt, sikkert variabelt fra arbeidssted til arbeidssted)...

Det er forskjell frå arbeidsplass til arbeidsplass, men er lurt å sjekka ut før ein bestemmer seg. Dei fleste er ikkje så vanskelege om det skulle skje.

Har ikke begynt å se på det enda, men vet jeg vil være hjemme et år og at mannen skal ha sine 12 uker sammenhengende etter det.

Men vurderer å ta den andre utbetalingen (100 %?) fordi man da får mer penger totalt. Men da må man jo legge unna penger til de siste ukene.....

Hmmmm...må nok ta oss en tur til Nav snart :)

huzky skrev:

Ra2 skrev:

Jeg valgte 100% lønn sist, med de ekstra ukene ulønnet etterpå, fordi det lønner seg vanligvis (særlig ifølge Dine Penger), men skulle man bli syk når man starter på jobb igjen, så blir det litt pes. Man har nemlig ikke opparbeidet seg rett til å bruke egenmelding når man har vært i ulønnet permisjon over to uker (elle rnoe slikt, sikkert variabelt fra arbeidssted til arbeidssted)... og i barnehageinnkjøringsperioden, så blir det mye sykdom både på barn og unge, så dette var egentlig litt upassende. Vi støttet oss på bestemor (som er pensjonist) og pappaen måtte være mest hjemme, da. Jeg var uheldig å ble kloret på øyet av ungen, så da fikk jeg meg sykemelding, så da gikk det bra at jeg var hjemme. Tror det var 16 uker jeg måtte jobbe før jeg opparbeidet jeg meg rett til å bruke egenmelding igjen. Virkelig noe å tenke hvis man skulle brekke beinet, eller noe annet sykdom..

Det var et viktig poeng du hadde der huzky! Det hadde jeg ikke tenkt på. Forrigemann var masse syk da han begynte i barnehage, og vi måtte dele på hvem som var hjemme. Tør ikke å tenke på hvordan det hadde blitt hvis jeg ikke hadde rett til egenmelding : - /

Vil bare informere om at foreldrepermisjon kan fordeles på 3 år. En trenger ikke å ta alle ukene sammenhengene, men kan dele de opp i dager eller uker og benytte de innen barnet er 3 år. Både mor og far kan benytte seg av denne ordningen.

En må bare ha i bakhode at blir dere gravide og får et ny baby, så faller de dagene som ikke er benyttet før "neste baby" kommer bort. En må altså bruke alle dagen før "neste baby" kommer eller innen "denne babyen" blir 3 år.

Skjønner nå at det er en del ting jeg må sette meg inn i, så da kommer jeg med et veldig dumt spørsmål hvor får jeg tak i alle papirene jeg trenger? Jeg er student med deltidsjobb....

Her blir det 100% da det lønner seg økonomisk (får en god del flere tusenlapper av det). Også blir det 10uker ulønnet etterpå for å få tilsvarende uker som vi skulle valgt 80% utbetaling.  Kommer til å putte de 21 feriedagene som er mulig inn i permisjonen. 

Når det kommer til det med at en må opparbeide seg for å kunne ta ut egenmelding igjen når en velger å ta ulønnet permisjon så tviler jeg på at barnet får barnehageplass sånn i april en gang når da permisjonen er over så da blir det nok ulønnet permisjon på en av oss uansett frem til barnehageåret starter i august. 
Ellers må en jo bare være åpen med arbeidsgiver at den som har mulighet for egenmeldingsdager om barnet blir sykt må trå til litt ekstra i den perioden også får den andre ta igjen senere. Eventuelt en løsning med areidsgiver om permisjon uten lønn et par dager om det skulle dukke opp noen sykdom som varer over veldig mange dager og den som har egenmeldingsdager MÅ få jobbet. Det løser seg på en eller annen måte om den tiden skulle komme. Bruker ikke energi på nå å tenke ut dersom-atte-hvis-om-atte ørebetennelse osv. 

Jeg får alle permisjon så kommer til å ta ut 100% lønn også graderer jeg ut fra august av pga jeg skal starte egent firma.. Går ikke dette kommer jeg til å gå ut året og starte opp fra januar av.... 

Tenkte jeg skulle få printet ut papirene i løpet av kvelden og så begynne å fylle ut i morgen.
Vi skal velge 100% utbetaling denne gangen, hadde 80% sist. Jeg skal begynne på skolen igjen i august så jeg blir hjemme frem til skolestart og så blir pappaen hjemme frem til begynnelsen av desember (skal ha gradert perm fra oktober og jobber da 1 dag i uken- den dagen jeg har skole bare til kl 11). Fra begynnelsen av desember til jeg begynner juleferien fra skolen (ca 1 uke) skal svigermor ha lillejenta. Så tar pappaen de dagene han sparer inn på graderingen etter  skolestart januar 2013 (ca 14 dager) på en lang tilvenning i bhg. Så her blir hun å begynne i bhg når hun er ca 11,5 mnd. Hun kommer på samme avdeling som storebror så det kommer nok til å gå veldig bra..

Back
Topp