Jeg og min man planlegger å reise til hans hjemland så snart som mulig etter fødselen men er usikker på om det er mulig for begge å være borte nesten år fra jobb samtidig. Vi vil begge få utbetalt penger fra arbeidsgiver i permisjonstiden, og de ordner i neste omgang opp med NAV (dette vil også brukes som grunnlag for feriepenger neste år, en fordel man mister ved å få penger direkte fra NAV).
Bare en av oss kan ha permisjon om gangen, men kan den andre be om permisjon uten lønn? Ut fra info fra NAV leser jeg det slik at om far er hjemme har ikke mor mulighet til å be om permisjon hos sin arbeidsgiver uten lønn, men når mor er hjemme kan det virke som far har mulighet til å be om permisjon uten lønn? Noen som vet noe om dette? Eventuelt om reglene er annerledes når arbeidsgiver betaler ut penger i perioden versus at man får penger dirkete fra NAV?
PS: Har forstått det slik at det lønner seg å ta ut 100% foreldrepenger og deretter og om man ønsker å være hjemme et år be om to mnd permisjon uten lønn, så tror valget faller på denne ordningen.