Permisjon

Gull Lilje

Flørter med forumet
Juli13-jentene
Siden jeg er førstegangsfødende kan jeg ikke så mye om dette, men ble oppmerksom på det pga ei på jobben som også er gravid. Det har seg jo slik at vi har 47 uker (100%) eller 57 uker (80%) permisjon. Av disse er pappa NØDT til å ha (f.o.m. 01. juli 2013) 14 uker permisjon, dvs at det igjen til oss mødre er 33 uker, eller rettere sagt 8 uker vi mødre er NØDT til å ta, resten fordeler vi fritt. Skeivt fordelt eller?! Men over til problemet her, jeg som har termin 31.07.13 har da permisjon til slutten av februar, da skal far ta over og ha permisjon de siste 3 mnd. Dette hadde nok gått problemfritt ved unntak av en viktig detalj; far studerer, han går på videre utdanning og kan ikke ha permisjon og være vekke fra skolen i 3 hele mnd for ikke å snakke om de 3 viktigste mnd i studie tiden som nettop er på våren! Så om far velger å ikke ha permisjon dette disse 3 mnd vekk og ingen får bruke dem! What to do?

Noen som har peiling på slikt med permisjon og fordeling osv? Hvordan gjør dere dette?

Kanskje litt tidlig å tenke på men jeg kjenner jeg ble litt stressa nå :P

Tror ikke han trenger å ta ukene umiddelbart etter dine uker, men innen 3 år. Var ihvertfall slik sist jeg sjekket ( for snart 3 år siden! ), men det sikreste er alltids å snakke med noen på NAV.

Om dere har mulighet kan dere også dele permisjoen slik at han er hjemme 1 dag i uka, og du i 4. Dere står egentlig ganske fritt om ikke reglene har forandret seg altfor mye. :)

Han jobber ikke, han omskolerer seg og får litt støtte fra NAV pga dette, så litt utbetalt får han.
Samme situasjon som oss dere da.
Her studerer også mannen, omskolering.
Her tenker vi at jeg søker om å få hans uker så han ikke tar ut permisjon i det hele tatt.
Men må snakke med noen om hvordan det fungerer.
Men vet at det går an. :)

Samme situasjon som oss dere da.
Her studerer også mannen, omskolering.
Her tenker vi at jeg søker om å få hans uker så han ikke tar ut permisjon i det hele tatt.
Men må snakke med noen om hvordan det fungerer.
Men vet at det går an. :)

Ja vi får gjøre det vi også, håååper det går! ;) hvis ikke må vi ty til dagmamma noen mnd og det er jo ikke hvem som helst du vil levere barne ditt vekk til, så regner med ikke det er bare bare! :)

Ja vi får gjøre det vi også, håååper det går! ;) hvis ikke må vi ty til dagmamma noen mnd og det er jo ikke hvem som helst du vil levere barne ditt vekk til, så regner med ikke det er bare bare! :)
Vi har ikke tenkt så mye mer på det enda, men håper at vi får det som vi vil.
han har jo fri på sommeren, så da kan jeg jobbe igjen evt om jeg ikke har mer permisjon.
Regner med at vi får det til å gå opp :)

Ettersom jeg har skjønt, er det enten eller. Enten tar far ut permisjonen sin, eller så får INGEN dem. Kun hvis mor er alene får hun de ukene selv... Etter 7 mnd MÅ mor ut i jobb, hvis ikke må man ta ulønnet permisjon..
Helt sykt at det kun er 7 fattige mnd mor er hjemme, men på den andre siden er det ikke mange land som har SÅ mye engang. Her blir det til at jeg begynner å jobbe etter min permisjon og gubben blir hjemme, siden han er i fast jobb.
Det som bekymrer meg er om jeg får tjent opp nok de neste 7 mnd slik at jeg får et godt grunnlag for foreldrepengene!
Jobber bare deltid, 2 dager i uka og annahver helg... Blir ikke mye penger i permisjonen min vet jeg! :(

Som sagt så har jeg ikke satt meg skikelig inn i alle reglene.
Men mener å ha lest en plass at dersom far ikke har mulighet å ta permisjon eller ikke har krav på foreldrepenger, så kan mor søke om fars andel.
Skal selvfølgelig sette meg mer inn i dette etterhvert når tiden nærmer seg ;)

Du kan søke dersom far ikke har mulighet til å ta permisjonen, men jeg tror ikke det er sterkt nok grunnlag at han studerer iom at man kan ta ut permisjonen innen 3 år :S
Jeg fikk fars permisjon sist, og får den denne gang også, men det er fordi han ikke har hatt jobb og inntekt, så han har ikke grunnlag til å få foreldrepenger!

Du kan søke dersom far ikke har mulighet til å ta permisjonen, men jeg tror ikke det er sterkt nok grunnlag at han studerer iom at man kan ta ut permisjonen innen 3 år :S
Jeg fikk fars permisjon sist, og får den denne gang også, men det er fordi han ikke har hatt jobb og inntekt, så han har ikke grunnlag til å få foreldrepenger!
Her kommer mannen til å studere på høyskolen i 3 år fra høsten av.
Det vil si han er ikke ferdig på skolen før de 3 årene er gått.
Han har nå gått sykemeldt siden 2007, og ikke hatt noen inntekt annet en sykepenger som er så gått over til arbeidsavklaringspenger nå de siste årene.
Så jeg tror vi er innenfor reglene til å søke om at jeg får foreldrepengene hans.
Eller har jeg missforstått helt nå? :confused:

Jeg har hørt at mor kan søke om far's uker, OM far ikke er i stand til å ta seg av babyen. Her kommer vi nok å søke om jeg får ta hans uker, pga ryggen og at han er selvstendig næringsdrivende..

Har mor krav på hans permisjon da? Hurra, da skal jeg også søke! :-)
Vet du noe om når man kan søke om dette? Og søker man via nett, eller må man fysisk snakke med saksbehandler?

Ja, kan godt være vi er innafor da, håper det. Vi får søke å se hvordan det går. Jeg synes systemet er lagt opp så teit, at det skal være SÅ vanskelig om å overta den andre sin permisjons tid om dette er noe begge foreldre er enig i!! Latterlig, men men..

Når foreligger det ikke rett til fedrekvote?

• Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da søkes NAV om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote.
  • Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne.
  • Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor.
  • Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote.
Uttdrag fra NAV ;)

Når foreligger det ikke rett til fedrekvote?

• Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da søkes NAV om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote.
  • Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne.
  • Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor.
  • Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote.
Uttdrag fra NAV ;)

Takk, da får vi gå etter den :)

Det er litt feigt egentlig...
Her har jeg jobb, og ikke pappaen. Han har ingen inntekt så jeg får fedrekvoten og hvis han ikke får seg jobb så har vi hele permisjonstiden sammen (selvfølgelig mot at vi har en inntekt da)..
MEN
Dersom mor ikke har jobb... Da får ingen av foreldrene foreldrepenger da... Ikke engang far hvis han har jobb!
Synes det er helt høl i huet jeg!

Back
Topp