Permisjon

Septemberlykken

Betatt av forumet
Septemberbarna 2019
vi er 2 stk på arbeidsplassen min som er gravid, med 1 uke mellomrom. Dermed må vi starte planlegging av permisjon allerede nå. Og som førstegangsgravid er dette utrolig vanskelig, spesielt når jeg er så slapp og treg i hodet for tiden, for jeg vet ikke hva jeg bør tenke på under planlegginga.
Derfor lurer jeg på til dere som har vært gjennom dette før, hva tenkte dere over ved planlegging, når gikk dere ut i permisjon iht termin, når var dere tilbake på jobb? Hvor mye ferie tok dere ut? Alt av tips og erfaringer mottas med stor takk!!
 
Forstår godt det er vanskelig å bestemme seg allerede nå.. Det vanlige er 3 mnd før permisjon. Det er også hjemmel for det i lovverket.


§ 12-7.Varslingsplikt

Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp.

Hvis jeg skulle velge nå i dag tror jeg ville ha hatt 5 uker ferie før permisjonstart. Så 6 mnd full permisjon og deretter gradert etter det.
 
3 uker før fødsel er normalt
 
Det er mange ting å tenke på i forbindelse med permisjon.

Med nr 2 (som også er september barn) var jeg sykemld hele svangerskapet, så jeg fikk ikke tatt ut ferien. Den tok jeg ut i November, i etterkant av fødselen.(men inne på Nav er det kun 4 uker + 1 dag ferie som kan registreres pr.år. overskytende dager måtte jeg flytte til året etter)
Vi tok ut 80% dekningsgrad som gir mindre utbetalt men flere uker permisjon.
Jeg tok hele fellesperioden, og søkte også om ulønnet permisjon når far tok sine uker. (Dette fordi han må ta det ut litt spredt utover året. Så for å skåne arb.giver med at jeg skulle komme tilbake å jobbe 1 uke her og 1 uke der ble det slik)
I tillegg tok jeg ut ferien for året etter midt på sommeren. Men også her måtte jeg flytte 4 dager, siden vi har 5 uker ferie på jobb.
Med alt dette var jeg ute i permisjon fra 3 uker før termin, og til 4 Desember året etter :happy:
Lille begynte i barnehagen 1.nov, det var deilig å kunne gi han lang tilvenning og korte dager den første tiden.
 
Back
Topp