Permisjon

PepsiMax^^

Betatt av forumet
Skal dere ha 80% eller 100% permisjon..? Jeg er så usikker på hva jeg skal ta! Vil jo være hjemme lengst mulig, men vil jo ha litt penger da:p

Jeg skal ha 80%. For meg utgjør dette lite i forhold til utbetaling, da jeg bruker mye av lønnen til pendling. Samtidig gir det ti uker til hjemme.

Skal ha den korteste permisjonen med 100% lønn. Det gir en utbetaling på ca. 10 000 kroner mer enn den andre varianten. Trenger jeg ekstra permisjon så tar jeg den derfor ulønnet (fordi det lønner seg :) )

Skal ha den korteste permisjonen med 100% lønn. Det gir en utbetaling på ca. 10 000 kroner mer enn den andre varianten. Trenger jeg ekstra permisjon så tar jeg den derfor ulønnet (fordi det lønner seg :) )
I tillegg så vil mannens lønn være 100% også, så om han tjener en del mer vil det absolutt lønne seg for alle å ta 100% permisjon, og heller ta ut ulønnet permisjon i etterkant. Dersom man tar ut all permisjon med en gang har man krav på ulønnet permisjon inntil et år etter at man er ferdig med den lønnede permisjonen :)

Har ikke råd til annet en å ha den korteste permisjonen her gitt...

Skal nok ha 100% her også, da jeg ikke ha den største inntekten for tiden.

skal ha den korteste permisjonen med 100% lønn vi, taper så mye på å ikke ta den..... Å om jeg har forstått det riktig blir vell varigheten 49 uker nå som det er lagt til to uker med pappaperm til ? for de som føder etter 01.07.2013? mener å ha hørt det :)

Skal ha den korte permisjonen. Med 10 uker ferie og slik så har vi fri til barnehagestart alikevel, og det er vanskelig å få plass utover høsten har jeg skjønt. Hvis det blir nødvendig så får vi heller ta litt ulønnet permisjon, vi har jo allerede fått pengene :-)

Hvordan mener dere det lønner seg å ta den korteste permisjonen med full lønn, for så å være hjemme uten lønn? Hvis man planlegger å ta ulønnet permisjon altså.

Jeg tar den lengste permisjonen med 80% lønn, og evt litt ulønnet permisjon i tillegg hvis det trengs :)

Hvordan mener dere det lønner seg å ta den korteste permisjonen med full lønn, for så å være hjemme uten lønn? Hvis man planlegger å ta ulønnet permisjon altså.

Jeg tar den lengste permisjonen med 80% lønn, og evt litt ulønnet permisjon i tillegg hvis det trengs :)
For vår del taper vi mye på å kun få 80% av lønnen. Det utgjør en god del or mnd og vi tjener på å ta resten av ukene uten lønn

Man får totalt mer penger ved å ta den korte permisjonen og 10 uker ulønnet permisjon i tillegg, enn ved den med 80% permisjon.. MEN man skal være klar over at man mister visse rettigheter ved å ta ulønnet permisjon, som det kan være greit å være klar over før man gjør noe slik. Man må være i arbeid minst 4 uker for å ha sykepengerettigheter for eksempel.. :-) eller ha gjenopptatt arbeidet innen 2 uker etter lønnet permisjon, så det er anbefalt at man iallefall greier å jobbe litt, og heller la mannen ta en del av byrden også..

Jeg ble innlagt på sykehus ei uke 6 uker etter jeg begynte å jobbe igjen etter forrige permisjon, og var sykemeldt i ukesvis etterpå og var da veldig glad for at jeg hadde vært i arbeid minst 4 uker (og ikke hatt opphold på 2 uker)..

Enkle tall.. La oss si at ukelønnen er 1000 kr.. Så driter vi i skatt og slik.. Da får man totalt 49000 kr for den korte permisjonen, og for den lange permisjonen får man totalt 47200 kr for hele perioden. Det vil si at man kan ta 49 uker + 10 uker uten lønn og alikevel få mer penger totalt enn 80% lønn gir og fortsatt få like mye tid hjemme med barnet. Men så må man veie risikoen her da, for det er en viss trygghet ved å være i lønnet permisjon også :-)

Og være flink til å sette av penger når man har lønn :-p

Back
Topp