Permisjonspenger

Lykkeliten_84

Forumet er livet
VIP
Hvordan regner de ut hvor mye en sitter med i mnd etter permisjonen starter? 
Her har jeg en 100% stilling, men den er kun til slutten av desember, og vil høyst sannsynlig ikke bli fornyet. Så etter nyttår blir jeg sittende med en 70% stilling..! 

Så da blir jeg jo litt sånn "eh hvor mye sitter jeg med til syvende og sist", er jo snakk om ganske mange 1000 lapper i mnd..! Litt kjedelig mtp økonomien..og tror neppe jeg får noe 30% andre plasser i og med at jeg er gravid! 

Hva er grunnen til at du går ned i stilling da?
Hvis d har noe som helst å gjøre med at du er gravid ville jeg tatt det opp med tillitsvalgt (du er fagorganisert håper jeg? Hvis ikke er d bare å melde seg inn!)

Foreldrepenger skal dekke tapt arbeidsinntekt, har man hatt varierende inntekt vil de antakelig gå ut fra et gjennomsnitt og skal vel egentlig gå ut fra de 6 beste av de 10 siste mnd før permisjonsstart. Men d kan være flere faktorer som spiller inn... Har du en fast 70% stilling så vil jo din tapte arbeidsinntekt i permen tilsvare 70% så derfor er jeg litt usikker på beregningen.

Når jeg begynte i stillingen var det en 70% stilling, men så fikk de ressurser til å stige stilling med 30% fram til 31 desember. (Da jeg begynte i stillingen og skrev under kontrakten på 100% var jeg ikke gravid)

Etter dette må de på nytt søke ressurser på disse tilleggsprosentene. Men i og med at jeg har en del fravær grunnet sykemeldinger grunnet sv.skapet tror jeg neppe de får disse ressursene, da de ikke klarer å dekke dem. 

Så da har jeg 70% fram til sommeren 31 juli hvor kontrakten min går ut. 

Dette er en stilling på Stavanger Universitetssjukehus. 

Jeg syns d høres veldig spesielt ut at du ikke får beholde stillingen din pga sykemeldinger som i tillegg er svangerskapsrelaterte! Men jeg er ingen ekspert, har du ingen tillitsvalgte du kan høre med?

Altså, jeg jobber i det offentlige selv, i staten, og min arbeidsgiver hadde meg på intervju for fast stilling da jeg kun var midlertidig, de skulle ansette 3 stk og jeg kom som nr 4 pga kortere erfaring enn de andre (alle vi 4 hadde midlertidige stillinger på jobben fra før). Mitt engasjement var i ferd med å gå ut litt etterpå, samtidig som de søkte etter 2 nye midlertidige og jeg fikk beskjed om at jeg bare måtte søke som alle andre! (Var altså gravid på dette tidspunktet.) Dette reagerte mine tillitsvalgte kraftig på, det virket som de ville ha meg ut av stillingen pga jeg var gravid (jeg hadde jo alt vært på intervju og blitt innstilt, skulle ikke behøve søke og gå på intervju på nytt da for akkurat samme type stilling!)

Så da ordnet fagorganisasjonen halvt års forlengelse for meg, og siden fikk jeg fast stilling mens jeg var i perm.

Blir jo litt annerledes enn din situasjon, men det går også ann å ringe arbeidstilsynet og høre hva de sier om dette. Jeg ville også tatt en tlf til Nav og spurt, de har egne folk som er spesialisert på foreldrepenger når du ringer, om hvordan reglene for beregning blir i ditt tilfelle. Får du de 6 beste av de siste 10 mnd og har termin i mai, så kan du trekke fra de 4 dårligste som jo blir januar, februar, mars og april, altså du får foreldrepenger ut fra 100% stillingen din:) Ville i så fall også skrevet i søknaden hvorfor du går ned i stilling, forklare hvorfor d er svangerskapsrelatert. :)

Storesøster2013?? skrev:
Jeg syns d høres veldig spesielt ut at du ikke får beholde stillingen din pga sykemeldinger som i tillegg er svangerskapsrelaterte! Men jeg er ingen ekspert, har du ingen tillitsvalgte du kan høre med?

Altså, jeg jobber i det offentlige selv, i staten, og min arbeidsgiver hadde meg på intervju for fast stilling da jeg kun var midlertidig, de skulle ansette 3 stk og jeg kom som nr 4 pga kortere erfaring enn de andre (alle vi 4 hadde midlertidige stillinger på jobben fra før). Mitt engasjement var i ferd med å gå ut litt etterpå, samtidig som de søkte etter 2 nye midlertidige og jeg fikk beskjed om at jeg bare måtte søke som alle andre! (Var altså gravid på dette tidspunktet.) Dette reagerte mine tillitsvalgte kraftig på, det virket som de ville ha meg ut av stillingen pga jeg var gravid (jeg hadde jo alt vært på intervju og blitt innstilt, skulle ikke behøve søke og gå på intervju på nytt da for akkurat samme type stilling!)

Så da ordnet fagorganisasjonen halvt års forlengelse for meg, og siden fikk jeg fast stilling mens jeg var i perm.

Blir jo litt annerledes enn din situasjon, men det går også ann å ringe arbeidstilsynet og høre hva de sier om dette. Jeg ville også tatt en tlf til Nav og spurt, de har egne folk som er spesialisert på foreldrepenger når du ringer, om hvordan reglene for beregning blir i ditt tilfelle. Får du de 6 beste av de siste 10 mnd og har termin i mai, så kan du trekke fra de 4 dårligste som jo blir januar, februar, mars og april, altså du får foreldrepenger ut fra 100% stillingen din:) Ville i så fall også skrevet i søknaden hvorfor du går ned i stilling, forklare hvorfor d er svangerskapsrelatert. :)

Slik jeg forsto det på min arb.giver er det ikke noe tillitsvalgt. Det var en 50% stilling som ble delt på meg og min kollega (som ha 70% stilling= meg, og 80% stilling = hun andre)..og de bruker mitt sv.skap og hennes sykemelding pga et uhell som unnskyldning på at de ikke vil få nok ressurser til videre 100 % stillinger på oss to...! 

Men jeg er fagorganisert..kan jo kanskje skrive dem en mail og høre hva de syns? Syntes det er dumt, vil jo ha inntekt nok både til nåværende situasjon og til framtiden vår som familie! Surt..! 

Du får gamble på at du blir sykemeldt fullt før den tid da..
Om du er i fin form, så kan du vel ta ekstravakter..

Småsmurf skrev:
Du får gamble på at du blir sykemeldt fullt før den tid da..
Om du er i fin form, så kan du vel ta ekstravakter..

Hva hjelper det å bli sykemeldt? Vi har ikke ekstra stillinger, her har alle faste prosenter og faste poster, blir noen sv oss syke tar andre over din post uten at de får inn noen ekstra folk av den grunn ?!

Hvis du blir sykemeldt så beholder du sykepengene selv om du mister jobben... Og foreldrepenger beregnes på samme måte som sykepenger, så er du sykemeldt 100% og ble d før stillingen gikk ned til 70% så får du uansett beregnet foreldrepenger ut fra 100%... Er det hun mener:)

Hvis arbeidsgiveren din lar være å i d hele tatt søke om de ekstra ressursene pga svangerskap (og evt. sykemelding), så vil jeg påstå at det er i mot arbeidsmiljøloven, men dessverre så finnes d alltid noen smutthull, og man står så svakt alene mot arbeidsgiver i sånne saker... Er du organisert så har du kanskje noen tillitsvalgte der som du kan forholde deg til, håper du er medlem i en sterk og "flink" organisasjon, var d som redda meg i hvert fall, tror ikke hvem som helst hadde ordna opp sånn for meg som de gjorde:) Men ja, send dem en mail i d minste og hør, og ikke gi deg, dette er jo veldig viktig for din egen økonomiske fremtid!

Okei, tusen takk for nyttig og interessant informasjon! Utspekulerte arb givere! E medlem i YS, delta! Mener de er store nok til at de kanskje kan hjelpe. Kjenner jeg blir litt skuffet og sinna! Høres også ut for meg at det strider imot arb miljøloven!! :0/

Er ikke for å sykemelde seg uten grunn, men i dette tilfeller hadde jeg gjort det selv om du er i god form. For å tene på din og babyen sin fremtid:)

Blir ikke permisjonspengene regnet ut etter de 6 beste av de 10 siste mnd da? Og så blir det % utbetaling utifra det....

Om du kun har 70 prosent etter jul vil arv.giver dekke dette og blir du videre sykemeldt 100 prosent må NAV dekke opp de 30 siste prosentene. De vil da regne igjennom de siste 6 av 10 siste mnd som grunnlag og estimere lønnen din. Uansett vil jeg jo si om de fortsetter å ha 30prosent ekstra behov vil du stille sterkt da du har gått i ett slikt engasjement og er fast ansatt i en deltidsstilling. Alle fagorganisasjoner arbeider for at man skal slippe uønsket deltid..så undersøk med sjefen hva de tenker videre..og på vikariater vil NAV overta ansvaret for din lønn da kontrakten løper ut..så de kan jo eventuelt forlenge vikariatet frem til din nedkomst..

Må bare få lov å anbefale deg å ringe Nav ang. det som har med de å gjøre, for det er ulike beregningsmåter ut fra ulike situasjoner man er i, så ikke ta svar du får på nettet for god fisk når d gjelder Nav! Jeg jobber selv i Nav (men ikke med foreldrepenger), og det er så mye feilinfo ute å går, og folk blir jo kjempe skuffa og sinte når det de trodde ikke stemmer likevel (forståelig nok)... Dessuten kan man helt fint slå opp i loven selv, det står ikke på gresk som mange tror, men selvfølgelig, enkelte ting kan jo tolkes på ulike måter, så ville uansett tatt en telefon for å være sikker:) Lykke til!

SKJØNNER INGENTING JEG!!

Sitter på NAV å leser og regner ut foreldrepenger. Hvis jeg søker om 100% stønad så får man 47 uker, "hvorav mor må ta 9 uker, far 12 uker, og de resterende 26 uker kan foreldrene dele" ALTSÅ jeg kan ha permisjon i 35 uker før jeg må ut i jobb. Etter mine beregninger betyr dette at jeg skal ut i jobb i desember. Da er babyen 7 mnd gammel!!! Lillemor begynte ikke med grøt før hun var 6 mnd gammel, så når hun var 7 mnd besto maten stort sett av melk med grøt som suppliment, og jeg amma jeg henne maaange ganger iløpet av dagen og natta! Amma til hun var 11 mnd.

HVORDAN SKAL LIKSOM DETTE FUNGERE DA?! Pappaen har jo ikke brystmelk i noen av de 12 ukene med pappaperm! Skal han sitte på pauserommet på jobben min hele dagen slik at jeg får amma da eller?! Skal jeg gå i svime på jobb fordi jeg har hatt en skrikende unge hengende i puppen halve natta?!

Hva med FERIE? Man FÅR feriepenger men man får IKKE 5 ferieuker når man er i permisjon, er det så? Eller kan man VELGE om man vil ha ferien utbetalt eller om man vil ha 5 uker ekstra fri? Var student sist gang så alt dette er nytt for meg.

Med lillemor starta jeg i full jobb da hun var 12 mnd, og selv DA syns jeg det var BRUTALT at vi skulle være adskilt så store deler av dagen. Fra å være med henne døgnet rundt gikk jeg brått over til å se henne BARE TO TIMER OM DAGEN!! Ikke hjemme fra jobb før kl 17 og så var det leggetid kl 19.

Men finnes det egentlig noen annen utvei for oss som ikke har så god råd at vi greier å spare opp penger/ gå uten lønn en periode?

løvelykke skrev:
SKJØNNER INGENTING JEG!!

Sitter på NAV å leser og regner ut foreldrepenger. Hvis jeg søker om 100% stønad så får man 47 uker, "hvorav mor må ta 9 uker, far 12 uker, og de resterende 26 uker kan foreldrene dele" ALTSÅ jeg kan ha permisjon i 35 uker før jeg må ut i jobb. Etter mine beregninger betyr dette at jeg skal ut i jobb i desember. Da er babyen 7 mnd gammel!!! Lillemor begynte ikke med grøt før hun var 6 mnd gammel, så når hun var 7 mnd besto maten stort sett av melk med grøt som suppliment, og jeg amma jeg henne maaange ganger iløpet av dagen og natta! Amma til hun var 11 mnd.

HVORDAN SKAL LIKSOM DETTE FUNGERE DA?! Pappaen har jo ikke brystmelk i noen av de 12 ukene med pappaperm! Skal han sitte på pauserommet på jobben min hele dagen slik at jeg får amma da eller?! Skal jeg gå i svime på jobb fordi jeg har hatt en skrikende unge hengende i puppen halve natta?!

Hva med FERIE? Man FÅR feriepenger men man får IKKE 5 ferieuker når man er i permisjon, er det så? Eller kan man VELGE om man vil ha ferien utbetalt eller om man vil ha 5 uker ekstra fri? Var student sist gang så alt dette er nytt for meg.

Med lillemor starta jeg i full jobb da hun var 12 mnd, og selv DA syns jeg det var BRUTALT at vi skulle være adskilt så store deler av dagen. Fra å være med henne døgnet rundt gikk jeg brått over til å se henne BARE TO TIMER OM DAGEN!! Ikke hjemme fra jobb før kl 17 og så var det leggetid kl 19.

Men finnes det egentlig noen annen utvei for oss som ikke har så god råd at vi greier å spare opp penger/ gå uten lønn en periode?

< Du må tilvenne barnet flaske. Du har faktisk 7 mnd på deg til å øve:-)

Helt enig i at de permisjonsreglene er lite tilpasningsdyktige. Det burde være lov å amme lenger enn 7 mnd for de som ønsker det. Her løser vi det vel med at jeg tar endel ulønna permisjon, og kanskje prøve å søke om å få flytta fars permisjon over på meg. Skal uansett ikke sende ungen i barnehage før tidligst høsten 2014 (og skal prøve å få det utsatt til nyttår 2015), og store deler av året har ikke sambo mulighet til å ta permisjon (driver eget firma med få ansatte), samtidig som jeg ikke har jobb det går å gå tilbake til sånn for noen måneder av gangen. Systemet er IKKE utarbeida med tanke på hva som er best for barnet, eller hver enkelt familie (og dette er jo forskjellig!) men til hva som er best ift det de har bestemt er likestilling, og folk raskest ut i jobb. Her har sambo en slags sesongarbeid, så en del av året er han mye hjemme, men da har ikke jeg noen jobb å gå tilbake til (mulig med vikartimer, så skal prøve å ta endel av det). Er overhodet ikke bekymra for dårlig tilknytning mellom far og barn - det får vi til uten at far får tre mnd betalt hjemme alene med barnet. Men det er jo grenser for hvor smart det er for meg å stå med ulønna permisjon lenge, ift om jeg skulle bli sjuk når jeg så starter å jobbe. ---- Vil anbefale deg å se på muligheten av å ta ut gradert permisjon, dvs uten betaling en dag i uka ellerno, for å strekke den litt lenger. Her i hus sparer vi, og lever billig, og tenker å fortsette med det + kontantstøtte etter ettårsdagen for å få det til å gå opp. Er ikke sånn at jeg ønsker at staten skal betale mer ift permisjon, for jeg er fullstendig klar over at ordninga er i verdensklasse, men jeg ønsker mer fleksibilitet og brukervennlige regler, som gjør det mulig for folk å velge det som passer dem best. Det må være lov for meg å bytte bort litt lønn og noen pensjonspoeng for noen få år i livet, sjøl om jeg er jente - når det er MITT oppriktige ønske, fordi jeg mener den tida med så små barn er viktigere enn karriere og statistikk. (All cred til de som velger annerledes, bare så det er sagt :)

lan77 skrev:

løvelykke skrev:
SKJØNNER INGENTING JEG!!

< Du må tilvenne barnet flaske. Du har faktisk 7 mnd på deg til å øve:-)

Ja og dette er jo likt for alle... Du kan utsette permen pga lovbestemt ferie, altså 4 uker og 1 dag, denne dekkes av opptjente feriepenger hos arbeidsgiver. Feriepengene av foreldrepengene får du året etterpå. Du kan også gradere permen, slik at du kan begynne å jobbe litt, f,eks en dag i uka tidligere og på den måten strekke permen lenger, så kan pappaen være hjemme en dag, og du har krav på ammefri så du kan jobbe kortere dager disse dagene. Noen arbeidsgivere gir ammefri med lønn. 

Man har egentlig veldig mange muligheter, det gjelder å se dem, og ikke bare begrensningene:)

Du har jo forresten uansett ingen garanti for at ungen sover natta igjennom bare fordi h*n runder f.eks ett år, d er dessverre slitsomt å være småbarnsforelder.

Maje-Mor skrev:
Helt enig i at de permisjonsreglene er lite tilpasningsdyktige. Det burde være lov å amme lenger enn 7 mnd for de som ønsker det. Her løser vi det vel med at jeg tar endel ulønna permisjon, og kanskje prøve å søke om å få flytta fars permisjon over på meg. Skal uansett ikke sende ungen i barnehage før tidligst høsten 2014 (og skal prøve å få det utsatt til nyttår 2015), og store deler av året har ikke sambo mulighet til å ta permisjon (driver eget firma med få ansatte), samtidig som jeg ikke har jobb det går å gå tilbake til sånn for noen måneder av gangen. Systemet er IKKE utarbeida med tanke på hva som er best for barnet, eller hver enkelt familie (og dette er jo forskjellig!) men til hva som er best ift det de har bestemt er likestilling, og folk raskest ut i jobb. Her har sambo en slags sesongarbeid, så en del av året er han mye hjemme, men da har ikke jeg noen jobb å gå tilbake til (mulig med vikartimer, så skal prøve å ta endel av det). Er overhodet ikke bekymra for dårlig tilknytning mellom far og barn - det får vi til uten at far får tre mnd betalt hjemme alene med barnet. Men det er jo grenser for hvor smart det er for meg å stå med ulønna permisjon lenge, ift om jeg skulle bli sjuk når jeg så starter å jobbe. ---- Vil anbefale deg å se på muligheten av å ta ut gradert permisjon, dvs uten betaling en dag i uka ellerno, for å strekke den litt lenger. Her i hus sparer vi, og lever billig, og tenker å fortsette med det + kontantstøtte etter ettårsdagen for å få det til å gå opp. Er ikke sånn at jeg ønsker at staten skal betale mer ift permisjon, for jeg er fullstendig klar over at ordninga er i verdensklasse, men jeg ønsker mer fleksibilitet og brukervennlige regler, som gjør det mulig for folk å velge det som passer dem best. Det må være lov for meg å bytte bort litt lønn og noen pensjonspoeng for noen få år i livet, sjøl om jeg er jente - når det er MITT oppriktige ønske, fordi jeg mener den tida med så små barn er viktigere enn karriere og statistikk. (All cred til de som velger annerledes, bare så det er sagt :)

Helt enig i det med amming, skulle ønske at noen hadde hatt fokus på å styrke ammefriordningen! Jeg er så heldig at jeg har en arbeidsgiver (staten) som gir 2 timer ammefri hver dag om du jobber fulle dager, betalt! Og jeg har nå ammet datteren min til hun var 14 mnd, og kunne fint gjort d lenger om jeg hadde villet d:) Det er ingen aldersbegrensning heller, du kan i teorien amme så lenge du vil:) 

Her løste det seg greit med 80% lønn pluss ferie både for i fjor og for i år, jeg tok faktisk ut ferien min "gradert", dvs ca 2 dager i uka gjennom sommerferien og fikk en myk start og noen dager hjemme med far som da hadde perm. Her var pappaen arbeidsledig når han gikk ut i perm og fikk 80% foreldrepenger av dagpenger hvor han var student halve d året han fikk dagpenger for, dvs han fikk vel rundt 7000kr i mnd:P Så vet hvordan d er å ha dårlig økonomi også, men på utrolig vis så fungerte det faktisk.

Kontantstøtteordningen har jo faktisk blitt bedre for 1-1,5-åringene når man nå får 5000kr i mnd, også kan man legge til sparte penger på bhg utgifter som man hadde hatt hvis man hadde jobba, på ca 2500 (Husker ikke maksprisen jeg, men er vel noe sånt)=7500kr i mnd. Som jeg skrev i innlegget over, så er det egentlig veldig mange muligheter, men det er kanskje ikke alltid like lett å orientere seg om alle sammen:)

Jeg fikk en ekstra mnd i forhold til permisjon med 80 % lønn hjemme med snuppa ved at vi hadde permisjon med 100% lønn og satt av 20% av hver utbetaling og brukte dette til å leve av under ulønnet permisjon etterpå. Det ble litt trangt med 80% lønn, men det gikk :o) Kommer til å gjøre det samme nå :o)

Jeg skulle gjerne hatt mer tid hjemme, og skjønner deres frustrasjon mtp amming (snuppa nektet å ta puppen når hun ble 6 mnd så vi slipper å tenke på dette) men må nevne at i forhold til veldig mange andre land er vi heldige som får betalt for å være hjemme så lenge :o)

Må bare si at jeg er veldig glad for å bo i Norge, når det gjelder permisjonslengde og utbetaling altså. Vet vi er veldig heldige. Økonomien er ikke vår (største) utfordring, vi har lavt forbruk og er villige til å "ofre" litt på levestandarden til fordel for mer tid hjemme i småbarnstida (vet at ikke alle er så heldige å ha mulighet til dette). Ulempen for oss er de tolv ukene far må ha, som det ikke lønner seg - praktisk sett - for oss å gjøre i det hele tatt (at jeg håper på å amme fortsatt da er bare en liten del av grunnen) - og så mister man endel rettigheter hvis man går i ulønna perm over en viss tid. Må finne ut av hvor lenge jeg kan strekke permisjonen ift gradert uttak, sånn at jeg får begrensa tidsrommet i ulønna permisjon. For oss vil den lengste utbetalingen med 80% kanskje lønne seg, sjøl om man får litt mindre penger totalt sett? Kjempebra med det offentlige ift ammefri! Men det er mange som ikke vil få det til å fungere også, mtp reisevei, type jobb osv. Skulle ønske det var mer fleksibilitet i reglene når det gjelder hvordan familien velger å fordele permisjonen. Det er den overstyringa fra staten (i likestillingens navn) som jeg irriterer meg over - der er det friere i mange andre land.

Back
Topp