Permisjon.

Chiapjusk

Gift med forumet
Aprillykke 2016
Jeg føler meg litt dum men hverken jeg eller mannen har ordnet dette med permisjon før. Sist vi fikk barn på hver vår kant hadde ingen av oss rett på permisjon, så nå sitter vi her helt grønne begge to :-P hvordan og når skal vi gå frem med dette både med tanke på jobben og med nav for å få penger ? :-P

Vi har heller aldri gjort dette før, venter vårt første. :) men blir jo forvirret av alle reglene og det som gjelder dette.
Vet man kan søke om foreldrepenger etter uke 26, siden man må ha bekreftelse fra jordmor eller lege på at man er gravid.

Vi har heller aldri gjort dette før, venter vårt første. :) men blir jo forvirret av alle reglene og det som gjelder dette.
Vet man kan søke om foreldrepenger etter uke 26, siden man må ha bekreftelse fra jordmor eller lege på at man er gravid.
Godt vi ikke er de eneste! Da håper jeg vi finner ut av det begge to !:-)

Godt vi ikke er de eneste! Da håper jeg vi finner ut av det begge to !:-)
Hehe, nei trur egentlig det er mange som sliter med dette :)
Vi skal sette oss ned med dette i neste uka, når samboer vet hvor mye ferie han har neste år og når han har ^^ så får vi se om vi finner ut av dette :)
Håper dere finner ut av det også ;)
Først får man finne ut om man skal ha 100% eller 80% og ta det derfra ;)

Men er det sånn at man må si fra til arbeidsgiver 3 mnd før permisjonsstart? Er der noe skjema for det eller åssen gjør man det?
For jeg tenker permisjon fra begynnelsen av april og da må vel den leveres til sjefen til januar?

Gaah. .

Men er det sånn at man må si fra til arbeidsgiver 3 mnd før permisjonsstart? Er der noe skjema for det eller åssen gjør man det?
For jeg tenker permisjon fra begynnelsen av april og da må vel den leveres til sjefen til januar?

Gaah. .
Sjefen min sa jeg måtte leverer snarest mulig, men vet ikke hva fristen er. Vet at jeg må fylle et eget ark som de har på jobben min, som blir sendt inn.
Også må du husk at du skal ut i permisjon tre uker før termin :)
Men ja burde kanskje få det levert til i januar, hvis dere ikke har egne regler på jobb :)

Jeg har aldri levert skjema, bare sagt ifra til arbeidsgiver i god tid når permisjon starter. Så bare å sende skjema til nav om foreldrepenger :-)
Må jo ta stilling til hvor lenge dere skal ha permisjon først. Men ellers kan ikke jeg komme på noe mer dere må styre med nei:-)

Somregel har arbeidsgiver et eget skjema for varsel om permisjon, det bør de ha inne ca tre mnd før, eller så fort det lar seg gjøre. I tillegg skal du søke på et skjema fra nav som du finner på nav.no. Anbefaler å starte lesingen der, på nav.no for under familie finner du mye god informasjon om permisjon og søknader og alt du trenger. I tillegg er der et lovverk som du kan lese deg opp på hvis du ikke syns nav sine forklaringer er gode nok i ditt tilfelle. Der er mange måter å løse permisjonstiden på, begynn på nav sine sider :) lykke til!

Anbefaler å spørre om det dere lurer på på chaten på nav.no. Veldig dyktige folk som svarer der :)

Man kan vel ikke søke NAV før etter uke 26? De skal vel ha bekreftelse på graviditeten datert senere enn dette?

Hehe, runde nr 3 her og blir sikkert like forvirret denne gang! Men, fyll ut skjema på nav sine sider, evt ring mens du fyller ut - de er gode på å hjelpe. Og nav sier fra hvis noe mangler eller er uklart!
Mener du kan søke etter OUL da det er terminen man forholder seg til.
Merk: søk likt til far, eller i hvert fall når babyen fødes, så dere ikke glemmer det og på den måten mister retten på en eller flere uker! Flere kollegaer som har "gått på den"!
Arb.giver er det greit å informere, og de må sende inn inntektsopplysningsskjema på deg! Skal nav lønne deg ville jeg ikke ventet veldig lenge - fordi det kan forsinke utbetaling.
Lønner seg imidlertid veldig for deg å få jobben til å betale normal lønn, og de få refusjon av nav;)
Lykke til!

Samme situasjon her... Første gang og kjenner jeg nærmest blir fysisk uvel av tanken på å finne fram i denne papirjungelen, og når skal man ha permisjon og hvem skal ha når osv... Men plutselig er det jo ikke mange ukene igjen og man må vel beregne litt saksbehandlingstid osv osv så er vel lurt å få sett på det så fort som mulig...

Varierer sikkert fra arbeidsplass til arbeidsplass om man må sende inn skjema med søknad om permisjon eller ikke... Jeg må iallefall sende inn t skjema... Jobber i kommunal sektor...

Mannen er student da og hadde nok helst sett at jeg kunne tatt alt av permisjon... Ikke ønskelig for hans del å avbryte/ta permisjon fra studiene og jeg er nok enig i at det er best å bare bli ferdig siden han har to år igjen... Mener å ha hørt at de ti ukene kan overføres til mor hvis far er student, men vet ikke om det stemmer, og om det i tilfelle gjelder deltidsstudier også...

Er vel bare å gå inn på NAV.no og begynne å lese...

Spør på jobb om du trenger søke. Eg fikk beskjed at eg ikkje trenger. Siden det er noe eg har retten. Var nokk og si fra. Ang NAV så stemmer det at du må søke etter uke 26. Og det må ligge ved skriftlig fra lege/jm at du er gravid i uke 26 eller mer. Mangen år siden eg søkte. Er elektronisk og skal ver enklere. Så håper det går fint :)

Gode nyheter!! Nav er blitt er digital enn før. Du kan levere online isteden for via post! Du kan krysse av ting digitalt også må du scanne inn dokumenter med signatur fra sjefen og slikt da.

Jeg har fått beskjed fra lønningskontoret at jeg ikke kan gjøre som sist. Det ble visst utrolig knotete for dem :-p :-P jeg tok tre uker mamapermisjon, 1 uke ferie, også tok jeg mammapermisjon og så en uke uten lønn. Altfor å få permisjonen lenger uten å merke det så mye på lønna ;-P :-P

Back
Topp