Permisjon...

Nameit

Blir kjent med forumet
Da jeg er student og ikke har krav på permisjonspenger, tar far ut all permisjon. Han begynner sin permisjon 1.september, dvs etter mine 6 uker. Vi tenkte å ta ut 100% lønn. Men hvor mange uker får far da? Pappapermisjonsukene faller bort siden jeg tar ut engangsstønad har jeg forstått. Men på Nav sa de at pappa da får 38 uker!? Men stemmer det da? Når jeg leser på nettet, så står det at hvis vi velger 100% lønn så får vi 47 uker der 9 uker (3 uker før og 6 uker etter termin) er forbeholdt mor, og resten kan deles fritt. Hvos pappa permisjonsukene faller bort også, så sitter vi jo bare igjen med 26 uker som far kan ta?  

Men er det mulig å IKKE søke om engangsstønad, og at far da får sine pappa permisjons penger??

Noen som vet?

Hmm...altfor mange valg å ta :/

Anbefaler deg å snakke med noen på nav :-)
Men det er fullt mulig å ikke søke engangsstønaden, det er valgfritt :-)

(og om du får vite noe fra nav så be de om å gi deg det skriftlig!)

Tror det er slik at man må jobbe i 50% stilling eller mer for at far skal ha krav på fedrekvoten. Så da blir det 47 uker (100%) minus 12 uker fedrekvote minus 9 uker forbeholdt mor. Det du står igjen med da er vel det far har rett på? :)

Tror ikke engangsstønaden har noe å si på fars permisjon og utbetaling. Det er noe mor kan søke om hvis hun ikke har krav på foreldrepenger og er ment å skulle brukes på babyutstyr og slikt :)

Men hør med nav!

Du vet at du kan ta permison fra studiet og fortsatt få utbetalt stipend det året du er i permisjon? Du får utbetalt litt mer enn hva en vanlig student får utbetalt, og lurer på om alt blir omgjort til stipend også :)