Permisjon

Lilleknøtt

Forelsket i forumet
Febbisbebbis'18
Ble plutselig veldig virkelig i dag når jeg var innom på jobben. Sjefen ville veldig gjerne høre hva vi har tenkt angående permisjon osv. De må jo få tak i en vikar som han sa og de ville gjerne starte prosessen snart for at vikaren kan få god opplæring.

Ble plutselig veldig virkelig at vi skal få en liten en og at livet blir ganske annerledes fra februar.

Noen andre som er i gang med planlegging av permisjon?
 
Har prøvd å starte planleggingen, da vi må finne en løsning mtp at det er 5 mnd til hovedinntaket på barnehagen når permisjon er over. Vil egentlig ikke tilbake i jobben min etter endt permisjon, pga turnusen (jobber 3 døgn på). Så mulig jeg går hjemme etter permisjon!
Kan så lite om alt dette. Har prøvd å sette meg inn i det![emoji31][emoji31]

Ikke meningen å kuppe tråden, men vet noen om alle jobber blir med i beregning på foreldrepenger? Har hatt en bijobb ved siden av 100% stilling pga en uke fri mellom hvert skift..
 
All jobb, altså inntekt skal være i beregningen

Men da må du få begge arbeidsgivere til skrive inntektsopplysninger når du skal søke foreldrepenger kan jeg tenke meg. Og du med sende dem samtidig
 
Ja[emoji108][emoji4] Skal ha 80% permisjon og 100% lønn, men tar ut 5uker ferie midt I, så strekker jeg min del før far skal ha sin del[emoji108]
 
Er ikke så altfor mye i gang med permisjon planleggingen. Derimot er det fult kaos på jobben med å finne en erstatter for meg. Må ha inn en person asap som jeg kan lære opp, og sjefen er livredd for at jeg skal bli sykemeldt [emoji28]
 
Har tenkt å ta lang permisjon.. Planlegger å ta videreutdanning fom neste høst, slik at jeg drar ut permisjonen til sommeren etter..
 
Det barnehage greiene er jo noe forbanna drit! Når vi er ferdig med permisjon midt i april så må jo jeg gå 3 måneder ulønnet fordi vi ikke har barnehageplass. Og ja det finnes kontantstøtte, men hva er 7500kr når man pleier å få 30.000kr hver måned. Kjenner jeg blir litt fortvila. Bare å begynne å spare.
 
Det barnehage greiene er jo noe forbanna drit! Når vi er ferdig med permisjon midt i april så må jo jeg gå 3 måneder ulønnet fordi vi ikke har barnehageplass. Og ja det finnes kontantstøtte, men hva er 7500kr når man pleier å få 30.000kr hver måned. Kjenner jeg blir litt fortvila. Bare å begynne å spare.
Det er helt håpløst.. Barn kommer året rundt.. Jeg fikk skrekken for dagmammaer etter at førstemann var på tilvenning.. 1,5 time holdt for å si det sånn.. Så det er faktisk min hovedmotivasjon for å organisere det slik vi gjør (selv om videreutdanning blir bra og passer da)
 
Vi har ikke bestemt oss enda for om det blir 80% eller 100% dekning. Hadde 80% lønn sist, og det gikk greit. Men nå har vi jo et barn mer, og vi er på husjakt, så vet ikke helt hvordan økonomien blir. Tror ikke det blir noe problem å få barnehageplass fra når vi trenger det i barnehagen yngste går i.
 
Har begynt å tenke litt og har lyst til å se på muligheten for å være hjemme til august 2019 og barnehagestart.
Kan strekke det forholdsvis langt med ferieavvikling osv, men må til syvende og sist da ta ut noe ulønnet...
 
Vi skal ha full perm. med 80% lønn, så skal jeg sannsynligvis jobbe 40%, og pappsn ha en fridag og så skal babyn ha en bestemordag i uka(da mora mi har en fridag i uke) etter pappaperm. hvis vi ikke får barnehageplass. Satser på at at det skal gå fint med litt flexitid på jobben minxsmile3
 
Her gjør vi det likt som med første barn - tar permisjon, ferie og ulønnet perm fra februar - august 2019. Sist tok mannen ut 60% pappaperm (var hjemme tre dager i uken) mens jeg arbeidet 50% i turnus med endel kvelder og helger over 20ish uker. Jeg fortsatte med kveldsvakter og helgevakter for å spe på lønnen når pappapermen var ferdig. For vår del er det et bevisst valg å være hjemme til barnet er 1,5 år, da jeg synes de er for små for barnehage før den tid. Denne gangen blir det lettere, da vi sist måtte betale for barnehageplass vi ikke bruke (for å holde den av til januar) og da samtidig mistet retten til kontantstøtte. Men det gikk;) Sparte opp mye i forkant, jobbet kjipe vakter med mest mulig tillegg på jobb, og fikk avdragsfritt på huslånet i noen måneder. Har aldri angret et sekund på at vi investerte ekstra tid og penger på å være hjemme lengre:D
 
Mer perm er uaktuelt da jeg jobber for meg selv. Så her blir det perm ca.3mnd så bærer det tilbake på jobb hvertfall 40-50%. Helsigvis har jeg en svigermor som er veldig lett, så håpet er at hun vil være dagmamma de dagene jeg er på jobb, frem til mannen tar pappapermen [emoji846]
 
Det barnehage greiene er jo noe forbanna drit! Når vi er ferdig med permisjon midt i april så må jo jeg gå 3 måneder ulønnet fordi vi ikke har barnehageplass. Og ja det finnes kontantstøtte, men hva er 7500kr når man pleier å få 30.000kr hver måned. Kjenner jeg blir litt fortvila. Bare å begynne å spare.

Det kan jo være noe dritt dette barnehagegreiene, men hvis dere klarer å spare litt hver måned fremover, så kanskje det går greit økonomisk. Min erfaring er at man bruker litt mindre penger i daglig drift når man har fått en liten. Les: ikke så mye kino, restauranter og impulshandling.
Og så blir det kanskje fint for den lille å være litt lenger hjemme med mammaen sin[emoji4].
 
Vi er også i tenkeboksen på hvordan vi skal løse permisjonen... Timet de to første perfekt i forhold til barnehage, for de er født på sommeren. Så dette blir en ny erfaring xsmile9
 
Denne gangen blir det at lille begynner i bhg rundt april. Kommer litt an på om hvor vi bor, da vi snakker om å flytte. Så må se hva lags bhg muligheter det er der. Eller så må vi bare overleve med at lille ikke begynne i bhg før august 2019 :)
 
80% og full lønn her også. Med 1. Mann valgte jeg 80% lønn og lang perm, det angret jeg på i ettertid, pga økonomien. Man tjener visst på å ta 100% lønn og kort perm, og heller ta ut ulønnet perm enn 80% lønn? Jeg velger for andre gang nå 100% lønn og kort perm [emoji2]
 
Jeg er student og skal skrive ferdig masteren min våren 2019, så her tenker vi å få det til å gå opp sånn at det blir barnehagestart i august 2019 [emoji4] pappaen jobber på Nordsjøen og er hjemme 4 uker omgangen. Så da får jeg skrive master de ukene han er hjemme, og ta fri fra det når han er borte.
Prøver å få gjort så mye som mulig nå før lillebror kommer da [emoji28] Vi gjorde det samme med eldstejenta, og var veldig fornøyd med å drøye barnehagestart til hun var nærmere 1,5 år [emoji4]
 
Vi har akkurat regnet på det, og for oss lønner det seg med 100% lønn og kortere permisjon. Jeg må ta 4 uker ferie om sommeren, så jeg pauser permisjonen min når jeg må ta ut det. Mannen kan ta ut ferie når han vil, så han kan forlenge litt i andre enden, og da håper jeg det skal gå greit med barnehageplass fra mars/april
 
80% og full lønn her også. Med 1. Mann valgte jeg 80% lønn og lang perm, det angret jeg på i ettertid, pga økonomien. Man tjener visst på å ta 100% lønn og kort perm, og heller ta ut ulønnet perm enn 80% lønn? Jeg velger for andre gang nå 100% lønn og kort perm [emoji2]

Vi hadde først tenkt 100% og så en periode uten lønn nettopp fordi man totalt får mer utbetalt på den måten som du sier. Men da vi gjorde utregningen for oss, så vi at det kun var snakk om et par tusen i forskjell. Så nå planlegger vi 80% tatt i betraktning at man ved permisjon uten lønn mister mange rettigheter på jobb (14 dager, sykepenger greiene), pluss at man med 80% slipper å sette av ekstra hver måned men vet akkurat hvor mye man har, pluss at jeg tenker man i praksis er flinkere til å leve økonomisk med 80% enn 100% ;) så det blir jo helt opp til hva som passer den enkelte :)
 
Back
Topp