Permisjonsregler og barnehage oppstart

SVG Rugemamma

Betatt av forumet
Hei,
Med de nye permisjonsreglene fra 1.juli får vi kvinner som jeg forstår maks 7 mnd permisjon.
Dersom far ikke kan ta permisjon, mister vi hans og da må vi enten ta lengre uten lønn eller begynne å jobbe.
Er det noen andre med desember barn som har tenkt på hvordan løse dette?
Vi stiller visst bakerst i køen for barnehageplass til babyer under 1 år. Og uten søsken prioritet.
De som får barn sept-nov kan få utsatt barnehagestart fra august, men dette gjelder ikke desember.
Er det vanlig å bruke dagmamma eller au pair et halvt års tid mens man venter på august og barnehage oppstart?
 
Tviler på at det er veldig vanlig. Hvis far ikke kan ta ut hele eller deler av sin permisjon er det vel ulønna de fleste går for: evt først 80% dekning og så ulønna evt deltidsjobb i komb med besteforeldre eller annen nær familie. Et annet alternativ er å ha permisjon fra egen jobb for å ta feks en kveldsjobb hvis mannen feks har dagtidsjobb

Er idioti at ikke bhg løsninger blir justert i forhold til sånne bakstreverske bestemmelser, men vis meg den bhg som tar imot en 7 mnd gammel baby!
 
Ja, dette er veldig bakvendt. Det er ikke aktuelt for meg å bytte arbeidsplass, og har ingen besteforeldre eller nær familie som kan stille opp. Så da blir det nok dagmamma evt som siste utvei for oss.
 
Jeg har en unge til. Siste halvåret i perm møtte jeg mange unger som hadde dagmamma eller andre barnepassløsninger hvor foreldre var i jobb. Så tror det er relativt vanlig.
Har også inntrykk at så fort man er utenfor Oslo er det vanlig at desemberbarn får barnehageplass innen mars.

Vi lurer selv på hva vi gjør, kommer barnet til opprinnelig termin (desember) fremskynder vi flytteplanene og flytter til et sted med bedre kapasitet i barnehagen.
 
En liten ting til. Om du utsetter med ferie kan du få minst en måned til. Nav godtar at du utsetter med lovpålagt ferie for 2018 og 2019. I tillegg kan du legge til tariff-ferie etter permisjonen. Jeg lurer på dette og vil klare å utsette permisjonen med 7 uker tror jeg.
 
En liten ting til. Om du utsetter med ferie kan du få minst en måned til. Nav godtar at du utsetter med lovpålagt ferie for 2018 og 2019. I tillegg kan du legge til tariff-ferie etter permisjonen. Jeg lurer på dette og vil klare å utsette permisjonen med 7 uker tror jeg.

Ja, tenkte å legge ferie 2019 til permisjonen for å bringe permisjonen nærmest mulig ettårsdag-dagen som da blir i desember, men det vil ikke hjelpe oss over nyttår tror jeg. Har 6 uker ferie.
Nå tar jeg 4 uker ferie her i sommer, men resten kan jeg altså utsette og legge til permisjonen?
Ja, det er jo bittelitt.

Far kan ikke ta permisjon hos oss.
Tariff-ferie kjenner jeg ikke til.
 
Ja, tenkte å legge ferie 2019 til permisjonen for å bringe permisjonen nærmest mulig ettårsdag-dagen som da blir i desember, men det vil ikke hjelpe oss over nyttår tror jeg. Har 6 uker ferie.
Nå tar jeg 4 uker ferie her i sommer, men resten kan jeg altså utsette og legge til permisjonen?
Ja, det er jo bittelitt.

Far kan ikke ta permisjon hos oss.
Tariff-ferie kjenner jeg ikke til.

Lovpålagt ferie er 4 uker og 1 dag. Resten av ferien er tariff-ferie. :)
 
Planen vår er dagmamma frem til barnehagestart, ja. Såvidt jeg har skjønt tar mange dagmammaer det samme beløpet man får i kontantstøtte. Får vi forresten kontantstøtte, eller er det også noe desemberbarn ikke får?
 
Planen vår er dagmamma frem til barnehagestart, ja. Såvidt jeg har skjønt tar mange dagmammaer det samme beløpet man får i kontantstøtte. Får vi forresten kontantstøtte, eller er det også noe desemberbarn ikke får?

Alle som ikke går i bhg har krav på kontantstøtte etter endt permisjon :)
 
Fra og med måneden barnet er 13 mnd til det er 23 mnd.

Sånn var det ja [emoji85] min permisjon varte jo til ungen var 12 mnd også begynte hun i bhg før 23 mnd [emoji23]

Men det gjelder for desemberbarn iallfall [emoji23][emoji23]
 
Planen vår er dagmamma frem til barnehagestart, ja. Såvidt jeg har skjønt tar mange dagmammaer det samme beløpet man får i kontantstøtte. Får vi forresten kontantstøtte, eller er det også noe desemberbarn ikke får?
Her er det beløpet i kontantstøtte + det barnehagen koster som er malen. Så minimum 10000, mange er også helt opp i 16000.
 
Alle som ikke går i bhg har krav på kontantstøtte etter endt permisjon :)
Om foreldrene har vært medlem av folketrygden (eller tilsvarende EU/EØS) i 5 år. Har en venninne som bommet på det. Det er heller ikke noe krav om at permisjonen må være ferdig, bare alder på barnet :)
 
Her så har vi et par barnehager nå som tar inn fra barnet er 6 mnd.. men jeg ville absolutt ikke latt barnet mitt være i barnehagen da de som jobber gjerne håndterer flere samtidig. Hadde nok gått for dagmamma, det er mange som bruker her værtfall. Jeg var selv hos dagmamma da jeg var baby fram til jeg begynte i barnehage som 1 åring.
 
Back
Topp