PERMISJON

Rino

Andre møte med forumet
Hei jenter,

Jeg tenker mye på den nye permisjonsordningen.... Har dere tenkt noe på det, om hvordan dere løser denne?

Hei!
Jeg har ikke tenkt så mye på det annet enn at jeg syns den nye ordningen suger!!!! Får jo ikke ammet så lenge som jeg hadde håpet på :( Tror det blir en del ulønnet permisjon her.

Hei!
Jeg har ikke tenkt så mye på det annet enn at jeg syns den nye ordningen suger!!!! Får jo ikke ammet så lenge som jeg hadde håpet på :( Tror det blir en del ulønnet permisjon her.

Ja, den er helt forferdelig!! Her blir det mange mnd ulønnet - har allerede begynt å spare :( :(

Hvorfor er den nye ordningen dårlig? Har ingen peiling på disse tingene, men jeg syns egentlig det virker greit nok, om jeg har forstått det riktig. Ca 4 mnd til mor, 4 til partner og 4 på deling?

Ja syns det er veldig synd vi som familie ikke kan bestemme hvordan permisjonen skal fordeles, skjønner dem ønsker likestilling men man må stikke fingeren i jorda å se at det er ikke likestilling det første året til babyen, iallefall ikke hvis man ammer. Men det blir vel litt ulønnet permisjon og ferie vi må legge til for å få det til å gå opp :) her var pappaen fornøyd med 10 uker som det var sist vi hadde permisjon :)

Syns det er fint:) deler gjerne halvparten, noe samboer gjerne vil også.

Har tenkt endel på det vi og.. Synd at ikke det er opp til hver enkelt familie hvordan de vil løse det. :arghh: For noen kan denne ordningen fungere, andre ikke. Her i heimen blir det hvertfall ulønnet permisjon noen måneder.. Dessverre, for det er ganske ugunstig hvis man tenker på konsekvensene det får mtp. pensjonspoeng, rett på sykepenger osv.

Jeg sliter skikkelig da jeg er i permisjon nå.. å hadde tenkt å ta flere måneder ulønnet men da tjener jeg meg ikke opp til ny permisjon...... jeg hater den nye ordningen. Hadde jeg kunne hatt pappaen sin del nå hadde alt ordnet seg. Men nå ser det ut som jeg må ut i full jobb når lille er 7mnd. Jeg er da borte i fra kl. 7-17:sad010kjenner dette virkelig stresser meg og gjør meg deprimert, men vi har ikke råd til å miste rett på foreldrepenger

Har egentlig ikke satt meg inn i de nye reglene, ikke de gamle heller. Vi hadde aldri permisjon noen av oss. Jeg studerer fortsatt og jobber når far er hjemme på ettermiddag og kan ha med meg lille på den andre jobben :) denne gangen tar far det neste av permisjonen da jeg skal skrive masteroppgave fra høsten av. Jeg skal bare ha de første ukene som jeg må ha, så tar han etterpå. Resten forsvinner i dragsuget tror jeg :) tar nok ut engangsstønad

Jeg er uføretrygdet :p Og han jobber hjemmefra :D Så er usikker på hvordan det blir her. Bor jo i Tyskland, men har rettigheter fra Norge fortsatt. Må nok sjekke opp i dette når det nærmer seg :)

Den tid, den sorg, tenker jeg. Orker ikke begynne å ordne for mye før jeg bikker uke 12.

Jeg sliter skikkelig da jeg er i permisjon nå.. å hadde tenkt å ta flere måneder ulønnet men da tjener jeg meg ikke opp til ny permisjon...... jeg hater den nye ordningen. Hadde jeg kunne hatt pappaen sin del nå hadde alt ordnet seg. Men nå ser det ut som jeg må ut i full jobb når lille er 7mnd. Jeg er da borte i fra kl. 7-17:sad010kjenner dette virkelig stresser meg og gjør meg deprimert, men vi har ikke råd til å miste rett på foreldrepenger

Huff, føler med deg. Her er pappaen selvstendig, og vi har ikke råd til at han går ut i full pappapermisjon. Med forrige tok han gradert, og sluttet tidligere noen dager - men thats it. Jeg er såpass «heldig» at jeg kan klare å forskyve permisjonsslutt til september, men vi må ta ulønnet frem til mini evt kan starte i bhg - TIDLIGST desember/januar. Dette stresser meg....

Har tenkt endel på det vi og.. Synd at ikke det er opp til hver enkelt familie hvordan de vil løse det. :arghh: For noen kan denne ordningen fungere, andre ikke. Her i heimen blir det hvertfall ulønnet permisjon noen måneder.. Dessverre, for det er ganske ugunstig hvis man tenker på konsekvensene det får mtp. pensjonspoeng, rett på sykepenger osv.

Enig.. For oss passer virkelig ikke den nye ordningen. :(

Har ikke satt meg så grundig inn i det, men her blir det nok jeg som tar ut min og felleskvoten, så tar pappaen ut sine 15 uker. Permisjonen faller slik at jeg kan forlenge med ca en mnd pga ferie i juli, så kan pappaen starte sine uker fra august til slutten av november. Hva som skjer etter det kommer an på om vi har barnehageplass (kan jo risikere å ikke ha det før august 2021), har vi ikke må nok en av oss jobbe noe redusert samt være avhengig av litt hjelp enten via dagmamma, besteforeldre osv. Men jeg tenker at det tar vi når det kommer, ordner seg nok på et eller annet vis :)

Har egentlig bare rett på 3 mnd permisjon her i Belgia jeg, men jeg får 5 mnd totalt hvis jeg ammer. Syns det er for lite egentlig og tenker å be om foreldrepermisjon i tillegg (har rett på 3 mnd per barn frem til de er 12 år og har 2 barn fra før). Får se hvordan det blir rent praktisk. Har virkelig ikke lyst å la en baby på 5-6 mnd begynne i bhg og vil fullamme til 6 mnd. Han nr 2 begynte deltid i bhg da han var 9 mnd og det gikk fint. Så hvis mulig tar jeg 8 mnd minst fri. Tørr ikke forhøre meg med andre LIS leger helt e da, kommer til å spørre når jeg er litt lengre på vei.

Jeg er uføretrygdet :p Og han jobber hjemmefra :D Så er usikker på hvordan det blir her. Bor jo i Tyskland, men har rettigheter fra Norge fortsatt. Må nok sjekke opp i dette når det nærmer seg :)

Jeg jobbet i Norge før jeg gikk ut i perm med de to jeg har og fikk ta med all permisjonen og barnetrygd til Belgia den gang. Da jeg sluttet å jobbe i Norge mistet jeg rett til barnetrygd fra Norge og da ville de jeg skulle søke barnetrygd i Belgia eller Nederland (hvor mannen er fra og hadde jobbkontrakt). Siden jeg begynte i jobb i Bgia får jeg barnetrygd fra herfra og vi får utbetalt noe mer enn vi fikk i Norge.

Huff, føler med deg. Her er pappaen selvstendig, og vi har ikke råd til at han går ut i full pappapermisjon. Med forrige tok han gradert, og sluttet tidligere noen dager - men thats it. Jeg er såpass «heldig» at jeg kan klare å forskyve permisjonsslutt til september, men vi må ta ulønnet frem til mini evt kan starte i bhg - TIDLIGST desember/januar. Dette stresser meg....

Dumt det ikke er opp til hver enkelt familie.. løsningen i dag er firkantet og passer dårlig for så mange:(...

Aner ikke hvordan vi løser det her.. men jeg sa før vi ble gravide at vi da skal ta ut 80% og ikke 100% for å forlenge permisjon mest mulig. Flette inn alle ferier som forlenger, evt ta gradert permisjon på deler av permisjon.. Det teite er om mor føder før termin faller deler eller hele de tre ukene før termin bort.

Er mest redd for å ikke ha barnehageplass ved endt permisjon. Fødes barnet før Desember har det rett på bhg-plass innen November måned barnet fyller 1 år. Derimot tipper man Desember har ikke barnet rett på plass før August året etter.. dette tenker jeg endel på... på små steder er det nok enklere å få bhg-plass. Med nr1 var vi "heldige" å få plass på andre siden av byen, den gang var pappaen selvstendig næringsdrivende og kunne stort sett kjøre og hente uten problemer.

Liker ikke den nye ordningen.. Liker at far har rett på lengre permisjon, men det burde ikke vært tatt fra mors permisjon.. Å begynne å jobbe igjen etter 7-8 mnd er for tidlig o_O
Mest sannsynlig ammer jeg fortsatt da, og på min jobb er ikke ammefri akkurat enkelt.

Noen som vet når man må søke på dette?

Liker ikke den nye ordningen.. Liker at far har rett på lengre permisjon, men det burde ikke vært tatt fra mors permisjon.. Å begynne å jobbe igjen etter 7-8 mnd er for tidlig o_O
Mest sannsynlig ammer jeg fortsatt da, og på min jobb er ikke ammefri akkurat enkelt.

Noen som vet når man må søke på dette?
Leste inne på Nav i god tid før permisjonstart, men ikke noe før passert 26 uker sto det også noe om. Altså ingen vits for tidlig.

Last edited:
Back
Topp