Permisjon

Sienna

Glad i forumet
Sommerfuglene <3
Februarhjertene2017
Er det noen som har begynt å tenke på hvordan dere vil gjøre det med permisjon?
47 uker med 100%  eller 57 uker med 80%?
Evt. ulønnet permisjon i tillegg? Og ferie har man jo rett på både i 2012 og 2013, så det kan man "skjøte på" for å utvide permisjonen.

Har sett på begge alternativene, men hvis vi går for 47 uker velger jeg nok å ta ut 8 uker ulønnet permisjon for å strekke permisjonen samtidig som vi får litt tid sammen med babyen både jeg og Mannen samtidig.

Har nok ikke bestemt oss ennå, men er greit å se litt på alternativene :)

Jeg blir svimmel av å tenke på det!
Denne gangen får samboeren min pappaperm, det gjorde han ikke sist. Tror vi må ha hjelp til å se på alternativene, rett og slett! Han skal få ha så mange uker han ønsker, men jeg går på AAP, så jeg er redd NAV ødelegger for oss. Vi traff en perfekt måned å få barn på i alle fall. jeg få helt angst ved tanken på å sette et barn på under 1 år i barnehagen.. Forrige var nesten 19 mnd da han begynte. Denne blir minst 14 mnd, og det er jeg glad for :)

Vi skal ha 80% + jeg skal være hjemme helt til 1. september. 16 måneder hjemma ca:) Gjorde det samme med datteren min

med første barn var jeg student - med andre valgte jeg 80% lønn og lengst permisjon, denne gang tror jeg kanskje det blir 100% lønn og kort permisjon - forlenget med ferie ( 5 uker i 2012 + 5 uker i 2013) Pappaen snuser på å fordele sine dager på en fridag i uken utover året.

Med full lønn og kort permisjon får man mer penger utbetalt totalt  og om jeg setter av penger hver mnd - kan jeg fint forlenge tiden hjemme med ulønnet permisjon. Hvor lenge det blir, er et regnestykket og en prioritering. Men å være hjemme enda et helt år hadde vært fantastisk :)

Jeg regner med vi velger 80% lønn, men vi må se litt nærmere på det. Hadde egentlig tenkt 100% lønn og ulønnet permisjon, men siden jeg isåfall mister sykepengerettigheter når jeg da begynner på jobb igjen, så vet jeg ikke om jeg tørr. Dessuten var jeg temmelig lei av å gå hjemme på slutten av forrige permisjon, og da hadde jeg 80% lønn. Vi har heller ikke avklart hvor mange uker mannen skal ha. Han vil gjerne ha så mye som mulig, så han får iallefall sine 12 uker + de ekstra tvillingukene (5 eller 7).

Jeg går ut i permisjon i slutten av mars, og blir hjemme til august året etter. Nøye uttenkt dette serru .
Men jeg skal gå på skole med barnet å da, så det blir spennende

jeg går også på AAP .. 
og sånn så jeg forstår det så vil jeg få det samme utbetalt i permisjonen som jeg har nå før jeg går ut i perm, dersom jeg ikke har andre inntekter i tillegg til aap pengene. 
men litt usikker på hvor lang permisjonen blir, så må få en time hos nav for å høre litt der hvordan det blir. for pappan her i huset ønsker veldig pappa perm. 

Blir også svimmel av dette! Men tror vi også går for 80% - er jo første så vi vet jo ikke hva vi går til... Så har jeg 7 uker ferie i år og 5 uker neste år. Disse kan vel tas ut etter de 6 første ukene etter fødsel? Kanskje? Og de andre 5 ukene ferie kan vel tas ut på slutten av permisjonen?

Jeg har ikke skjønt noe av dette helt enda.. Er så forvirra.. Men jeg tror jeg skal ha 80% permisjon.. Tar ut ferie før permisjonen begynner.. og etter da.. men høre med mamma om dette.. Hu burde kunne det etter 5 barn =P hehe

Blir også helt svimmel av dette...Å ha ambisjoner om å sette av penger til sparing hver mnd begir jeg meg ikke ut på rett og slett..Skulle ønsker jeg var så strukturert :P Da hadde jeg kanskje valgt 100% istedet for 80%. Så her blir det nok 80% + at jeg har ferieuker som jeg får tatt ut i tillegg da:)

her grubler vi frem og tilbake om hvordan vi skal gjøre det. Vi har råd til at jeg tar 80% lønn. Men det som er driten da,er at då får gubben også bare 80% av sin lønn i sin perm.periode.... Og han tener over den grensa som blir dekt også. Så dvs at da taper han enda meir. Men han har en jobb som ikke er så lett å være borte fra,da bare hoper det seg opp til han kommer tilbake. Så han vurderer å ikke ha perm i det hele. Så muligens vi kommer til søke om at jeg kan få noen av hans uker. Noe jeg tviler på at jeg får,men er jo lov å prøve. :) Men skal i vertfall ordne det sånn at babyen ikke begynner i barnehagen før det nye barnehageåret begynner. Vist ikke må vi søke barnehageplass allerede nå i mars,og det kjenner jeg ikke er aktuelt! :P

Forrige gang satt vi oss ned og regnet på det, det var veldig greit å få det på papir! Endte opp med 100% og seks uker ulønnet, tjente mer på det enn å gå 80%. Denne gangen har jeg ikke begynt å tenke så mye på det enda, men tenker å ut i jobb rundt april. Er lærer, så det passer å jobbe litt før det er ferie ;-)

Jeg er ganske skker på at det blir 80% lønn i 57 uker. Har lyst til å være lengst mulig hjemme, men jobber selv i barnehage, så er ikke redd for å sende jentungen i barnehagen, for vet at hun vil ha det bra i barnehagen, men jeg ønsker jo mest mulig tid med barnet mitt..

Sandbakk skrev:
her grubler vi frem og tilbake om hvordan vi skal gjøre det. Vi har råd til at jeg tar 80% lønn. Men det som er driten da,er at då får gubben også bare 80% av sin lønn i sin perm.periode.... Og han tener over den grensa som blir dekt også. Så dvs at da taper han enda meir. Men han har en jobb som ikke er så lett å være borte fra,da bare hoper det seg opp til han kommer tilbake. Så han vurderer å ikke ha perm i det hele. Så muligens vi kommer til søke om at jeg kan få noen av hans uker. Noe jeg tviler på at jeg får,men er jo lov å prøve. :) Men skal i vertfall ordne det sånn at babyen ikke begynner i barnehagen før det nye barnehageåret begynner. Vist ikke må vi søke barnehageplass allerede nå i mars,og det kjenner jeg ikke er aktuelt! :P

Angående det å overta fedrekvoten, det er ikke lett nei. De fleste får beskjed fra NAV om at det ikke er mulig, men det går an! Vi fikk til at jeg overtok deler av fedrekvoten, men det var et styr fra ende til annen! Mannen fikk tilbud om et rehabiliteringsopplegg som innebar innleggelse, og dette traff midt i den planlagte fedrekvoten hans. Denne beskjeden fikk vi tre uker før han skulle innlegges. Fikk først avslag fra nav, men etter mye om og men, uttalelse fra lege om at han måtte ha dette oppholdet og mye styr, så fikk vi det gjennom! Om du skal prøve å overta deler eller hele fedrekvoten, så må du har tungtveiende grunner, det nytter ikke å si at dere taper på det økonomisk o.l.

Tror vi tar 100% lønn, pluss at vi har 5 uker ferie i år og 5 neste år. I tillegg blir det nok noen uker permisjon uten lønn. Tror vi tjener mest på den måten, må bare regne litt på det før vi bestemmer oss helt!

Om man velger 47 uker permisjon med 80% lønn, begynner de ukene og telle når en går ut i permisjonen (3 uker før termin) eller begynner de og telle ifra når barnet er født? Er helt grønn på dette ;p

Vi skal ha 100% utbetaling.
Det tjener man mest på.

Planen min er å ha noen måneder ulønnet permisjon. Vil se litt an når småen er klar for barnehagen.

Uansett hvordan vi gjør det skal ikke babyen i bhg før det er over året. Sånn sett er juni en perfekt måned å få barn i :) Da rekker barnet å bli ca 14måneder ved bhg start.
Vil helst ikke ha den lille i bhg før h*n er 2år, men det får vi ikke til. 

Sånn rent økonomisk lønner det seg faktisk å ta permisjon med 100% lønn, og så dekke opp de 10 ukene som skiller 100% og 80% med ferie og/eller ulønnet permisjon... (har jeg lest en plass, jeg har ikke regna på det selv)

idamor4 skrev:
Om man velger 47 uker permisjon med 80% lønn, begynner de ukene og telle når en går ut i permisjonen (3 uker før termin) eller begynner de og telle ifra når barnet er født? Er helt grønn på dette ;p

Permisjonstiden begynner å telle fra 3 uker før fastsatt termin. Uavhengig av når barnet faktisk blir født. Med mindre barnet blir født mer enn 3 uker før termin, da tror jeg det gjelder fra fødsel.

Back
Topp