Permisjon

Prøver21

Lykkerus <3
Noen som har begynt å tenke på dette? Evt hvordan skal dere gjøre det?
Jeg er helt forvirret og aner virkelig ikke hvordan vi skal gjøre det.

Håper noen har gode tips og komme med :)

Har begynt å tenke, men ikkje komt fram til nokke. Får ta fram kalender og sjå litt på korleis permisjon blir. Har lyst å vere lengst mulig heime, men trur vi tar 100 % og heller tar litt ulønna permisjon etterpå. Har og 10 veker ferie som skal fordeles. Vurderer og å ta nokken ferieveker og ta ut en feriedag i veka, sånn at eg jobber redusert, men likevel har full lønn.

Vi skal gjøre på følgende måte: 100% utbetalting, dvs den korteste permisjonen. Jeg tar alle mine uker først, før jeg tar 4 uker ferie jeg ikke får tatt i år, og ca 1 uke permisjon uten lønn. Så tar mannen sine uker, og vi passer på at pemisjonen hans starter slik at den slutter den dagen vi går ut i avspasering og ferie (begge er lærere). Litt ut i august begynner vi å jobbe igjen, og babyen, som da er 1 år og 2 mnd, begynner i barnehage. I forhold til permisjon, føler jeg alt klaffer veldig bra denne gangen.

Ja det er masse å tenke på! Vi er veldig usikkre på om vi skal ta 100 eller 80 %

Kan noen hjelpe meg, jeg har termin 1 juni, når skal jeg da ut i permisjon? ?Blir ikke enig med med meg selv hvordan jeg skal rekne ut dette! !

Kan noen hjelpe meg, jeg har termin 1 juni, når skal jeg da ut i permisjon? ?Blir ikke enig med med meg selv hvordan jeg skal rekne ut dette! !

Foreldrepengeperioden starter nøyaktig tre uker før termin; det vil si 11. mai for din del, ser det ut som. Siden det er en søndag, er din siste arbeidsdag fredag 9. mai.

Vi har ikke bestemt oss ennå, men jeg kommer i hvert fall til å ha de første 6 mnd. (2014), tipper jeg. Så legger vi nok inn ferie (9-10 uker, avhengig om jeg tar ut en uke nå i vår, eller ikke) på et tidspunkt. Sambo skal ta ut full pappapermisjon, så klart, og så har vi lyst til å dele litt på det øvrige, helst gjennom at vi begge tar ut graderte foreldrepenger.
Forhåpentligvis kommer det til å klaffe meget bra med tanke på barnehagestart i august 2015 - godt timet! ;)

Her blir det til at eg tar ut mesteparten av permisjonen først, men inni permisjonen som eg skal avvikle i 2014 må eg putte inn 1 uka og 2 daga ferie fra 2013, som eg ikke fikk avvikla i fjord pga mista i fjord sommer på en veldig rar måte og legen sykemeldte meg i litt over 2 uke. Da eg i okt, nov og desember skulle avvikle den uka med ferie va eg blitt gravid igjen og va sykemeldt pga ekstrem kvalme og oppkast. Etter eg e ferdig med permisjon bli det avvikling av ferie for 2014, 5 uke. Så tar pappan sin permisjon og da han e ferdig bli det litt kordan vi dele ferien om han må ta to uke aleine ferie med alle ungan først eller sist avtale vi til neste år for og komme oss i mål uten og ta ulønna permisjon. Tar 100 % dekning. Pga all ferien eg har skal vi komme i mål til barnehagestart i august 2015. Har ikke termin før ca 26 juni foreløpig. Må vente til oul 3. februar, men det går fremover no :)

Okei, takk for tips. Tror vi må sette oss ned med kalenderen å se litt. Jeg tviler på at vi får barnehage plass i den barnehagen vi ønsker så vi vurdere litt at jeg går hjemme 1år og bare jobber litt kvelder og helger evt

Vi skal gjøre på følgende måte: 100% utbetalting, dvs den korteste permisjonen. Jeg tar alle mine uker først, før jeg tar 4 uker ferie jeg ikke får tatt i år, og ca 1 uke permisjon uten lønn. Så tar mannen sine uker, og vi passer på at pemisjonen hans starter slik at den slutter den dagen vi går ut i avspasering og ferie (begge er lærere). Litt ut i august begynner vi å jobbe igjen, og babyen, som da er 1 år og 2 mnd, begynner i barnehage. I forhold til permisjon, føler jeg alt klaffer veldig bra denne gangen.

Bare lurer på når i juni terminen din er? Er i samme situasjon som deg, men mangler 3 uker på å få det til å gå opp uten ulønna neste juni. Har du termin i slutten av juni kan det være det som er grunnen.

Okei, takk for tips. Tror vi må sette oss ned med kalenderen å se litt. Jeg tviler på at vi får barnehage plass i den barnehagen vi ønsker så vi vurdere litt at jeg går hjemme 1år og bare jobber litt kvelder og helger evt

Her er jeg nesten garantert plass i barnehagen jeg ønsker, siden vi har hatt barn dær før og på en uoffisiell liste blir vi da prioritert. For det er en liten barnehage med stabilt personell :) De tar inn søsken til barn som går der pr opptaket først, så blir det de som har hatt barn der før og i den kategorien kommer jeg inn. Regner med da jeg sender inn søknaden tar jeg en telefon til virksomhetslederen i kommunen samt styrer i barnehagen vi ønsker plass i og snakker med de. Kjenner begge to godt, ene jobbet jeg sammen med i 3 mnd og den andre har hatt sønnen min i barnehagen fra han var 2 år. Da sønnen min byttet barnehage fikk jeg "velge" om jeg ville ha han i liten barnehage med ca 30 barn eller stor basebarnehage pga mye sykdom fra den mellomstore han kom fra. Valgte da den minste og har aldri angret på det :) Viktig med god kjemi med barnehagen og at man får der man ønsker siden de skal passe det kjæreste man har :)

Bare lurer på når i juni terminen din er? Er i samme situasjon som deg, men mangler 3 uker på å få det til å gå opp uten ulønna neste juni. Har du termin i slutten av juni kan det være det som er grunnen.
Termin helt i slutten, ja.

Min arbeidsgiver sier man skal tenke seg godt om før man velger ulønnet. Det kan få store konsekvenser.

@pingvin82, hvordan konsekvenser da? Står det ikke et sted at man har RETT til ulønnet permisjon om man ønsker det?

Jo, man har rett til ulønnet, absolutt. Men du har ingen arbeidsgiver i ryggen om du skulle være uheldig å bli langvarig syk. Du står på bar bakke. Så kan man spørre seg om sannsynligheten for å bli syk er stor i akkurat disse 10 ukene. Sjansen er liten selvsagt.

Har ikke helt bestemt meg men jeg er nok hjemme fullt frem mot jul også deler vi permisjon mellom oss etterhvert.. Passer dårlig med jobben hans og ta permisjonen i en lang periode.. Men har ikke kommet i gang med å planlegge så nøye ennå :-)

Jo, man har rett til ulønnet, absolutt. Men du har ingen arbeidsgiver i ryggen om du skulle være uheldig å bli langvarig syk. Du står på bar bakke. Så kan man spørre seg om sannsynligheten for å bli syk er stor i akkurat disse 10 ukene. Sjansen er liten selvsagt.

Det er riktig; i ulønnet permisjon mister du alle arbeidstakerrettighetene dine, blant annet retten til sykepenger.

Back
Topp