Permisjonsregler

*Perlemor*

Gift med forumet
Jeg blir provosert jeg altså! Far MÅ ta ut 12 uker, mor MÅ ta ut 9 uker, hvor 3 av de er før fødsel, ellers mistes disse....Er det ikke noe som skurrer der?? Flott at det blir en ekstra uke altså, men den dirigeringen om hvordan alle skal ta ut permisjonen [:'(]

Om de virkelig vil gjøre noe for å bedre mulighetene for far til å bli hjemme så er det selvstendig opptjeningsrett og rettighetene til selvstendig næringsdrivende!

jeg er for fedrekvote, men ikke tredeling, jeg vet hvor mange mannfolk som ikke hadde tatt ut en eneste sykt barn dag viss ikke disse var "tvangsdelt" etter påvirking fra arbeidsgiver.

og, de kunne tatt 12 uker til mor og, bare for å gjøre det riktig, men det er jo ikke der problemet ligger.

jeg ser på det heller som at far har mulighet til å ta 12 uker perm, selv om jeg egentlig syntest 8 uker var nok.

ORIGINAL: Mamma til Andrea

Enig! Flott med en ekstra uke da, men syns foreldrene skal kunne velge dette selv. Faren er vel at de fleste hadde valgt at mor skulle gått hjemme, og da blir det uheldig i arbeidslivet for oss damer.
Det er jo allerede sånn at sjefer tenker "gift, barnløs, riktig alder... nei, vi tar den mannen istedet" [;)] Jeg vet jeg setter det på spissen, men mannfolka har det litt greiere sånn, så hvis ikke de skal MÅTTE ta ut noe permisjon blir damene enda mindre ettertraktede i arbeidsmarkedet. Sånn er det nok bare...

men slik er det jo, bra at det er etterhvert like "risikabelt" å ansette en mann.

synes det er flott, men det er jo alltid et men... vi har pratet om å få et barn til, men mannen er student og har derfor ikke mulighet til å ta ut permisjon. Når de nå forlenger fedrekvoten gjør det ting vanskeligere[:-] kan jo ikke sende ungen i bhg som 9 mnd gammel fordi far må ta de ukene[:o] Han har jo rett på ukene fordi han jobber utenom studiene, men likevel.. kan jo ikke droppe ut av skolen i 3 mnd liksom

En viss deling er greit, men det er så mye annet som burde komme først! F.eks dette med selvstendig næringsdrivende, det er veldig mange menn som er det og går kraftig ned i lønn om de tar ut permisjon, samtidig har de kanskje ingen som kan gå inn i jobben siden det gjerne er enkelmannsforetak...

Ble plutselig usikker på dette med opptjeningsretten, fikk de det i fjor kanskje? hmmm...

Ja det kan du jaggu si! 
Gubben er selvstendig næringsdrivende, enkeltmannsforetak.  Han har ennå ikke tatt permisjon han, den falt bort.  Fikk ikke.  Møkkasystem!!!

Skulle han tatt permisjon måtte han betalt lønn til seg selv i permisjonsperioden, samtidig som han måtte ansatt ekstrahjelp på butikken den perioden.   Det går jo ikke[8|]

ORIGINAL: @ne

Ja det kan du jaggu si! 
Gubben er selvstendig næringsdrivende, enkeltmannsforetak.  Han har ennå ikke tatt permisjon han, den falt bort.  Fikk ikke.  Møkkasystem!!!

Skulle han tatt permisjon måtte han betalt lønn til seg selv i permisjonsperioden, samtidig som han måtte ansatt ekstrahjelp på butikken den perioden.   Det går jo ikke[8|]

Han får jo lønn fra Nav? Men kun 60% av 6G? Det gjorde Perlefar...han kunne sette inn noen som kunne gjøre deler av jobben for han, men ikke det administrative...

Det er norge i ett nøtteskall.. "De" skal absolutt fortelle oss hva vi skal gjøre til enhver tid,å hvordan vi skal gjøre det.

Kommunist-stat.

ORIGINAL: *Perlemor*

En viss deling er greit, men det er så mye annet som burde komme først! F.eks dette med selvstendig næringsdrivende, det er veldig mange menn som er det og går kraftig ned i lønn om de tar ut permisjon, samtidig har de kanskje ingen som kan gå inn i jobben siden det gjerne er enkelmannsforetak...

Ble plutselig usikker på dette med opptjeningsretten, fikk de det i fjor kanskje? hmmm...

jeg synest faktisk at det kunne vært lettere å søke om å kunne overføre ukene til mor i spesielle sammenhenger, både når far er student og han er selvstendig, men det finnes jo mødre som er selvstendige og studenter og, de må jo likevel ta sine uker av praktiske grunner.
opptjeningsretten for selvstendige har vært en stund.

ORIGINAL: KineL

Det er norge i ett nøtteskall.. "De" skal absolutt fortelle oss hva vi skal gjøre til enhver tid,å hvordan vi skal gjøre det.

Kommunist-stat.

jepp det stemmer, vi har både ett system som gjør at vi kan være hjemme med barnet vårt med full lønn i 46 uker (blir det det nå med 100% utbetaling[8|]) og "de" vil og da ha noe å si hvordan deler av pengene brukes[;)]

ORIGINAL: Black Beauty

jeg synest faktisk at det kunne vært lettere å søke om å kunne overføre ukene til mor i spesielle sammenhenger, både når far er student og han er selvstendig, men det finnes jo mødre som er selvstendige og studenter og, de må jo likevel ta sine uker av praktiske grunner.

Gode poeng BB! Men synes at far burde ha mulighet til å ta ut pappaperm, uten å tape så mye penger også når han er selvstendig...

Opptjeningsretten har ikke vært sååå lenge, må ha kommet i løpet av de siste 4 årene, for var ikke sånn da jeg fikk Magnus.

Må bare legge til at permisjonsordningen er en FANTASTISK ordning!!! Vi er råheldige som har denne muligheten!!! MEN liker ikke at de skal finstyre hvem som skal være hjemme når, det er så forskjellig fra familie til familie hvordan det passer best!

ORIGINAL: Black Beauty

Gode poeng BB! Men synes at far burde ha mulighet til å ta ut pappaperm, uten å tape så mye penger også når han er selvstendig...

Opptjeningsretten har ikke vært sååå lenge, må ha kommet i løpet av de siste 4 årene, for var ikke sånn da jeg fikk Magnus.

Må bare legge til at permisjonsordningen er en FANTASTISK ordning!!! Vi er råheldige som har denne muligheten!!! MEN liker ikke at de skal finstyre hvem som skal være hjemme når, det er så forskjellig fra familie til familie hvordan det passer best!

jeg tror den kom 1.juli 2007

Back
Topp