Permisjon

CS

Glad i forumet
♡Junigull 2016♡
Er det noen som vet om det er forskjell rent økonomisk på å ta ut 100 eller 80% lønn når mor skal ha hele permisjonen, inkludert fedrekvoten?

Jeg spurte en jurist som jobber i Nav om det samme. Han svarte at det er ALT for mange variabler som avgjører resultatet fra person til person til at han kunne svare på det. Det vil f.eks være forskjell på om du har fast jobb eller ikke :-)

Tror nok hver enkelt må regne på det for å finne ut hva som lønner seg :)

Må regnes på..
For oss er det for stort tapp å ta 80%lønn..

Et viktig moment utenom kroner og øre... Har alle tenkt over hvor små babyene er når ukene for 100% dekningsgrad er over? Hva gjør dere den dagen?

Et viktig moment utenom kroner og øre... Har alle tenkt over hvor små babyene er når ukene for 100% dekningsgrad er over? Hva gjør dere den dagen?
Tar ulønnet permisjon, ferie og jobber ekstravakter på aften/natt/helg. Legger av penger fra 100% lønna til den ulønnete permisjonen.

Bare husk at ulønnet permisjon ikke er grunnlag for sykmelding, nytt svangerskap eller pensjonsgivende.

Bare husk at ulønnet permisjon ikke er grunnlag for sykmelding, nytt svangerskap eller pensjonsgivende.
Det er jeg fullstendig klar over ;) som sagt, skal jobbe ekstravakter selv om jeg har ulønnet perm.

Tror mange av oss som velger 100 % kommer til å være hjemme med barnet like lenge som de med 80 %. Vi tar ut ferie og ulønnet perm frem til bhg.opptak. Det kommer vi bedre ut av økonomisk enn å velge 100 %.

Uansett, så tenker jeg at barn fra alle andre land i verden må godta at foreldre går ut i jobb langt (!) tidligere enn norske foreldre, og det går jo stort sett fint med dem. Og i Norge før i tiden var jo heller ikke permisjonen så lang som den er i dag, men det ble jo folk av oss også.

Alle vil det beste for sitt barn, men man må nesten ha inntekt for å kunne forsørge familien sin. Krever det at man f. eks går ut i arbeid etter 49 ukers perm, synes jeg INGEN skal ha dårlig samvittighet for det!

Er det noen som vet om det er forskjell rent økonomisk på å ta ut 100 eller 80% lønn når mor skal ha hele permisjonen, inkludert fedrekvoten?

Du må nok regne ut hvordan dette slår ut ift til din inntekt :)

Det tror jeg også de fleste av oss er kjent med. Arbeidsforholdet avsluttes jo på en måte, og nye sykepengerettigheter må opptjenes som for alle alle andre som har mer enn 14 dagers opphold (med unntak av bl.a ferie og turnus med over 14d opphold lagt inn). At det ikke er pensjonsgivende er jo ganske åpenbart siden man ikke har noen inntekt å skatte av eller opptjene pensjon/feriepenger av.

Hvordan skal du og din partner avvikle permisjonen? Om barnet skal gå i barnehage, når begynner det? :)

Det var en artikkel før jeg gikk ut i permisjon sist om at forskjellen mellom 80% lønn og 100% lønn med tre måneder ulønnet permisjon var inntil 36000kr i løpet av ett år. Dvs at for de fleste vil det lønne seg å ta 100% lønn og heller ta ut ulønnet permisjon i de få månedene man trenger før barnet kommer inn i barnehage.

Når det kommer til hva man gjør hvis man velger 100% lønn så det det opp til hver enkelt forelder, ikke noen andre. Mitt barn var knappe 11 måneder da han begynte i privat barnehage sist og det var null problem. Han har ingen traumer etter det og koste seg i en barnehage med fire andre barn i stedet for 36 som den han går i nå. Han trives enda bedre der han går nå, men kommunale barnehager tar ikke inn barn under 12 mnd.

Det er veldig individuelt når barnet (og ikke minst foreldrene) er klare for barnehage, og jeg synes ingen skal ha rett til å kritisere hvorfor man velger det ene eller det andre. Det er mange måter å legge tilrette på, og det er mange grunner til at man velger/er nødt til å gjøre det sånn.

Det tror jeg også de fleste av oss er kjent med. Arbeidsforholdet avsluttes jo på en måte, og nye sykepengerettigheter må opptjenes som for alle alle andre som har mer enn 14 dagers opphold (med unntak av bl.a ferie og turnus med over 14d opphold lagt inn). At det ikke er pensjonsgivende er jo ganske åpenbart siden man ikke har noen inntekt å skatte av eller opptjene pensjon/feriepenger av.

Hvordan skal du og din partner avvikle permisjonen? Om barnet skal gå i barnehage, når begynner det? :)

Vi skal som det sikker kommer fram ha 80%. Barnet skal i bhg tidligst etter jul det året det er 2,5år. Dette blir vårt fjerde barn. Kritiserer selvfølgelig ikke de som velger andre løsninger men for oss er det best slik. Jeg skal tilbake i redusert i stilling første året. men pga turnus har vi mulighet til å gjøre det slik. Kommer til å jobbe ca 1 døgn per uke. Mormor passer da denne dagen og far tar gradert permisjon etterhvert.

alle må velge hva som er best for seg og sin fAmilie, kun en sjøl vet hva som er best for seg seg.

Rent økonomisk lønner det seg å ta 80% permisjon med full lønn. Også ta ulønnet etterpå.
Her blir det nok slik vi gjør det med håp om dagpenger fra nav noen mnd før jeg begynner å jobbe igjen. Vikariatet mitt går ut i juni, og bør mest sannsynlig sagt opp fra den andre jobben hvor jeg er permittert. Så da står jeg jo uten jobb etter permisjonen.

Har regnet det sånn at vi skal klare å være hjemme med barnet til 1.august som er barnehagestart :-)
Da med 100% lønn og så tar far sin kvote så er det ferie på meg når han er ferdig i permisjon, så tar vi jo litt ferie sammen også, og så kommer August og barnet er over 1 år gammelt og klar for barnehage :-)
Og hvis ikke denne planen går opp helt som jeg har tenkt så har vi foreldrene på begge sider som er mer enn glade for å hjelpe til litt, og det er også en stor trygghet for oss :-):-)

Men har også tenkt tanken på at om vi hadde følt ag det skulle vært best for barnet at jeg var hjemme lengre så hadde jeg tatt ulønnet permisjon noen uker.
80% blir uaktuelt for vår del, da vi fint hadde klart oss om min lønn ble 80%, men hadde non slitt litt de ukene mnd mannen var hjemme med 80% lønn, da han tjener veldig mye mer enn meg og i tillegg så jobber han lange dager med mye overtid og ikke fast månedslønn men timelønn, så tenker at vi kommer til å merke det på han si inntekt uansett, så vil bli vanskelig med 80 % :-)

Husk at man ikke får kontantstøtte før etter at barnet har fylt 12 mnd uansett hvordan dere velger å løse permisjonen!

Kontantstøtte? :-) er ikke veldig inn i ting,da alt er nytt for meg, så kanskje dumt spørsmål, men vet ikke hva som menes med det:-P

Kontantstøtte? :-) er ikke veldig inn i ting,da alt er nytt for meg, så kanskje dumt spørsmål, men vet ikke hva som menes med det:-P

Når barnet er mellom 1 år og 2 år, og ikke går i barnehage, så har man rett på kontantstøtte. Det er vel på rundt 6000kr i mnd.

Back
Topp