Permisjons kalkulatoren

MinCariño

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Viss en går på nav og plotter inn permisjonen sin. Er resultatet da med eller uten ferie ukene?

noen som jobber på skole og skal ha barn i september? Mister vi alle ferie ukene denne gang, altså ikke ta de med i beregning av permisjon ?

Du må selv legge inn ferieuker for at de skal telle med. Siden du skal ha barn i september, og lærere i KS har 5 uker ferie fra 1. Juli hvert år - vil du ikke ha mulighet til å forlenge permisjonen din med ferieuker i din permisjon. Dette fordi vi som lærere ikke kan flytte ferien med mindre vi har permisjon i mens ferien er. For meg som skal ha nå i juli, og fikk i mai sist barn, har jeg hatt permisjon mens de 5 ukene ferie i juli har vært - og har derfor lagt inn 5 uker ferie i løpet av permisjonene mine. Din permisjon vil derimot starte etter at disse 5 ferieukene i 2020 er brukt opp, og permisjonen din er ferdig før de 5 ferie ukene i 2021 starter.
Som lærer er all fri i høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie ren avspasering - og den går dessverre «tapt» når du er i permisjon. Det vil si at du ikke får utsette/forlenge permisjonen ved å legge inn ferie i disse ukene. Derimot får du jo avspasere i disse feriene når du starter å jobbe igjen - selv om du ikke har jobbet tidligere i året for å «tjene opp til» avspaseringen. Så det vil gå opp i opp :-)
Dersom du ikke er lærer men bare jobber på skole - da vet jeg ikke hvordan det er med ferien din.

Du må selv legge inn ferieuker for at de skal telle med. Siden du skal ha barn i september, og lærere i KS har 5 uker ferie fra 1. Juli hvert år - vil du ikke ha mulighet til å forlenge permisjonen din med ferieuker i din permisjon. Dette fordi vi som lærere ikke kan flytte ferien med mindre vi har permisjon i mens ferien er. For meg som skal ha nå i juli, og fikk i mai sist barn, har jeg hatt permisjon mens de 5 ukene ferie i juli har vært - og har derfor lagt inn 5 uker ferie i løpet av permisjonene mine. Din permisjon vil derimot starte etter at disse 5 ferieukene i 2020 er brukt opp, og permisjonen din er ferdig før de 5 ferie ukene i 2021 starter.
Som lærer er all fri i høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie ren avspasering - og den går dessverre «tapt» når du er i permisjon. Det vil si at du ikke får utsette/forlenge permisjonen ved å legge inn ferie i disse ukene. Derimot får du jo avspasere i disse feriene når du starter å jobbe igjen - selv om du ikke har jobbet tidligere i året for å «tjene opp til» avspaseringen. Så det vil gå opp i opp :)
Dersom du ikke er lærer men bare jobber på skole - da vet jeg ikke hvordan det er med ferien din.
Ååå, så kjipt :( da tror jeg at jeg må ha 80% lønn, så jeg får ekstra tid hjemme..

Ååå, så kjipt :( da tror jeg at jeg må ha 80% lønn, så jeg får ekstra tid hjemme..
Du taper kjempemye på å ta 80% lønn, så du vil komme mye bedre ut av regnestykket ved å ta 100% lønn og så spare til noen uker ulønnet. Ved å jobbe litt (spør arbeidsgiveren din hvor mye) før sommeren, kan være alt fra 1 dag til 2 uker de vil ha deg inn, så har du muligheten til å få full avspasering og sommerferie i 2021, det vil jo si betalt avspasering siste uka i juni og de to første i august, i tillegg til fem uker ferie i juli.
Hvis jeg ikke legger til ferien min i min permisjon, så er permisjonen min over i februar. Siden du har termin to måneder etter meg, så vil din permisjon være over ca i april. Dere har også 15 uker pappapermisjon, så da er dere som familie langt forbi din sommerferiestart allerede, uten å ta en eneste dag ulønnet eller ferie :-)
Men skjønner godt du vil være hjemme lenger med mini ;-) Jeg hadde nok uansett vært helt ærlig med arbeidsgiver og bare spurt; «jeg har ikke lyst å gå glipp av all avspaseringen neste sommer, fordi det betyr gratis tid hjemme med lille, NÅR må jeg SENEST begynne i jobb før sommeren for å få betalt sommeravspasering?». :-)

Du taper kjempemye på å ta 80% lønn, så du vil komme mye bedre ut av regnestykket ved å ta 100% lønn og så spare til noen uker ulønnet. Ved å jobbe litt (spør arbeidsgiveren din hvor mye) før sommeren, kan være alt fra 1 dag til 2 uker de vil ha deg inn, så har du muligheten til å få full avspasering og sommerferie i 2021, det vil jo si betalt avspasering siste uka i juni og de to første i august, i tillegg til fem uker ferie i juli.
Hvis jeg ikke legger til ferien min i min permisjon, så er permisjonen min over i februar. Siden du har termin to måneder etter meg, så vil din permisjon være over ca i april. Dere har også 15 uker pappapermisjon, så da er dere som familie langt forbi din sommerferiestart allerede, uten å ta en eneste dag ulønnet eller ferie :)
Men skjønner godt du vil være hjemme lenger med mini ;-) Jeg hadde nok uansett vært helt ærlig med arbeidsgiver og bare spurt; «jeg har ikke lyst å gå glipp av all avspaseringen neste sommer, fordi det betyr gratis tid hjemme med lille, NÅR må jeg SENEST begynne i jobb før sommeren for å få betalt sommeravspasering?». :)
Vi får da vel betalt i juni, juli og august uansett hvilke permisjon man har? Altså om man tar 80 eller 100. Vi kan jo ikke jobbe i disse mnd uansett, så de kan jo ikke trekke oss i lønn.

Vi får da vel betalt i juni, juli og august uansett hvilke permisjon man har? Altså om man tar 80 eller 100. Vi kan jo ikke jobbe i disse mnd uansett, så de kan jo ikke trekke oss i lønn.
Hvis permisjonen din er over før sommerferien starter, og du ikke begynner fysisk på jobb = går i ulønnet permisjon for å strekke permisjonen, vil du ikke få betalt avspasering i juni, ikke betalt ferie i juli og ikke betalt avspasering i august.

Hvis permisjonen din er over før sommerferien starter, og du ikke begynner fysisk på jobb = går i ulønnet permisjon for å strekke permisjonen, vil du ikke få betalt avspasering i juni, ikke betalt ferie i juli og ikke betalt avspasering i august.
Ja, da har jeg forstått det. Takk for grundige forklaringer! Syns permisjons greier er skikkelig innviklet:wtf:

Back
Topp