Permisjon ved fødsel (for far)

Guttemamma22

Elsker forumet
Januar 2017
Februarhjertene2017
Må unnskylde om jeg spør dumt nå, men klarer ikke å finne noe konkret svar uansett hvor mye jeg søker rundt på nettet..

Hvordan er det med permisjon for far ved fødsel?
Jeg er klar over at han har rett til 14 dager i forbindelse med fødsel. Jeg vet også at dette er ulønnet i utgangspunktet, men at arbeidsgiver i noen tilfeller betaler. MEN når og hvordan skal dette søkes om? Vi vet jo selvsakt ikke akkurat hvilken dag vår lille gutt kommer til verden så skal dette søkes etter han er født?

Håper noen her har bedre peiling enn meg og kan hjelpe med å få litt klarhet i dette:smiley-ashamed005

Han må snakke med jobben sin, arbeidsgiver til samboer er klar over at han blir borte 14 dager etter fødsel. Han får betalt. Trenger ikke søke noe sted:)

Vil tippe de på arbeidsplassen hans vet om dette, og han burde gjøre det så snart som mulig.

Står som regel i kontrakten om han har rett på betaling. Min samboer måtte ikke søke, bare varsle.

Overhode ikke et dumt spm :) Varierer fra arbeidsted til arbeidsted, så om det ikke står noe i kontrakten eller personalhåndboken bør han spørre sjefen sin :)

Ingen søknad her i gården, mannen har bare gitt arbeidsgiver beskjed om graviditeten og termindato, og at han benytter seg av retten til de 14 dagene. Alle er jo inneforstått med at man ikke vet når fødselen blir, og at han kan bli "plutselig" borte på dagen ;)

Tusen hjertelig takk for svar alle sammen!
Jeg vet sannelig ikke om han har nevnt noe om graviditeten til jobben tidligere da han har et litt anstrengt forhold til sjefen og kollegaer (er i prosess om å bytte firma, men det er en annen sak..), i tilegg til at han har vært sykemeldt en god stund nå pga ryggen.
Men har nå gitt han streng beskjed om å si ifra tii sjefen at dette vil skje i nærmeste fremtid slik at dem er forberedt!

Det er så godt å ha en plass som dette å få svar på alt mulig fra. Dere er jo bare verdens beste❤

Han bør snakke med jobb å finne ut om han får betalt. egentlig for lenge siden. Min samboer får 10 dager betalt hvor helg inngår i dagene

Er ikke det pålagt å lønne en uke? Er iallfall det jeg har hørt :)

Back
Topp