Permisjon

RAndrea

Andre møte med forumet
Hei! Jeg og samboer lurer litt på dette med permisjon. Prøvd å lese oss opp på nettet, men blir ikke klok, troor jeg må ha det inn med t skje.

Hvordan søke permisjon?
Hvor leveres søknaden?
Hvor lenge har hver av foreldrene permisjon?

Så det vil si at jeg har permisjon 3 uker før fødsel + 15 uker etter. Så har far 15 uker permisjon og til slutt har vi 16 uker sammen? Eller?

Mye kan endres etter at søknaden er sendt (hvem som tar perm når), men dere må bestemme dere for om dere vil ha tilsammen 59 uker med 80% lønn eller 49 uker med 100% av lønna. Uansett hvilken dere går for er en tredjedel forbeholdt mor, en tredjedel far, og de siste ukene fordeler dere mellom dere som dere vil. Vil definitivt anbefale Nav foreldrepenger på Facebook, de er veldig flinke å svare på spørsmål

Så det vil si at jeg har permisjon 3 uker før fødsel + 15 uker etter. Så har far 15 uker permisjon og til slutt har vi 16 uker sammen? Eller?

Nei, ikke helt. Dere har en kvote hver og en dere kan fordele som dere vil. Om du velger 100% har du 18 uker som er dine (3 før fødsel + 15 uker). Far har også 15 uker bare han kan ta. Så har dere 16 uker som dere kan velge hvem som tar.

Du er nødt til å ha 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel. Men ellers kan disse ukene tas i hvilken rekkefølge dere vil, også gradert.

Var dette forståelig?

Nei, ikke helt. Du har 3 uker før og må ta 6 uker etter. Etter det kan dere velge hvem som skal ha hva. Om du vil spare noen av dine kan far ta sin del da. Om du vil ha sammenhengende Blir det 3 uker før fødsel, 15 uker etter, så fellesdel som fordeles sånn som dere vil mellom dere og så far som har 15 uker :)

Så fellesdelen er ikke noe man har felles, men som kan fordeles slik dere ønsker. Far har også rett på 2 uker etter fødsel, om disse er betalt eller ikke er opp til arbeidsgiver.

Sniker :D

De tre ukene før fødsel gjelder kun så lenge fødselen ikke startet før termindato. Starter fødsel før termindato vil man ikke få de dagene som er igjen av de 3 ukene (de bortfaller). Selve foreldrepermisjonen starter fra termindato eller dagen man føder før termindato (totalt 46 uker med 100%), så føder man etter termindato så taper man de dagene med permisjon med barnet.

Håper det ga mening :hilarious:

Back
Topp