Permisjon

Sun_shine

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Sensommerbarna 2019
Ikke mange ukene igjen til jeg må søke om permisjon. Litt usikker på hva vi skal gå for. Og om vi skal satse på å få barnehageplass i 2017 eller om vi skal ha litt deltids permisjon slik at vi ikke trenger barnehageplass før i 2018.
Hva har dere andre valgt?

Her blir det 100% lønn frem til nytt bhgår (2017) så tar jeg ut de siste ukene en dag i uka ut året slik at babyen bare er i barnehagen 3 dager de første mnd.
(Pappaen tar også pappa permen med fri en dag i uka fra nytt bhgår :)

Babyen blir da ca 8mnd når den begynner så veldig liten.

Hos oss går vi for full permisjon og ulønnet når vi ikke har krav på mer. Ønsker ikke å sende barnet i bhg før hun nærmer seg to år. Synes ikke noe om at ettåringer skal i bhg egentlig.
Og med novemberbarn har vi jo uansett ikke krav på plass før høst 2018. Passer oss utmerket ;-)

Mener du om du skal ha 80% eller 100% dekningsgrad på pengene? Den totale utbetalingen vil alltid bli høyere om man velger 100%, så hvis man vil være lenger hjemme med barnet, så lønner det seg å ta ut 100% og spare litt av dette hver mnd og søke om ulønnet permisjon fra jobben i de ukene/mnd etter som du ønsker å være hjemme. Det kommer vi til å gjøre :)

Vi kommer til å velge 100 % dekningsgrad da vi taper ganske mye penger på å ta 80 % dekning. Dette gjorde vi første gangen og fikk mye mindre utbetalt. Vi søker ikke bhg før til sommeren 2018, da mannen skal ha gradert permisjon :-) Så de vil da være 1 år og 9 mnd når de begynner i bhg. Helt perfekt når man har mulighet til å gjøre det sånn.

Vi velger 80% dekningsgrad og lengst permisjon siden vi ikke taper på det, samboer får sin vanlige lønn fra srbeidsgiver når han er i perm, og jeg tjener såpasd "lite" at det ikke vil bli noe særlig forskjell. Vi kommer til å ha behov for å ikke miste noen rettigheter ved ulønnet perm siden vi venter barn som vil trenge en del ekstra oppfølging og vi må nok en del bort fra jobb.

Vi søker om plass i bhg fra han er 1 år, her regner jeg med at det går fint siden det er god dekning og storesøster alt går der, og er han som søstra si vil han elske bhg fra dag 1. De får uansett korte dager og fri i løpet av uka :)

Vi kommer til å velge 100 % dekningsgrad da vi taper ganske mye penger på å ta 80 % dekning. Dette gjorde vi første gangen og fikk mye mindre utbetalt. Vi søker ikke bhg før til sommeren 2018, da mannen skal ha gradert permisjon :) Så de vil da være 1 år og 9 mnd når de begynner i bhg. Helt perfekt når man har mulighet til å gjøre det sånn.
Jeg lurer på å ha permisjon ca slik du beskriver. Hvor mye skal mannen din jobbe og ha permisjon når han har gradert permisjon?
Vi også taper utrolig mye på å ta 80%, så blir nok 100% her også.
Når har du termin? Vi har i slutten av oktober så det kan bli november og ikke krav på barnehageplass før året etter.

Jeg lurer på å ha permisjon ca slik du beskriver. Hvor mye skal mannen din jobbe og ha permisjon når han har gradert permisjon?
Vi også taper utrolig mye på å ta 80%, så blir nok 100% her også.
Når har du termin? Vi har i slutten av oktober så det kan bli november og ikke krav på barnehageplass før året etter.

Jeg skal tilbake i 60 % stilling så han blir å ha to dager hjemme i uken og jobbe resten så det blir vel kanskje en 60 % han jobber :-) Har termin 26 november. Bare håper de ikke kommer altfor tidlig men nærmere termin, for da går det akkurat opp i opp med ferie og permisjon i forhold til jobben hans :-) Han har jo bare ti uker permisjon.

Har ikke bestemt oss enda, men har ikke lyst til å sende ham i barnehage før han er et år.
Enten så blir det 100%, og litt ulønnet, hvor vi betaler barnehageplass frem til han fyller året. Eller så blir det nok ulønnet til 2018, som vi jo da taper mye på. Må sjekke litt mer nøye ang rettighetene ved ulønnet permisjon, før vi bestemmer oss helt, men mener jeg leste at det ikke er så ille som at man mister alle rettigheter siden man faktisk har en kontrakt allikevel.
Eller om vi tar noe ulønnet hver, så begge jobber litt redusert :)

Taper mer penger på 80% enn ulønnet ihvertfall, om vi ser bort fra rettighetene.

Når må man senest søke om permisjon? Jeg mener bare å ha hørt at det må være etter uke 24?

Siden vi bor i Oslo , regner jeg med at det nesten er umulig å få barnehageplass før høsten 2018. Men, hvis vi får en gang etter januar 2018, takker vi selvfølgelig gledelig ja til den.

Ellers er planen å ta ut 100% og ta ulønnet permisjon etter det. Kanskje vi kan få litt hjelp av besteforeldre og evnt dagmamma slik at jeg kan jobbe f.eks. 2 dager i uka.

Når må man senest søke om permisjon? Jeg mener bare å ha hørt at det må være etter uke 24?

Siden vi bor i Oslo , regner jeg med at det nesten er umulig å få barnehageplass før høsten 2018. Men, hvis vi får en gang etter januar 2018, takker vi selvfølgelig gledelig ja til den.

Ellers er planen å ta ut 100% og ta ulønnet permisjon etter det. Kanskje vi kan få litt hjelp av besteforeldre og evnt dagmamma slik at jeg kan jobbe f.eks. 2 dager i uka.
Må være datert etter 26. fullgåtte uker, så tidligst 26+1 :)

Jeg aner ikke! Synes dette er forferdelig innviklet, så det er veldig nyttig å lese hva dere andre gjør.

Rent økonomisk skal det vel lønne seg å velge den korte, men da bør man vel også ta kort perm? Å gå for en periode med ubetalt perm er vel problematisk om noe skulle skje. Jeg har lyst på lengst mulig permisjon, så jeg går nok for den lange og 80% dekning.

Jeg aner ikke! Synes dette er forferdelig innviklet, så det er veldig nyttig å lese hva dere andre gjør.

Rent økonomisk skal det vel lønne seg å velge den korte, men da bør man vel også ta kort perm? Å gå for en periode med ubetalt perm er vel problematisk om noe skulle skje. Jeg har lyst på lengst mulig permisjon, så jeg går nok for den lange og 80% dekning.
For meg har det alltid lønnet seg å gå for lang perm med 80% lønn :)

Vi går for 80% lønn og lang permisjon for å gi babyen mest mulig tid hjemme. Vi har jo uansett ikke rett til barnehageplass neste år så en av oss blir å gå hjemme med kontantstøtte til vi får barnehageplass :)

Økonomisk også? Trodde man jevnt over fikk mer utbetalt til sammen hvis man valgte den korte med 100% dekning.

Ikke meg du siterte men svarer forde :)

Noen arbeidsgivere betaler full lønn forde om man velger 80% dekning.

Det gjør arbeidsgiveren til min samboer, så han taper ikke noe på de mnd han skal være hjemme. Og jeg har ikke så høy inntekt (60-80% i butikk) så jeg merker ikke store fosrkjellen på min lønning da med 80% utbetalt av det, så her taper vi ikke noe egentlig på å velge 80% og lang perm, så det gjør vi :)

Ikke meg du siterte men svarer forde :)

Noen arbeidsgivere betaler full lønn forde om man velger 80% dekning.

Det gjør arbeidsgiveren til min samboer, så han taper ikke noe på de mnd han skal være hjemme. Og jeg har ikke så høy inntekt (60-80% i butikk) så jeg merker ikke store fosrkjellen på min lønning da med 80% utbetalt av det, så her taper vi ikke noe egentlig på å velge 80% og lang perm, så det gjør vi :)

Visste ikke at noen arbeidsgivere betaler full lønn. Tror ikke min gjør det, men hvor sjekker man det? Står det i personalhåndboken?
Skjønner at ikke alle merker store forskjellen, men det betyr jo ikke at det ikke er en forskjell sånn rent konkret. Tror jeg kommer til å velge 80% dekning selv siden jeg får et novemberbarn og ikke aner om vi får barnehageplass.. Men aner ikke om det lønner seg.. Kommer i så fall til å ha 321.000 i årslønn, og man skatter vel som vanlig? Deler man de på 11 eller 12 måneder? Synes det er vanskelig å finne ut av alt..

Økonomisk også? Trodde man jevnt over fikk mer utbetalt til sammen hvis man valgte den korte med 100% dekning.
Kommer vel litt an på hvor høy lønn man har osv. Nav har et maksbeløp de gir ut og, så om man tjener en del over dette så kan det muligens lønne seg? Eller at man ikke taper på det ihvertfall.
Har ikke regnet på det selv da.
Vi taper vel ca 55000 på å ta 80% fremfor 100%. Om vi tar 100% og 10 uker ulønnet så taper vi ca 45000, så egentlig ikke veldig store forskjellen egentlig fordi vi har lav lønn.

Visste ikke at noen arbeidsgivere betaler full lønn. Tror ikke min gjør det, men hvor sjekker man det? Står det i personalhåndboken?
Skjønner at ikke alle merker store forskjellen, men det betyr jo ikke at det ikke er en forskjell sånn rent konkret. Tror jeg kommer til å velge 80% dekning selv siden jeg får et novemberbarn og ikke aner om vi får barnehageplass.. Men aner ikke om det lønner seg.. Kommer i så fall til å ha 321.000 i årslønn, og man skatter vel som vanlig? Deler man de på 11 eller 12 måneder? Synes det er vanskelig å finne ut av alt..

Kan godt hende det står der, det vet jeg ikke da min arbeidsgiver ikke gjør det. Men er jo bare å høre med arbeidsgiver hvordan de gjør det hos dere.
Hos min samboer så betaler nav til jobben hans og de betaler ut det til samboer, og da pluss det han går i minus via nav, om du skjønner den forklaringa :)

Helt konkret gjorde jeg jo det, men det merket vi ikke noe til, var ikke noe stort beløp i det hele tatt i mnd her, så sier fortsatt at jeg ikke tapte noe på å velge lang permisjon med lønn hele veien og uten å miste noen rettigheter eller passe på å sette av penger hver mnd til ulønnet perm :p
det jeg merket mest på er året etter, siden feriepenger av foreldrepenger ikke er store beløpet å snakke om ;) men hadde satt av feriepengene fra i fjor til i år siden jeg viste om det :)

Om du er usikker og ønsker noen å høre med burde du kontakte nav - foreldrepenge cahtten på facebook, da kan du sende private meldinger til de der og får svar på akkurat det du lurer på og hjelp til å tenke ut det som er lurest for dere fra de som jobber med dette daglig :)

Kommer vel litt an på hvor høy lønn man har osv. Nav har et maksbeløp de gir ut og, så om man tjener en del over dette så kan det muligens lønne seg? Eller at man ikke taper på det ihvertfall.
Har ikke regnet på det selv da.
Vi taper vel ca 55000 på å ta 80% fremfor 100%. Om vi tar 100% og 10 uker ulønnet så taper vi ca 45000, så egentlig ikke veldig store forskjellen egentlig fordi vi har lav lønn.

Kjempefint å se hvordan dere regner på det! Hvis man ser det på den måten, er det jo sant at man ikke taper så mye. Og ved ulønnet mister man jo rettigheter også, og de kan fort være verdt mer enn 10.000. Vi får sette oss ned for å regne på det vi også.

Kan godt hende det står der, det vet jeg ikke da min arbeidsgiver ikke gjør det. Men er jo bare å høre med arbeidsgiver hvordan de gjør det hos dere.
Hos min samboer så betaler nav til jobben hans og de betaler ut det til samboer, og da pluss det han går i minus via nav, om du skjønner den forklaringa :)

Helt konkret gjorde jeg jo det, men det merket vi ikke noe til, var ikke noe stort beløp i det hele tatt i mnd her, så sier fortsatt at jeg ikke tapte noe på å velge lang permisjon med lønn hele veien og uten å miste noen rettigheter eller passe på å sette av penger hver mnd til ulønnet perm :p
det jeg merket mest på er året etter, siden feriepenger av foreldrepenger ikke er store beløpet å snakke om ;) men hadde satt av feriepengene fra i fjor til i år siden jeg viste om det :)

Om du er usikker og ønsker noen å høre med burde du kontakte nav - foreldrepenge cahtten på facebook, da kan du sende private meldinger til de der og får svar på akkurat det du lurer på og hjelp til å tenke ut det som er lurest for dere fra de som jobber med dette daglig :)

Fint at du nevnte dette med feriepenger, for det har jeg i grunnen ikke tenkt særlig på. Da får vi sjekke opp det litt nøyere også. Tenkte å sjekke ut den chatten, men den er dessverre bare åpen på dagtid når jeg er på jobb.

Back
Topp