Permisjonspenger.

cilimor

Glad i forumet
Hei!
Jeg er helt grønn når det gjelder permisjon og permisjonspenger i og med at jeg ikke har vært i arbeid når jeg har gått gravid de andre gangene.Har prøvd å lese meg fram på nav,men synes ikke det er så lett å forstå alt som står der.Vet jeg kan ringe til nav,men tenkte å høre med dere først for å se om jeg blir litt klokere vertfall.
Nå har jeg fast stilling på 15,5%(tredje hver helg).Det jeg lurer på er:
- Har jeg rett til permisjonspenger? (Svigerinna mi mener jeg ikke har det fordi jeg har mindre en 50% stilling)
- Må man vite når og hvordan far skal fordele sin permisjon allerede når man søker?

de reglene om at du må ha 50% stilling eller mer er endra etter hva jeg har fått med meg - nå får du foreldrepenger uansett størrelse på stillingen din :) Så du vil kunne få foreldrepenger av den stillingen du har nå i 80% eller 100%, alt etter hvor lang permisjon du velger :)

Du har selvfølgelig rett på permisjonspenger fra den stillingen =) 
Og far trenger ikke å søke på sin del før et gitt antall uker før din permisjon går ut, jeg lurer på om det er tre uker før?

Tror det kommer ann på inntekten din. Hvis du har tjent så og så mye så har du rett på penger. Men du kan ringe nav sentralt og trykke tast for foreldrpenger.

På en måte så må dere vite noe om fordelingen av mor og fars permisjon, men det gjelder bare dersom far skal ha mer permisjon enn fedrekvoten eller at dere skal ha gradert uttak av permisjon gjennom permisjonsperioden (f.eks. mor 4 dager i uka, far 1 dag i uka, det gjorde vi :-)

Og den eneste grunnen er at da må jo du søke om ferre permisjonsuker allerede nå, altså trekke fra fars uker i din søknad. :-)

Ang. hva en må ha tjent og sånn så aner jeg ikke noe om det, så det kan ikke jeg svare på :-)

Back
Topp