Permisjonslengde

Bkno9594992

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg har termin 24 juli, og skal da ha permisjon fra 3 juli. Jeg kommer garantert til å bli satt i gang senest uke 38, som er mellom 6 og 10. Jeg får ikke eksakt dato ennå, og gjør gjerne ikke det før dagen før jeg blir satt igang. Spørsmålet mitt er da som følgende: Taper jeg uker med barnet mitt dersom jeg lar ordinære termindato stå i søknaden til nav? Jeg er sykemeldt 100% frem til permisjonen starter, så disse 3 ukene før termin er ikke "nødvendige" for kun min del, da jeg uansett er sykmeldt allerede nå. Jeg lurer rett og slett på om det er nødvendig å styre med å endre søknaden, eller om jeg uansett kommer til å sitte med like mange uker sammen med barnet mitt?

Føder en før termin, så får en like mye tid med barnet. Men en mister de dagene som en føder før. Føder en etter termin, så mister en dager med babyen i permisjonen.

Foreldrepengene regnes fra den dagen barnet blir født om det kommer før termin. Dette mener jeg går automatisk så du behøver ikke endre søknaden din. Begge mine har kommet 7 og 11 dager før UL-termin. Kan ikke huske at jeg måtte gjøre noe, mulig man får en melding om å registrere fødselsnr. på barnet hos nav og utifra det omregner de permisjonstidspunktet. Føder du før termindato mister du av de tre ukene man får før termin. Føder du etter termin derimot, starter foreldrepengene å løpe fra den oppførte termindatoen og man får da mindre tid med barnet.

De tre ukene må tas og føder du før termin får du de ikke igjen, føder du på overtid taper du samme altal dager i andre enden av perm. Jeg sendte mld på Nav for å høre

Har ingenting å si om du likevel er hjemme. Nav korrigerer i ettertid.

Back
Topp