Helt enig i at de permisjonsreglene er lite tilpasningsdyktige. Det burde være lov å amme lenger enn 7 mnd for de som ønsker det. Her løser vi det vel med at jeg tar endel ulønna permisjon, og kanskje prøve å søke om å få flytta fars permisjon over på meg. Skal uansett ikke sende ungen i barnehage før tidligst høsten 2014 (og skal prøve å få det utsatt til nyttår 2015), og store deler av året har ikke sambo mulighet til å ta permisjon (driver eget firma med få ansatte), samtidig som jeg ikke har jobb det går å gå tilbake til sånn for noen måneder av gangen. Systemet er IKKE utarbeida med tanke på hva som er best for barnet, eller hver enkelt familie (og dette er jo forskjellig!) men til hva som er best ift det de har bestemt er likestilling, og folk raskest ut i jobb. Her har sambo en slags sesongarbeid, så en del av året er han mye hjemme, men da har ikke jeg noen jobb å gå tilbake til (mulig med vikartimer, så skal prøve å ta endel av det). Er overhodet ikke bekymra for dårlig tilknytning mellom far og barn - det får vi til uten at far får tre mnd betalt hjemme alene med barnet. Men det er jo grenser for hvor smart det er for meg å stå med ulønna permisjon lenge, ift om jeg skulle bli sjuk når jeg så starter å jobbe. ---- Vil anbefale deg å se på muligheten av å ta ut gradert permisjon, dvs uten betaling en dag i uka ellerno, for å strekke den litt lenger. Her i hus sparer vi, og lever billig, og tenker å fortsette med det + kontantstøtte etter ettårsdagen for å få det til å gå opp. Er ikke sånn at jeg ønsker at staten skal betale mer ift permisjon, for jeg er fullstendig klar over at ordninga er i verdensklasse, men jeg ønsker mer fleksibilitet og brukervennlige regler, som gjør det mulig for folk å velge det som passer dem best. Det må være lov for meg å bytte bort litt lønn og noen pensjonspoeng for noen få år i livet, sjøl om jeg er jente - når det er MITT oppriktige ønske, fordi jeg mener den tida med så små barn er viktigere enn karriere og statistikk. (All cred til de som velger annerledes, bare så det er sagt :)