Permisjonsplanlegging for førstegangsforeldre – trenger råd!

I-40704116

Første møte med forumet
Hei alle sammen!

Vi venter vårt første barn i oktober 2025, og prøver nå å få oversikt over permisjon, ferie og hvordan vi kan strekke tiden hjemme med baby mest mulig.

Målet er barnehagestart i august 2027. Vi tenker å ta ut 80 % foreldrepenger, og at jeg (mor) tar hele mødrekvoten og fellesperioden, og at far tar ut sin kvote nær barnehagestart. I tillegg vurderer vi noe ulønnet permisjon, og har begge 5 uker ferie tilgjengelig som vi gjerne vil bruke smart.

Jeg jobber 100 % i tredelt turnus, mannen min jobber vanlig dagtid.

Er det noen her inne som har gjort noe lignende og kan dele erfaringer?

• Hvordan organiserte dere søknadene?
  • Når la dere inn ferien?
  • Tok noen av dere gradert permisjon?
  • Har dere noen gode tips dere gjerne skulle hatt før dere begynte planleggingen?
Setter stor pris på alle råd – prøver å finne en løsning som gir mest mulig tid hjemme uten at økonomien kræsjer helt.

Hei alle sammen!

Vi venter vårt første barn i oktober 2025, og prøver nå å få oversikt over permisjon, ferie og hvordan vi kan strekke tiden hjemme med baby mest mulig.

Målet er barnehagestart i august 2027. Vi tenker å ta ut 80 % foreldrepenger, og at jeg (mor) tar hele mødrekvoten og fellesperioden, og at far tar ut sin kvote nær barnehagestart. I tillegg vurderer vi noe ulønnet permisjon, og har begge 5 uker ferie tilgjengelig som vi gjerne vil bruke smart.

• Har dere noen gode tips dere gjerne skulle hatt før dere begynte planleggingen?
Setter stor pris på alle råd – prøver å finne en løsning som gir mest mulig tid hjemme uten at økonomien kræsjer helt.
Har masse tips! Svarer når ungene er lagt i kveld

Hei alle sammen!

Vi er to i treskifts- turnus. 80% permisjon med tredjemann.

- Du legger bare inn periodene du skal ha permisjon hos nav. Så legger du inn en pause/opphold/ferie, der du skal ha det. Spiller ingen rolle om du egentlig skal ha ferie eller egentlig skal ha avspasering. Å fylle dette hullet gjør det bare mer visuelt for deg selv hva du har planer om. Nav bryr seg bare om når du skal ha permisjon og legger seg ikke opp i hva du gjør når du ikke har det. Det holder å legge inn din permisjon først. Han kan legge inn sin seinere når dere vet helt sikkert at det ikke blir flere flytter og bytter.

- Ferien la jeg inn der jeg hadde fem dagvakter. Når du får permisjon får du både grunnlønna di, pluss kveld, helg og nattillegg. Når du har ferie får du bare grunnlønn. Derfor er det lurt å legge ferie der du taper minst tillegg. Jeg fikk også lagt inn avspasering og komp.dager der jeg hadde to til fire dagvakter, og turnusfri resten av uka. Da legger du bare inn en hel uke pause fra permisjon i søknaden hos NAV. Så må du jo huske å notere ned hvilke datoer du skal ha hvilken type fri slik at du søker om dette hos arbeidsgiver. Jeg avklarte med arbeidsgiver at jeg fikk lov å bruke turnusfrien i ukene jeg bruke avspasering, komp.dager og de fem «løse» ferie dagene. Jeg fikk IKKE lov til å legge inn permisjon f.eks. mandag til onsdag og så opphold i permisjon og si til arbeidsgiver at jeg ville ha turnusfri torsdag og fredag. En slik uke har jeg brukt avspas eller lignende, eller i verste fall en hel uke med permisjon.

- jeg har 80% utbetaling og er 100% ute i permisjon. Altså jeg jobber null mens jeg er i permisjon. Dvs. det hender jeg må vitne i retten ifm. jobben. Der har jeg som alle andre vitneplikt og har ikke lov til å si nei. Arbeidsgiver kompenserer dette ved å føre opp hele dagen som arbeid, hvilket forskyver permisjonen med én dag. Jeg kan få noen kurs mens jeg er i permisjon som vil være gunstig for meg når jeg kommer tilbake, men denne gangen takker jeg nok nei til det. Kursene ville gitt tilsvarende forskyvning.

- hvis turnusen potensielt kan endre seg underveis i din permisjon - altså skyggeturnusen du egentlig skulle ha gått, er det lurt å vente med å søke om ferie og avspasering til du vet at turnusen er låst. Da vet du at fridagene treffer på de «billigste» dagene, og du slipper å endre permisjonssøknaden til nav ufatterlig mange ganger. Når det er sagt, hvis du føder bare én dag før termin, må du endre på hele kabalen. Da vil NAV flytte hele regnskapet ditt med tilsvarende antall dager du har født før termin. Dette kan klaffe uheldig ut, slik at du må legge inn hele «regnskapet» på nytt. Jeg håpte inderlig jeg skulle føde over termin med tredjemann for å slippe dette. Heldigvis fødte jeg tre dager over. Poenget er at fridagen du da har lagt inn, plutselig kan havne på en dag du har nattevakt, fremfor dagvakt som du opprinnelig la inn. Da gjør du lurt i å endre dette. Men de første seks ukene av permisjonen er uansett _permisjon_ og ikke noe ferie. Dette er lovpålagt. Derfor har du minst seks uker på deg til å gjøre disse endringene før en fridag i «regnskapet» ditt plutselig dukker opp. Hvis du skjønner…?

Denne løsningen har gitt meg 53 uker hjemme, inkludert tre uker fødselspermisjon før termin. Altså 50 uker med foreldrepermisjon. Mannen skal etter dette være hjemme i seks mnd med permisjon og masse oppspart ferie. I tillegg har jeg tre uker ferie når han har ferie neste sommer, én uke permisjon igjen + 3 dager fra arbeidsgiver til barnehagetilvenning + at jeg likevel ikke har brukt opp ferien før jul.

Back
Topp