permisjonspenger

tuslerusle

Glad i forumet
Som jeg har forstått det er det 6 av 10 mnd før termin man må ha jobbet for å få pengene..

Hvis jeg da har jobbet siden januar i år samme sted kan jeg slutte etter august mnd siden det da er 6 mnd ?
Eller må jeg jobbe frem til permisjonstart i desember  ?

hva skal du gjøre i mellomtiden da?

lønner seg vel egentlig å jobbe det du klarer..
og har du arbeidsgiver når du går ut i permisjon, så er det letter å få de penga man skal ha, enn om man har NAV som "arbeidsgiver".

Skal flytte, og gått sykmeldt pga svangerskapskvalme uansett ... 

Fødselspengene blir regnet ut fra de 6 beste av de 10 siste mnd som jeg har forstått det ? Hvis jeg skal jobbe helt frem til permisjon start må jeg jo flytte høygravid / rett etter fødsel da ... Midt på vinteren i tilegg, frister ikke så mye. 

De bruker de 6 beste mnd dine av de siste 10 mnd. Sykepenger teller jo som "arbeidspenger".

Skjønner ikke helt hvorfor du vil slutte når du likevel går sykemeldt?

Det er jo snakk om de ti siste månedene før permisjonen inntrer, så slutter du nå, har du jo ikke jobbet de siste ti månedene før permisjonen.

jeg trodde d var sånn som S.Reve sa. du må ha jobbet 6 mndr av de 10 siste før permen starter. men perm starter jo i desember.
og så er det vel slik som S.Reve sa de 3 beste mnd.

eller er vi helt på bærtur da?

ORIGINAL: lillefoxen

jeg trodde d var sånn som S.Reve sa. du må ha jobbet 6 mndr av de 10 siste før permen starter. men perm starter jo i desember.
og så er det vel slik som S.Reve sa de 3 beste mnd.

eller er vi helt på bærtur da?

Det jeg trodde, jeg er ikke sykmeldt nå, har vært. det er mugg i leil så får en del plager pga dette også. Men må bo her så lenge jeg jobber...

oki, da satser jeg på d. for vet ikke hvor masse jobb d blir på meg etter ferien siden vi flytter. og de visste ikke enda på den nye jobben hvor stor/liten stilling jeg fikk.

er forresten ferien med i opptjeningen? isåfall er jeg ferdig opptjent etter ferien nå. hadde jo vært deilig d. en ting mindre å tenke på. får jo feriepenger.

Jeg fikk opplyst fra Nav for en uke siden at man må ha jobbet minst 6 mnd før fødsel, skjønte det da som helt til permisjonen starter, evt sykemeldt. Og pengene du får utbetalt i permtiden blir regnet ut KUN fra siste mnd (siste lønn) før perm begynner. Dvs at du kan godt være sykemeldt hele perioden, eller jobbe 50 % og så jobbe 100% siste mnd for full uttelling av lønnen! Smutthull...
Fint for de som ikke har full stilling da! Men sjekk selv med Nav, ikke alltid lurt å stole på første svaret man får derfra!

men ifølge den regeloversikten jeg har fått skal vi kunne ta ut permisjon inntill 3 månder tidligere, mange bruker dette for å "redde" permisjonspengene.

Jeg er nå i en situasjon der jeg har gått ut av en jobb ettersom jeg har vært sykemeldt siden april er nå nav min arbeidsgiver, om jeg er sykemeldt ut september har jeg alikevell krav på permisjonspenger når jeg går ut i "perm". Men om nav vil sende meg på kurs når jeg ikke er sykemeldt lengre må jeg ta det til vurdering etter helsa.

i mitt tillfelle kommer jeg til å være sykemeldt ut august, om ikke frem til permisjon, pga risikosvangerskap og andre faktorer.

Dine penger hadde mye god info om våre rettigheter i mai utgaven, om du får tak i denne er det absolutt å anbefale.!

ORIGINAL: Bambimamma

Ok siden vi er i gang med økonomi spørsmål har jeg et spm til dere som har greie på dette :

Jeg begynte i vikariat i Januar og har jobb til midten av sept er dette nok til å regne permisjonspenger (da jeg har hatt ferie uten lønn i 4 uker nå i juli )
Før det jobbet jeg i en annen jobb fra okt-des = 2 mnd.

[:)]

Nei, det holder ikke, du skal ha fått skattbar inntekt i 6 av de siste 10 mnd før babyen blir født.

Back
Topp