Permisjon..

Lappeteppemamma

Flørter med forumet
Er det andre lærere her som vet hvordan permisjonstiden fungerer??
Jeg skal ut i perm rett før høstferien. Så ser jeg at med de nye reglene må jeg tilbake i jobb helt i slutten av mai. Dvs 3-4 uker før skoleslutt. Vurderer å ta disse ukene som ulønnet perm frem til sommerferien begynner, men så går vi jo egentlig rett ut i avspasering. Jeg vil få feriepenger i juni, men hva skjer med lønnen i juli? Vil jeg få den? Og har vi egentlig krav på avspaseringen da? Er jo ikke så mye for å lærer å gjøre på skolen etter at sommerferien har begynt...

Eg jobba som lærar då eg fekk førstemann i september 2016, og gjorde følgande: Hadde 100% permisjon fram til midten av mai og så ulønna permisjon til 23.juni. I mitt fylke fungerer det slik at om du kjem f.eks på sommaravslutning siste dag før sommarferien blir det rekna som at du er tilbake på jobb og du får dermed vanleg lønn i juli. Eg fekk dermed litt lønn i mai, og feriepengar i juni(som riktig nok blei ganske lite), så eg gjekk ingen mnd heilt utan lønn. Ville sjekka om ei slik løysing er mulig i kommunen/fylket der du jobbar:)

Eg jobba som lærar då eg fekk førstemann i september 2016, og gjorde følgande: Hadde 100% permisjon fram til midten av mai og så ulønna permisjon til 23.juni. I mitt fylke fungerer det slik at om du kjem f.eks på sommaravslutning siste dag før sommarferien blir det rekna som at du er tilbake på jobb og du får dermed vanleg lønn i juli. Eg fekk dermed litt lønn i mai, og feriepengar i juni(som riktig nok blei ganske lite), så eg gjekk ingen mnd heilt utan lønn. Ville sjekka om ei slik løysing er mulig i kommunen/fylket der du jobbar:)

Sendte meld til sjefen[emoji4][emoji1303]
Håper jeg vi også har en liknende løsning her i kommunen..

Jeg er også lærer, tenker å bare jobbe den måneden fra min permisjon er ferdig i mai og til sommerferien begynner i juni, mens samboer har pappaperm :) Er jo en ganske chill måned på skolen og får ammefri så kortere dager i tillegg. Også er det 7 ukers avspasering/ferie å se frem til med pappaen og baby i sommer!

Men har også hørt mange lærere si at de fleste skoler har regelen om at hvis man er EN dag på jobb før sommerferien får man full avspasering :)

Jeg er også lærer, tenker å bare jobbe den måneden fra min permisjon er ferdig i mai og til sommerferien begynner i juni, mens samboer har pappaperm :) Er jo en ganske chill måned på skolen og får ammefri så kortere dager i tillegg. Også er det 7 ukers avspasering/ferie å se frem til med pappaen og baby i sommer!

Men har også hørt mange lærere si at de fleste skoler har regelen om at hvis man er EN dag på jobb før sommerferien får man full avspasering :)

Ja, skjer jo ikke mye.. men er egentlig kontaktlærer for en gjeng som da går ut av 7. Føler det blir feil å hoppe inn der de siste 4 ukene, og da er alternativet og bli puttet inn her og der som vikar for andre lærere.. Hvis ikke så er det jo ikke noe krise med de fire ukene
Da håper jeg virkelig det gjelder for denne kommunen også. Avdelingslederen min visste ikke, og ba meg ringe lønnsavdelingen i kommunen for å høre. Skal ringe dit i morgen.

Her i kommunen var det ikke helt sånn gitt..
Så kommer til å jobbe de fire ukene før ferien. Da får jeg lønn som normalt. Sjekket skoleruten, og det er kun en hel uke med jobb de ukene det er snakk om pga div helligdager og planleggingsdager.

Er det andre lærere her som vet hvordan permisjonstiden fungerer??
Jeg skal ut i perm rett før høstferien. Så ser jeg at med de nye reglene må jeg tilbake i jobb helt i slutten av mai. Dvs 3-4 uker før skoleslutt. Vurderer å ta disse ukene som ulønnet perm frem til sommerferien begynner, men så går vi jo egentlig rett ut i avspasering. Jeg vil få feriepenger i juni, men hva skjer med lønnen i juli? Vil jeg få den? Og har vi egentlig krav på avspaseringen da? Er jo ikke så mye for å lærer å gjøre på skolen etter at sommerferien har begynt...
Vet ikke ang det du lurer på, men lærere jobber vel ikke i sommerferien uansett vel? Har dere ikke du k i uker slik som elevene?

Vet ikke ang det du lurer på, men lærere jobber vel ikke i sommerferien uansett vel? Har dere ikke du k i uker slik som elevene?
Nei, man jobber uansett ikke, man må ta ut hele ferien sin pluss avspasering ielevenes sommerferie. Men man vil jo gjerne ha lønn i perioden også,så det er greit å avklare. Hvis man har permisjon i løpet av sommerferien får man ikke ta igjen avspasering, kun 4 uker og 1 dag ferie.

Vår fri utenom ferie regnes egentlig ikke som avspasering, men som tvungen fri, på samme måte som de som feks jobber i nordsjøen. De sier ikke at de jobber to uker og avspaserer 4.

Jeg har termin i november, og har nå avtalt med lønnsansvarlig hos oss at jeg kan ta to uker ulønna, og gjenintre den dagen sommerferien starter. Jeg behøver ikke å jobbe en skoledag for å få lov til dette. Vi har rett til å gjenintre i arbeidsfri periode. Samtidig ville jeg dobbeltsjekka dette for dere som er i grunnskolen, så ikke noen plutselig finner ut at de kan sette dere i Sfo i sommerferien. Jeg tror også at dette er sånt som endel lønnskontor vet litt lite om, og at de svarer det de tror er rett.

Kort oppsummert : Du har rett på ulønna permisjon etter foreldrepernisjon, og du har rett til å gjeninntre i arbeidsfri periode.

Men obs : dobbeltsjekk alt. :)

Back
Topp