Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Hei! Mannen min har nå sin del av foreldrepermisjonen, og jeg lurer på om jeg (mor) har rett til ulønnet permisjon rett etter at han er ferdig med sin del? Har begynt å jobbe igjen.
Om dere ønsker å være hjemme samtidig når far eller medmor tar ut kvote, kan mor ha ulønnet permisjon eller ferie.
Hentet det i kursiv fra nav sin nettside om foreldrepenger
Om man har rett til det, så heter det vel at man kan få det ved vektig velferdsgrunn, frem til barnet er 10 år, i følge arbeidsmiljøloven.
Dersom en arbeidstaker har barn under 10 år, er det ifølge arbeidsmiljølovens forarbeider en vektig velferdsgrunn. Det betyr at arbeidsmiljøloven i utgangspunktet gir alle småbarnsforeldre en rett til å jobbe redusert frem til barnet fyller 10 år.
Gjelder denne retten uansett?
Retten til redusert arbeidstid er betinget av at reduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Det må med andre ord foretas en avveining mellom arbeidsgivers og arbeidstakers interesser