Permisjon

Arbeidsgiver vet vel at du er gravid?:-) Vi kommer til å søke med en gang vi kan, i uke 26.

Ga beskjed til rektor ved skolen jeg jobber før jeg tok sommerferie (altså da jeg vae rundt 10 uker). Tenkte ledelsen fortjente å vite det da og ikke etter ferien, da jeg var 18 uker. Dette med tanke på å skaffe vikarer til våren (jo tidligere jo bedre) og i tilfelle jeg skulle blitt sykemeldt.

Sist søkte jeg ikke hos nav før 6 uker før jeg gikk ut i permisjon mener jeg. Var visst anbefalt å vente en stund og vi brukte dessuten litt tid på å bestemme oss for hvordan vi skulle fordele permisjonen;-)

Du må gi beskjed til arbeidsgiver minst 3 måneder før termin, nav kan du søke når du har bekreftelse på termin fra lege/jordmor etter uke 26 :) anbefales å søke senest innen 6 uker før du går ut i permisjon

Ah, ser jeg var lite nøyaktig. Rektor vet selvsagt at jeg er gravid, tenkte mer på samtale e.l I forbindelse med permisjonen. Kanskje det ikke er nødvendig? Ser for meg at jeg vil sitte ned og forklare tankene mine rundt permisjon, når jeg kommer tilbake osv.

Takk for svar :)

Ah, ser jeg var lite nøyaktig. Rektor vet selvsagt at jeg er gravid, tenkte mer på samtale e.l I forbindelse med permisjonen. Kanskje det ikke er nødvendig? Ser for meg at jeg vil sitte ned og forklare tankene mine rundt permisjon, når jeg kommer tilbake osv.

Me fystemann satt eg meg ner me daglig leder og personalsjef når eg planla kossen permisjonen sko verr. Eg hadde ein lederstilling som ikkje det va mulig å få tak i vikar te. Grunna at eg va ganske ny og at eg hadde ein viktig funksjon i bedriften syns eg det va rett og hørra på deras synspunkter. Eg hadde gradert permisjon då, og me fekk te et ypperlig samarbeid. Hadde o ammepause dei dagane eg va på jobb (begynte så vidt på jobb når litlå va to mnd, men ikkje 100 %). Denna gong har eg bytta jobb (og ein viktig rolle), men det e lettare me vikar, så denna gong ska eg ikkje ha gradert :) Har bare tatt ein uoffisiell prat me sjefen og sagt ka eg har tenkt og an bekrefta at det va ok.

Så te spørsmålet ditt, hadde tatt ein prat me rektor og sagt ka du har tenkt, ikkje nødvendigvis fordi du må, men eg tror det blir satt pris på :)

Jeg jobber også i skolen. I min kommune må jeg fylle ut en permisjonssøknad og levere til personalkontoret. Sekretæren på skolen hadde kontroll på det. Hun eller ei på personalkontoret hjelper til med å finne riktige datoer for ferie og slikt.

Det er egentlig leder/rektor sitt ansvar å kalle inn til samtale i forbindelse med graviditeten, vertfall her på min skole. Hadde faktisk samtale i dag:-) Kommer nok til å ha en til før jeg går ut, må søke internt om permisjon i tillegg til nav, men det ble gjort ganske seint sist om jeg ikke husker feil:-) Alltid greit å snakke med ledelsen i forhold til når en kommer tilbake, spesielt når man jobber på skole:-)

Mange kloke ord :) skal få til en prat med rektor før ferien. Vil jo at det skal bli best mulig for alle.

Back
Topp