Permisjon

Stemmer!
Me tok 100% og en del ulønna perm. Må jo sette av penger til den ulønna delen, men den summen me hadde "tapt" dersom min mann, som har ganske grei lønning, skulle bare hatt 80% lønn når han hadde perm. Var ganske så masse!

Det stemmer, ja. Jeg gjorde det slik da jeg var i permisjon. Men så valgte jeg faktisk å gå rett ut i arbeid etter endt permisjon enn å ta ulønnet siden det passet for oss.

Takk. Denne skal regnes over :) Har faktisk tenkt en del på det, vil jo bli mer utgifter med to barn i huset. Hadde 80% lønn sist og det gikk helt greit. Vi var heldig fordi sambo hadde noen gode mnd med mye jobbing rett før permisjonen så han fikk det samme om ikke mer utbetalt.

Det stemmer, og vi skal også ha 100% lønn.
Men hvis man velger 10 uker ulønnet permisjon mister man en del rettigheter i forhold til sykepenger hvis noen skulle skje....

Bomper denne opp igjen, for nå er jeg super stressa og syns det er vanskelig å finne ut hva vi skal gjøre. Jeg vil selvfølgelig være hjemme lengst mulig og ikke begynne å jobbe når babyen er ca 7mnd. Og så fikk jeg høre noe om at mor ikke kan ta ut ferie mens far er hjemme...

Må huske å legge til grunn at det er maks 6g av grunnbeløpet også, vi taper uansett :-( 

Hva gjør dere?
Noen tips?
Har bare hatt engangsstønad før og merker at alle disse reglene og alt er helt forferdelig å sette seg inn i. 
(For ikke å snakke om mangel av rett på bhg-plass!)

Superhormonell, stressa, oppgitt og frustrert. 

Sist hadde vi 100% lønn i permisjonstiden. Da hadde jeg 6 ukers ferie (en uke overført fra året før), mens pappa'n hadde perm. Så tok jeg resten av permisjonen. Hadde 7 uker ulønnet permisjon etter, da pappa'n tok ut resten av sin permisjon. Jeg ble sykemeldt etter ulønnet permisjon, og hadde ikke krav på sykepenger. Det var beintøft. Så jeg gjør ikke det samme denne gangen.
Men denne gangen har ikke pappa'n rettigheter på permisjon, så jeg får den. Og med ferie så får jeg endel mer tid hjemme enn det jeg hadde sist.

Pia84 skrev:
Men hvis man velger 10 uker ulønnet permisjon mister man en del rettigheter i forhold til sykepenger hvis noen skulle skje....

Det er jo litt skummelt da.. Tror nok vi går for 80% denne gangen også..

Om dere tar ulønnet permisjon så går jo det utover feriepengene året etter også. Fra nav får dere jo bare feriepenger for 15 uker eller noe, så det blir dårlig med feriepenger både i 2013 og 2014 om en tar noe ulønnet.

Jeg tok 100% lønn sist gang og planen var å ta ut ulønnet permisjon 50% ut året (permisjonen min gikk ut i slutten av september da) , men jeg begynnte 100% i jobb med engang, det var tøft men angrer ikke i dag (arbeider offshore så det innebar at da hun var 8 mnd reiste jeg fra henne i 2 uker...)det blir nok sånn denne gangen også :)
 for det første taper vi ingen lønn på det og for det andre så var pappaen hjemme alene med henne da jeg var på jobb noe som for oss var en stor fordel ( da fortalte ikke jeg hvordan han skulle gjøre ting men han fant utav det selv uten min innblanding :P)

Nå bomper jeg denne opp igjen. Kanskje litt utenom tema, men jeg prøver iallefall :-P

Sitter å regner på denne hersens permisjonen og lurte på om man kan ha 50% ulønnet permisjon, da mener jeg halve dager, med tanke på amming osv. Syns jeg leste noe om det på nettet for noen mnd siden, men klarer ikke å finne det igjen. At man har rett på redusert arbeidstid i en periode for å få situasjonen til å gå rundt liksom.
Og jeg føler det hadde vært tryggere for meg å ha halve dager borte fra babyen fram til bhg start, mens pappaen er hjemme, som en gradvis tilvenning. Man har jo også rett på ulønnet permisjon inntil 1år...

Noen som har lest den artikkelen eller har formeninger om det burde gå?

Og så andre del av spm, jeg har jo aldri vært sykemeldt før jeg ble gravid, og ble just 100%sykemeldt. Jeg skal egentlig ha sommerferie 6- 26.august, kan jeg få denne videreført til neste år, og hvordan går jeg fram da?

For hvis det går ser jeg for meg 3 uker sommerferie etter endt permisjon (slutten av mai begynnelsen av juni, ikke ferie høysesong) så 50% ulønnet i 5uker, der jeg altså jobber halve dager for så å ha ferie 3uker igjen slutten av juli begynnelsen av august, egentlig de 3første uken i august. Høres dette urimelig ut?
Alternativet er at de 3ukene i første ferien er ulønnet 100% og så resten likt.

Bah, rotete igjen, men er mer ryddig enn i hodet mitt tror jeg :-P

Håper noen har en anelse om hva jeg kan gjøre :-)

Glemte å nevne at jeg fylte ut den delen av sykemeldingen som skal til nav og da første jeg selvfølgelig opp når ferien var planlagt... Var det dumt? :-S

Du har rett på å få ferien overflyttet så lenge arbeidsgiver godkjenner. Ta kontakt med dei om overflytting av ferievekene. Og du gjorde heilt rett på å føre opp ferien t Nav. Meiner du har rett på lønn når du e sjukemeldt i det som skulle vært ferie. :-) Og håper ikjke eg og har misforstått heila systemet :-p

aner ikke hvordan det fungerer med ferie å det der :) men når det gjelder 50% ulønnet permisjon så er det hvertfall mulig å søke om det så er det vel litt opp til arbeidsgiver om dei har mulighet til å gi deg det :) sånn er det hverfall hos oss :)

Back
Topp