Permisjon

Guttemamma+ei_jente

Forelsket i forumet
Det er vel sånn at far må ta ut 12 uker? Hva skjer når det ikke går? Han har en jobb man ikke bare kan sette inn en vikar mens han er borte. Det krever mange måneders opplæring, han har flere kurs ect så det er mye han kan som ikke de andre ansatte kan fikse, og da absolutt ikke en vikar. Litt surt å miste disse 12 ukene også da. Arg....Noen som har vært borti det samme? Hvordan har dere løst det? Jeg kan jo sikkert tilrettelegge litt på jobb, men det kommer jo til å bli kjempe slitsomt.
 
Det er vel sånn at far må ta ut 12 uker? Hva skjer når det ikke går? Han har en jobb man ikke bare kan sette inn en vikar mens han er borte. Det krever mange måneders opplæring, han har flere kurs ect så det er mye han kan som ikke de andre ansatte kan fikse, og da absolutt ikke en vikar. Litt surt å miste disse 12 ukene også da. Arg....Noen som har vært borti det samme? Hvordan har dere løst det? Jeg kan jo sikkert tilrettelegge litt på jobb, men det kommer jo til å bli kjempe slitsomt.

Dere kan søke at mor tar all permisjon, med den begrunnelse du kommer med her.. Tror ikke det skal så mye til for at mor skal få det.. Men jeg har ikke prøvd d selv i praksis :)
 
Vet lite om muligheten til å overføre fars kvote til mor. Men kvoten er hvertfall 10 uker, mot 14 uker før 1.7.2014.

Sjekk på NAVs sider om info, det ligger mye der :)
 
Far må ta gradert permisjon. F.eks en til to dager i uka over en lengre periode.
Man får ikke overført fedrekvoten til mor fordi det er praktisk vanskelig for far å ta den ut. Det eneste som gir grunnlag for å overføre kvoten til mor er at far er for syk til å ta seg av barnet, eller ikke har jobbet, og dermed ikke rett på fedrekvoten.
 
Jeg fikk overført fedrekvoten til meg pga min mann har ryggskade og ikke kan ta seg av de små aleine. Skal ganske mye til å få overført fedrekvoten til mor. Far må evt ta ut gradert permisjon.
 
Var det jeg tenkte :( Vi får prøve om det går an å gjøre en avtale med hans arbeidsgiver, det er jo de som vil ha han på jobb. Da er det mest rimelig at de finner en løsning på det. 10 uker i strekk er umulig. Hvordan funker den graderte?
 
De bryter tross alt loven når de gjør det vanskelig for mannen din å ta ut permisjon. Dette er en lovfestet rett.

Dersom det er helt krise, så får dere kreve at de betaler din lønn mens du søker om ulønnet permisjon fra jobben din.

Dere skal ikke måtte få 12 uker mindre permisjon fordi de er vanskelig.
 
Far har nå 10 uker og det er faktisk ganske strenge krav på å få de overført til mot, dessverre hørt om mange som mister de ukene da far ikke kan ta ut.
Men snakk med arbeidsgiveren hans allerede, det er en lovfestet rett så de har i prinsippet ingen rett til å nekte.

Far har også "kun" 10 uker uansett om dere tar 80 prosent eller 100 prosent.
 
Var det jeg tenkte :( Vi får prøve om det går an å gjøre en avtale med hans arbeidsgiver, det er jo de som vil ha han på jobb. Da er det mest rimelig at de finner en løsning på det. 10 uker i strekk er umulig. Hvordan funker den graderte?
De ti (?) ukene han har i permisjon omgjøres til dager, så da ender han vel opp med 50 arbeidsdager med perm. Så han kan ta seg en fridag i uken i et år. Hva gjøres når han har ferie forresten? Kan jo kanskje ta ut en uke eller to ekstra ifbm sommerferiene feks, permisjonen kan vel tas ut innen ungen er tre år,eller dere får enda en unge.

Her har vi det motsatt, aner ikke hvordan vi skal få til gradert permisjon for mannen, da han jobber turnus og vi ikke helt ser hvordan det skal regnes ut. Blir en prat med nav og arbeidsgiver på nyåret vel.
 
Back
Topp