Permisjon...

Nameit

Blir kjent med forumet
Da jeg er student og ikke har krav på permisjonspenger, tar far ut all permisjon. Han begynner sin permisjon 1.september, dvs etter mine 6 uker. Vi tenkte å ta ut 100% lønn. Men hvor mange uker får far da? Pappapermisjonsukene faller bort siden jeg tar ut engangsstønad har jeg forstått. Men på Nav sa de at pappa da får 38 uker!? Men stemmer det da? Når jeg leser på nettet, så står det at hvis vi velger 100% lønn så får vi 47 uker der 9 uker (3 uker før og 6 uker etter termin) er forbeholdt mor, og resten kan deles fritt. Hvos pappa permisjonsukene faller bort også, så sitter vi jo bare igjen med 26 uker som far kan ta?  

Men er det mulig å IKKE søke om engangsstønad, og at far da får sine pappa permisjons penger??

Noen som vet?

Hmm...altfor mange valg å ta :/

Anbefaler deg å snakke med noen på nav :-)
Men det er fullt mulig å ikke søke engangsstønaden, det er valgfritt :-)

(og om du får vite noe fra nav så be de om å gi deg det skriftlig!)

Tror det er slik at man må jobbe i 50% stilling eller mer for at far skal ha krav på fedrekvoten. Så da blir det 47 uker (100%) minus 12 uker fedrekvote minus 9 uker forbeholdt mor. Det du står igjen med da er vel det far har rett på? :)

Tror ikke engangsstønaden har noe å si på fars permisjon og utbetaling. Det er noe mor kan søke om hvis hun ikke har krav på foreldrepenger og er ment å skulle brukes på babyutstyr og slikt :)

Men hør med nav!

Du vet at du kan ta permison fra studiet og fortsatt få utbetalt stipend det året du er i permisjon? Du får utbetalt litt mer enn hva en vanlig student får utbetalt, og lurer på om alt blir omgjort til stipend også :)

Hjelp, nå fikk jeg nesten litt angst her.. Jeg er også student, og pappa skal ta ut permisjon.. Vi var hos NAV for en liten stund tilbake der vi fikk med oss søknadspapir både for engangsstønad og pappapermisjon! Så jeg skjønner ikke at pappas permisjon skal "falle bort" om man tar imot engangsstønad.. Jeg ville rodd NAV isåfall informerte om dette? For jeg fikk engangsstønaden i dag (søkte i forrige uke..).. MEN! Det kan hende at i vårt tilfelle at far kan ta ut permisjon på grunn av at jeg fortsetter som fulltidsstudent til høsten? Det vet jeg ikke.. Om du kontakter NAV må du gjerne skrive svaret du får her inne slik at jeg også får se, for jeg ble veldig usikker på hele permisjonsgreia kjenner jeg ;)

Engangsstønad gis ved fødsel og ved adopsjon dersom du ikke har rett til foreldrepenger.

Når foreligger det ikke rett til fedrekvote?

• Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote.

Jeg har snakket med NAV, og fedrekvote og pappapermisjon er to forskjellige ting. Jeg husker ikke eksakt hvor mange uker etter fødsel det var snakk om, men tiden der pappa kan ta ut pappapermisjon (selv om mor har fått engangsstønad..) begynner fortløpende etter mammas seks uker. Far velger selv om han vil ha permisjon da, men om han ikke tar ut permisjon fra seks uker etter fødsel og utover de ukene man har krav på faller dette bort. FEDREKVOTEN derimot kan man velge å utsette helt til barnet er 3 år. Dette gjelder da ikke i mitt tilfelle, da jeg har mottatt engangsstønad.. Men pappa har krav på permisjon, det har han :)

Ja, men han har ikke krav på fedrekvoten når mor ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger. Så når du går tilbake til skolen, har far krav på 26 (eller er det 29) ukers permisjon. Du kan jo også ta deg permisjon i studiene og få foreldrepenger fra Lånekassen slik at en av dere får vært hjemme med babyen til dere får barnehageplass.

Ah, det stemmer, jeg fant noe mer om det:
http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+fødsel+og+adopsjon

Stønadsperioden når bare du som far har rett til foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger i opptil 38 uker med 100 prosent dekningsgrad og 48 uker med 80 prosent dekningsgrad ved fødsel og adopsjon. Dekningsgraden gjelder for hele perioden. Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger

Du kan tidligst starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen. Når det gjelder foreldrepenger ved adopsjon, kan du starte perioden når du vil.  For å få benyttet alle ukene du har rett til, må du starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen eller adopsjonen.

Det stilles spesielle krav til mor når du skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote. Se avsnittet lenger ned ”Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote”.

Når foreldrene bor sammen og mor mottar uførepensjon, kan far få foreldrepenger i 12 uker uten at det stilles spesielle krav til mor.

Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote?
Det stilles krav til mor når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote, uansett om mor har rett til foreldrepenger eller ikke. Hvor mye du kan få i foreldrepenger, er avhengig av hva mor gjør og om hun gjør det på heltid eller deltid.

Når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote, må mor enten
-arbeide helt eller delvis
-ta godkjent utdanning på heltid
-ta godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid
-være helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom eller skade eller være innlagt i helseinstitusjon
-delta i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere
-delta i kvalifiseringsprogrammet for personer med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne

Dersom mor etter fødselen/omsorgsovertakelsen arbeider minst 75 prosent av full arbeidstid, kan du få foreldrepenger som er beregnet ut ifra at mor arbeider full tid. Arbeider mor mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, blir foreldrepengene dine redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid.

Så ja, han har rett på foreldrepenger selv om han ikke har rett på fedrekvoten :)

Back
Topp