Permisjon

ToGo

Glad i forumet
1. Jeg har termin en tirsdag og skal da ut i permisjon 3 uker før. Jeg syns det er litt teit å komme på jobb mandag den uken jeg går ut i permisjon og lurer derfor på om det er greit at jeg går ut en dag før mot at det kortes ned en dag mot slutten av permisjon?
2. Men så har jeg også hørt at man mister noen dager hvis man føder før perm. Hvordan er det da med den dagen jeg tok ekstra før termin?
3. Kan jeg og mannen ha permisjon som overlapper noen uker?

1. Du kan helt fint gå ut i permisjon før de tre ukene, de tre ukene er MINIMUM det du må gå ut før.
2. Ja, alt du går ut før permisjonen tapes om du føder før tiden.
3. Nei, det kan dere ikke. KUN dersom en av dere tar ut ferie kan dere ha betalt permisjon samtidig (med noen få unntak, feks om du blir syk om mannen får omsorgspermisjon).

Min mann og jeg tok en lang ferie i forrige permisjon mens han hadde pappaperm og jeg tok ut fjorårets ferie. Vær obs på at dersom han tar fellesperiode, er det aktivitetskrav til mor, altså at hun må jobbe, så legg eventuelle ferier til pappapermen. Latterlig system, men det er nå en gang sånn det er :(

Takk for svar :) utrolig merkelig system at man mister de dagene man føder før termin. Burde vært likt antall uker for alle uansett når ungen kom. Det er jo ikke sånn at vi får ekstra perm hvis vi går over, men vi blir trukket hvis vi føder før. Ting skal jo liksom planlegges Med når man kommer tilbake på jobb og sånn da før man går ut i permisjon, og det kan jo bli forskjøvet.

Eg skulle vel egentlig ha jobba mandag og onsdag før eg gjekk ut i permisjon, forrige gang eg var gravid. Det eg gjorde, var å spara 2 avspaseringsdagar, som eg tok ut desse to dagane. Dermed vart siste arbeidsdag fredagen i veka før. ;)

Back
Topp