permisjonspenger og sykemeldt

Bkno4783042

Første møte med forumet
Har ei venninne som har jobbet siden 1.aug (studert før det). Hun er nå gravid i 6. Mnd og begynnerå bli sliten da hun har en krevende jobb..

hun har fått beskjed om at hun MÅ jobbe til 1.januar for å ha rett på foreldrepenger. Dette kan da ikke stemme?

(Skjønner ikke hvorfor jeg ble anonym for har vært bruker her forever :-P)

Har ei venninne som har jobbet siden 1.aug (studert før det). Hun er nå gravid i 6. Mnd og begynnerå bli sliten da hun har en krevende jobb..

hun har fått beskjed om at hun MÅ jobbe til 1.januar for å ha rett på foreldrepenger. Dette kan da ikke stemme?

(Skjønner ikke hvorfor jeg ble anonym for har vært bruker her forever :-P)
Må ha jobbet 6 av de 10 siste måneder for å ha rett til foreldrepenger. Om hun blir sykemeldt gir det også grunnlag for foreldrepenger.

Ja, var det jeg mente ogaå. At sykepenger gir grunnlag for det, men de på nav hadde sagt at hun måtte jobbe til 1. Januar...

Takk for svar :-)

Det kan umulig stemme!
Jeg gikk direkte fra permisjon til 50% jobb og 50% sm -da var jeg ca 20uker. Fikk foreldrepenger for det om! ;)

Ja, var det jeg mente ogaå. At sykepenger gir grunnlag for det, men de på nav hadde sagt at hun måtte jobbe til 1. Januar...

Takk for svar :)
Det stemmer ikke. Men hun kan bruke facebook siden til nav om foreldrepenger for å dobbeltsjekke. den skal visst være god :)

Sykemelding er også grunnlag for foreldrepenger ja. Men må ha jobben 6 av de siste 10mnd før permisjonen starter.

Sykepenger gir samme grunnlag for sykepenger som vanlig lønnet arbeid. Hilsen meg som er vikar og ble sykemeldt i uke 24 i svangerskapet ;)

Om hun har begynt å jobbe først 1. august, må hun jo faktisk stå i jobb til 1. februar for å oppfylle kravet om seks av 10 måneders yrkesaktivitet for å få foreldrepenger? Jeg ville forhørt meg med nav foreldrepenger på Fb som ei anna skriver lenger opp her. Er usikker på om hun i det hele tatt rekker å oppfylle kravet om jobb i seks måneder før permisjonsstart (som jo er tre uker før termin).

Sykepenger er det samme som å være i jobb. Rett og slett.

Back
Topp