Permisjon!!

*LilleBaby*

Flørter med forumet
Oktobermirakler 2013
Jeg leser og lese, men blir ikke klok! Jeg vil jo ha 57 uker med 80%.. Men er de 12 ukene til far med i de 57 ukene? Jeg vil jo ikke at barnet mitt skal begynne i barnehage når det er minst halvannet, men helst to år.. Men trur ikke vi har råd til det hvis vi får 57 uker til sammen.. Fra barnet er 1 år får man jo kontantstøtte i 14 mndr hvis det ikke går i barnehage og det er jo 5000kr i mnd.. pluss da barnetrygd.. og samboer tjener greit.. så det er nok ikke problemet.. Men noen som kan forklare det på en litt annen måte enn de info sidene?:P

Vet det er litt forandret i fra jeg hadde permisjon sist, men jeg hadde 80% dekning, og hadde 46 uker permisjon + 5 ferieuker fra året før, også hadde mannen 10. Altså permisjonen fra nav var tilsammen 56 uker, han fikk 10 av de. Så far sine uker er nok med i de ja.. vi får ikke i pose og sekk :p Her kunne jeg tenkt meg og tatt noen av de 10 sist jeg hadde perm, men enten så tar far hele permisjonen, eller mister vi de ukene, viss ikke du har en fantastisk god grunn til at far ikke skal ha perm :)

Far sine uker er med i de ukene, ja. Og eneste grunnen til at du Evt skulle fått hans uker er om han er student, eller er for syk til å ha barnet alene.

Du må trekke ifra far sine uker + de 3(?) ukene før termindato. Da får du de reelle ukene dine. Mange som legger inn ferieuker for å forlenge permisjonen. Begge min er født i mai, så jeg tok 5 uker ferie før 31/12, og 5 uker i det påfallende året.

Ok, takk :D Ja, det blir jo ferie på oss sommeren 2014 og da er jeg jo fortsatt i permisjon.. Men siden vi skal gå hjemme sammen når han er i permisjon så får jeg da ubetalt permisjon når han er hjemme? Men MÅ han ta de 12 ukene han har? og hva om han ikke bruker alle ukene, for det er ikke mulig at han klarer å gå tre mndr hjemme, jeg kan ikke få de ukene jeg da? :P hehe.. Kan han også ta deltid? At han jobber 50% eller noe? Eller dele opp permisjonen? Jeg var enslig forrige gang og hadde ikke foreldrepenger men overgangsstønad, så trengte lissom ikke å sette meg inn i det da.. Men vi er heldigvis to om det nå, og da er det jo regler jeg ikke kan :P

Så ikke det første svaret før jeg skrev flere spørsmål.. Så da fikk jeg jo svar på det.. Men far tjener godt, så vi klarer oss med hans inntekt og barnetrygden den tiden min permisjon er gått ut til vi får kontantstøtte.. Begynte på skole sist gang, så guttene mine begynte i barnehage når de var 11 mndr gamle, og det var veldig tidlig.. Det vil jeg absolutt ikke denne gangen :/

Og om jeg ikke har forstått helt feil, så kan far også ta 2 uker fri etter fødsel, men det har vel ikke noe med NAV å gjøre? Det kommer vel an på arbeidsgiver om det er betalte eller ubetalte uker eller?:)

Her har gubben tatt ut noen uker her og noen uker der så min permisjonsslutt har blitt forskjøvet med antall uker han har tatt ut. Så har levd på bare en inntekt de ukene han også har vært hjemme siden jeg ikke har krav på noe da. Og så lenge bf ikke studerer eller er syk så får ikke du overta hans uker.

Og om jeg ikke har forstått helt feil, så kan far også ta 2 uker fri etter fødsel, men det har vel ikke noe med NAV å gjøre? Det kommer vel an på arbeidsgiver om det er betalte eller ubetalte uker eller?:)
Han har rett på fri ja, men det har iallefall vært opp til arb.giver om det har vært lønnet eller ikke..

Ok.. Da trur jeg vi gjør det sånn at han deler opp :) For hvis han gjør det så er det lissom ikke SÅ vanskelig med en inntekt enn om det skulle vært for eksempel to mndr i strekk.. Tusen takk for hjelp.. Må vi oppgi til NAV når han skal ta når vi sender inn papirer å sånn, eller er det bare å ringe dem å si fra når han vil? :)

Jeg er i permisjon nå. Snupp ble født i mai. Fra september har vi delt permisjonen 40/60 slik at pappaen er hjemme to dager i uka, og jeg er hjemme tre dager i uka. Jeg får ikke forlenget permisjonen min i antall dager, men strekt den, slik at jeg er hjemme med snupp frem til august. Da er greiene medregnet. Og pappaen tar sin del (og en god del mer i vårt tilfelle) men er ikke hjemme 3 mnd i strekk...

Venter spent på å få møte lille spire <3

Ahh.. mange måter å gjøre det på så han slipper å gå gal hjemme stakkars;) Han trut han kommer til å kjede seg han se:p med to 5-åringer og en baby:p det er hans første barn.. men jobb er lissom eneste avbrekk fra barn, så skjønner han jo:) Noen ganger skulle jeg bare gjort hva som helst for å kunne få vaska hele huset grundig usredefor å ha dem hengende i øra, så ligger no i det å kunne gjøre noe annet:)

Ja, jeg elsker virkelig løsningen til meg og sambo... Jeg får jo være hjemme med henne lenge, samtidig som jeg får gå på jobb og gjøre andre ting. Vi kommer helt klart til å gå for en sånn deling med lille spire også!

Venter spent på å få møte lille spire <3

Back
Topp