Permisjonsfordeling

Atchibah

Forelsket i forumet
Julimammaer 2016
Kjenner jeg har vondt i hele kroppen av dette her. Om man velger 100% utbetaling, og mammaen tar all fellespermisjonen, vil da det kun være en 6 mnd gammel baby som skal være med pappaen sin. På denne tiden er jo da man smått begynner å introdusere fast føde! Dermed er melk fortsatt den viktigste næringskilden babyen har.

Jeg føler meg ikke fortrolig med det her i det heletatt. Kommer nok til å velge 80% utbetaling, for å få litt mer tid, selv om det gjør at vi får det litt trangere økonomisk.

Hva tenker dere? Kanskje dere har gjennomskuet noe annet?

Sniker.

Ingen ekspert her, men mener å ha hørt at det da lønner seg å ta 100% uttak etterfulgt av ulønnet perm? At det totale beløpet man får utbetalt fortsatt blir høyere enn ved 80% uttak? Verdt å sjekke ut, i hvert fall :happy:

Kanskje du har noe ferie du kan ta ut for å forlenge tiden?

Er det virkelig bare 6 mnd hvis du tar HELE fellesperioden? Trodde det var hvis man delte 50/50 med far/medmor, jeg :wideyed:

Sniker fra sein mars. Vi kommer til å ta 100 % da vi sparer penger på det, og heller kompensere med ulønnet perm. Tror jeg kommer til å ha hele fellesperioden + ferie + en del ulønnet, slik at baby er ca. 9 mnd når far overtar. Så har han perm + ulønnet fram til barnehagestart ved 15 mnd.

Kommer sannsynligvis til å ta 80%, fordi vi ikke regner med å få barnehageplass før august. 100%+ulønnet gir litt høyere totalutbetaling, men man mister rettigheter som sykepenger osv ved ulønnet perm. Det føles mer utrygt synes jeg. Vi kommer nok til å dele permisjonen fra ganske tidlig av,slik at begge kan jobbe delvis. Gjorde det forrige gang, og det fungerte veldig fint :-) Det med mat løser man hvis man vil. Jeg jobbet deltid fra baby var 4 mnd, selv om jeg fullammet.

Vi tar 80%. Jeg evner ikke å sette av penger til ulønnet perm :dead: Blir barnehagestart i august, så med 80% perm, ferie og evt litt ulønnet så skal det gå. Jeg skal ha mesteparten av fellesperioden.

Det mest lønnsomme er 100% lønn, jeg tok det med mini og han har ca 7 måneder meg far tok over. For oss fungerte det veldig bra da han var flaskebarn og allerede spiste grøt.
Hvis man skal ta ulønnet permisjon som har jeg forstått det sånn at den må tas ut underveis i den lønnet permisjonen, man kan ikke ta den på slutten fikk ei venninne av meg beskjed om. Det beste er å ta kontakt med nav evt å høre

Vi vurderer at jeg har permisjon frem til september, så tar samboer over frem til mars - men jeg er hjemme og han jobber 1-2 dager i uken. Jeg driver eget så jeg kommer til å ta korte dager og heller jobbe litt hjemmefra. Etter permisjonen til samboer er over så blir jeg hjemme frem til bhg start.

Det mest lønnsomme er 100% lønn, jeg tok det med mini og han har ca 7 måneder meg far tok over. For oss fungerte det veldig bra da han var flaskebarn og allerede spiste grøt.
Hvis man skal ta ulønnet permisjon som har jeg forstått det sånn at den må tas ut underveis i den lønnet permisjonen, man kan ikke ta den på slutten fikk ei venninne av meg beskjed om. Det beste er å ta kontakt med nav evt å høre
Sniker fra mars.

Ulønnet permisjon kan man søke arbeidsgiver når som helst, i den grad man selv ønsker fram til barnet er 12 år. Iallefall i min kommune. Men ville tro det var sånn i hele landet?

Sniker fra mars.

Ulønnet permisjon kan man søke arbeidsgiver når som helst, i den grad man selv ønsker fram til barnet er 12 år. Iallefall i min kommune. Men ville tro det var sånn i hele landet?

Var bare ei venninne som måtte legge inn ulønnet permisjon når ho skulle søke foreldrepenger fra nav. Og der sto det at man ikke kunne ha det etter endt foreldrekvote. Noe mer enn det vet ikke jeg

Var bare ei venninne som måtte legge inn ulønnet permisjon når ho skulle søke foreldrepenger fra nav. Og der sto det at man ikke kunne ha det etter endt foreldrekvote. Noe mer enn det vet ikke jeg
Om jeg ikke husker helt feil, så tror jeg det er slik at man ikke kan utsette foreldrepermisjon med 100% ulønnet permisjon. Mange arbeidsgivere går med på ulønnet permisjon i variert grad. Det er mange som må benytte seg av ulønnet permisjon for å klare seg frem til bhg-start. Det er også en mulighet å ta gradert foreldrepermisjon, og dermed utsette permisjonen litt ved at man jobber (kan ikke detaljer) samt å kombinere redusert stilling med kontantstøtte (hvis den fortsatt består etter valget) etter barnet har fylt 13 mndr om man ikke har full barnehageplass. Regner med at mye kan bli snudd på hodet etter valget, så man må bare følge godt med og be om god veiledning hos Nav :wacky: De har en ikke så aller verst side på Facebook der man kan spørre generelt :)

Vi gjør nok samme som sist. Tar 100%, det er mer lønnsomt for oss mtp hva vi tjener. Jeg tar hele fellesperioden pga amming. Bruker noe ferie og tar noe ulønnet perm. Denne gangen føder jeg jo tidligere på året en sist gang... så vi må nok se dette litt an, men det er det vi har tenkt til enn så lenge.

Vil helst vente med å sende unge i barnehage til hen går. Vi ventet til frøkna var litt over 14mnd, og det har vært gull verdt.

Kjenner jeg har vondt i hele kroppen av dette her. Om man velger 100% utbetaling, og mammaen tar all fellespermisjonen, vil da det kun være en 6 mnd gammel baby som skal være med pappaen sin. På denne tiden er jo da man smått begynner å introdusere fast føde! Dermed er melk fortsatt den viktigste næringskilden babyen har.

Jeg føler meg ikke fortrolig med det her i det heletatt. Kommer nok til å velge 80% utbetaling, for å få litt mer tid, selv om det gjør at vi får det litt trangere økonomisk.

Hva tenker dere? Kanskje dere har gjennomskuet noe annet?
Sniker fra slutten av mars :happy:

Med førstemann i 2016 hadde vi 100%, jeg tok ut maks og begynte å jobbe da han var 9 måneder. Jeg var virkelig ikke klar for å begynne å jobbe igjen, verken kropp eller hode hang med, vi ammet masse på natt og han fikk i seg relativt lite fast føde (BLW) og nektet før det å ta flaske med morsmelk. Mye stress for en trøtt mamma og liten mammadalt (og stresset pappa). Det gikk seg nå til, men jeg tenkte at om jeg får et til barn (som nok da blir det siste) vil jeg gå ut fra at jeg skal være hjemme i et år, og så heller begynne tidligere *hvis jeg vil*. Nå må vi se hvordan det blir økonomisk da, men den erfaringen gjør i hvert fall at jeg tenker at for meg er det fullstendig uaktuelt å begynne i jobb etter seks måneder. Kommer ikke på tale, da tar jeg heller av sparepengene hvis det er det som må til.

Ulempen med 100 + ulønnet er jo at det blir en periode hvor man mister rettighet til sykepenger osv, så det kan hende at det gjør at jeg synes det er verdt det med 80, som en slags forsikring. (håper uansett på ulønnet i tillegg, men da blir den ulønnede perioden i hvert fall kortere). Må rett og slett regne litt på det, ulempen
her er at mannen ikke er ferdig med utdanningen sin enda (ferdig et par måneder etter termin) og vi dermed ikke har noe konkret å gå etter, annet enn en liten deltidsinntekt. o_O

Back
Topp