Permisjonsregler

Labbetussa

Glad i forumet
Himmelbarn
Marsipanene 2019
❤ Aprilbarna19 ❤
Tenkte det kunne være greitt med en tråd om permisjonsregler selv om vi ikke kan søke ennå.

Jeg har jo vært gjennom søknadsprosessen før, men denne gangen må vi antageligvis regne med å føde før termin. Så det jeg lurer mest på er hvordan jeg gjør det da - skriver jeg feks datoen når jeg er 37+0 siden de senest setter meg i gang da, eller? Må vi ha bekreftelse fra lege på at det er det som sannsynligvis "egentlig" er termindato? Og får man alle ukene etter fødsel som vanlig, eller er det noe som faller bort når man velger å starte permisjonen tidligere (og faktisk føder tidligere)?

Jeg vet at med KS kan man sette KS dato. Så ville tro du kan sette 37+0. Du har uansett rett til å starte permisjon før termin (tror det er 12 uker) så du kan nok uansett sette det opp som du skisserer :)

Du får alle ukene etter fødsel som vanlig, men kan miste av de 3 før termin. Siden det kan høres ut som et risikosvangerskap kan det hende du får utsatt permisjon med sykehus innleggelse om dere blir liggende på nyfødtintensiven.

Jeg vet at med KS kan man sette KS dato. Så ville tro du kan sette 37+0. Du har uansett rett til å starte permisjon før termin (tror det er 12 uker) så du kan nok uansett sette det opp som du skisserer :)

Du får alle ukene etter fødsel som vanlig, men kan miste av de 3 før termin. Siden det kan høres ut som et risikosvangerskap kan det hende du får utsatt permisjon med sykehus innleggelse om dere blir liggende på nyfødtintensiven.
Takk for svar:) greitt å vite at man får de ukene etter fødsel som vanlig. Og ja, det blir kanskje noe krøll før og etter fødsel, det er da det evt er snakk om å sette i gang før termin. Jeg var ikke klar over at man får utsatt permisjonen ved innleggelse på nyfødtintensiven, det er også verdt å huske på...

Takk for svar:) greitt å vite at man får de ukene etter fødsel som vanlig. Og ja, det blir kanskje noe krøll før og etter fødsel, det er da det evt er snakk om å sette i gang før termin. Jeg var ikke klar over at man får utsatt permisjonen ved innleggelse på nyfødtintensiven, det er også verdt å huske på...
En venninne av meg fikk utsatt så lenge ungen hadde sonde, selv om de var kommet hjem. Det er ikke normalen, men de satte veldig pris på det :)

Du fører opp termindato i søknaden (ultralydtermin). Så kan du søke å starte inntil 12 uker før denne datoen slik hoppetau nevner over.
For eksempel om du har planlagt igangsettelse eller planlagt keisersnitt søker du oppstart tre uker før den datoen. Da får du med de tre ukene før fødsel og det vil fungere som om du fødte til termin.
Og om barnet er innlagt på sykehus kan det søkes pleiepenger og foreldrepengene utsettes ja [emoji4]

Back
Topp