Permisjon, uttak av ferie pluss evt ulønnet

Heivår2023

Blir kjent med forumet
hei dere!

Har noen av dere god peiling og råd hva gjelder permisjon, ferie og evt ulønnet?

Ut i fra min beregning, om jeg tar mors permisjon og fellesperioden, så er permisjon ferdig første uka i november. Jeg ønsker gjerne å være hjemme med baby hvertfall ut året..

Hvordan gjøre det praktisk og mest lønnsomt? Har hørt at om jeg tar 3 uker ulønnet før oppstart av jobb kan man risikere å miste rett på sykepenger dersom man skulle bli sykmeldt ila disse ukene.

Er det mulig å søke arbeidsgiver om tre uker ulønnet etter permisjonsslutt samt søke å ta ut ferie de påfølgende ukene etter ulønnet? Beholder man sykepengerettigheter dersom noe mot formodning skulle skje da?

Og angående ferie og ulønnet.. er dette noe man må ta stilling til når man søker foreldrepenger på nav eller kan man ta dette med arbeidsgiver i ettertid/etter permisjon har startet?
 
Tror ikke du mister noen rettigheter ved å ta ut ferie? Det er i såfall ulønnet som kan utløse det problemet... Men jeg er ikke helt sikker....
 
Ulønnet permisjon gjør at du mister sykepengerettigheter. Jeg skal ha 19 uker ulønnet( fars uker). Men deler de opp igjennom hele permisjonstiden. Slik at jeg minsker risikoen for å måtte gå uten sykepenger om det skjer noe.
Så om du skal ta ut ferie i forb med permisjonen er det lurt å ta ut den rett etter permisjonen er ferdig. For så å ta ulønnet etter det.
 
Jeg har hatt en slik situasjon nå etter permisjon med storebror! Hadde halvannen måned permisjon uten lønn etter foreldrepengepermisjonen (jeg hadde min del + hele fellesperioden) og så hadde jeg 5 uker ferie rett etter den halvannen måned med permisjon uten lønn! I ferien ble jeg gravid, og ble veldig dårlig! Jeg trodde at siden jeg hadde lønnet ferie etter permisjon uten lønn så hadde jeg tjent opp rett til sykepenger! Det hadde jeg IKKE! Så det ble dyrt for å si det sånn! Jeg var hjemme sykemeldt i nesten en måned før jeg fant det ut! Er vel etter 2 uker sammenhengende permisjon uten lønn du mister sykepengegrunnlaget, og da må du jobbe 4 uker for å få jobbe deg opp nye rettigheter! Jeg fikk, etter arbeidsgiverperioden på 16 dager, sykepenger som var 65% av min vanlige lønn, fordi jeg hadde ulønnet permisjon rett etter foreldrepengeperioden, som er en lovlig permisjon etter arbeidsmiljøloven! Så jeg tør ikke ta permisjon uten lønn denne gangen! Jeg skal legge ferie inn i permisjonen på sommeren, slik at jeg får foreldrepengeperioden litt utsatt på senhøsten! Jeg tør ikke en ny runde med ulønnet permisjon!
 
For å redusere tapet ved evt. Sykemelding og ulønnet permisjon bør du ta denne umiddelbart etter foreldrepermisjonen og ha skriftlig avtale med arb.giver på forhånd når du er tilbake på jobb.

Men ja, det er kjipt med ulønnet. Det blir det på oss denne gang, siden det er så lang tid til bhgstart.
 
Til forskjell fra ulønnet permisjon som skyldes andre ting enn barn, mister vi ikke rett til sykepenger ved ulønnet permisjon direkte etter foreldrepermisjonen. Man kan, så lenge man har en avtale om når en skal tilbake på jobb igjen, ha rett på sykepenger fra 15. dag med 65 % av grunnlaget (akkurat som Imn86 skriver over her). For å tjene opp fulle sykepengerettigheter igjen etter ulønnet må man ha vært i arbeid i minst 4 uker forut for sykmeldingstidspunktet

Her blir det nok en måned eller to ulønnet for å få det til å gå opp fram mot barnehagestart. For min del har jeg aldri vært ordentlig syk, så jeg tar rett og slett den sjansen. VIktig å være klar over risikoen en tar likevel, og kanskje spare opp en liten ekstra buffer.
 
Jeg vet ikke helt hvordan regelverket er, men jeg har iallefall planer om å først ta ut foreldrepermisjonen og deretter årets 5 ferieuker. Etter det skal jeg kombinere å jobbe en eller to ganger i uken med å ta ut oppspart ferie fra tidligere år og avspasering. Når det er tomt så blir det å jobbe noen dager i uken og ta ulønnet permisjon de andre. På den måten så kan vi forkorte mengden ulønnet ved at feks besteforeldre kan passe noen dager innimellom når de har tid og jeg kan ha litt hjemmekontor. Jeg har en veldig fleksibel jobb så om jeg jobber feks 40 eller 80 % kan jeg styre selv. Jeg må selvfølgelig finne ut hva som skulle skje om jeg ble syk ila de ukene jeg jobber redusert, men jeg tror dette er en god løsning for oss :happy:
 
hvordan gjør dere det med søknaden til nav når dere skal ta ulønnet permisjon? jeg har begynt å fylle inn søknaden til nav, men får ikke lagt inn ferie og permisjon uten lønn på slutten der. avtales dette internt med arbeidsgiver?
når far da skal søke om permisjon igjen kan han da utsette datoen sånn at han begynner når jeg er ferdig med "permisjon uten lønn perioden"

med min mødrekvote + hele fellesperioden og 4 uker og 1 dag ferie er min permisjon over 7.12.2020 tenker å være hjemme t.o.m 01.01.2021 (resterende feriedager og ulønnet permisjon) og at far kan ta over fra den 4.januar.
 
hvordan gjør dere det med søknaden til nav når dere skal ta ulønnet permisjon? jeg har begynt å fylle inn søknaden til nav, men får ikke lagt inn ferie og permisjon uten lønn på slutten der. avtales dette internt med arbeidsgiver?
når far da skal søke om permisjon igjen kan han da utsette datoen sånn at han begynner når jeg er ferdig med "permisjon uten lønn perioden"

med min mødrekvote + hele fellesperioden og 4 uker og 1 dag ferie er min permisjon over 7.12.2020 tenker å være hjemme t.o.m 01.01.2021 (resterende feriedager og ulønnet permisjon) og at far kan ta over fra den 4.januar.
Avtales internt med arbeidsgiver ja :)
 
Ta ferie i løpet av permisjonen, og ulønnet rett etter permisjonen. Sørg for å ha avtalt oppstartsdato med jobb igjen før du går ut i ulønnet med arbeidsgiver. Da kan man ha rett til sykepenger fra NAV.

Jeg har lagt inn ferie i juli (4uker +1 dag som er det som er lovpåfestet), så skal jeg ha 4mnd ulønnet etter fellesperioden er ferdig.
 
hvordan gjør dere det med søknaden til nav når dere skal ta ulønnet permisjon? jeg har begynt å fylle inn søknaden til nav, men får ikke lagt inn ferie og permisjon uten lønn på slutten der. avtales dette internt med arbeidsgiver?
når far da skal søke om permisjon igjen kan han da utsette datoen sånn at han begynner når jeg er ferdig med "permisjon uten lønn perioden"

med min mødrekvote + hele fellesperioden og 4 uker og 1 dag ferie er min permisjon over 7.12.2020 tenker å være hjemme t.o.m 01.01.2021 (resterende feriedager og ulønnet permisjon) og at far kan ta over fra den 4.januar.

Avtales med arbeidsgiver. Men barnefar må huske å søke utsettelse og opplyser om arbeid som årsak (Hvis det er slik at du tar ulønnet etter din periode er over og barnefar skal jobbe). Ellers taper dere perioden. Må søke senest siste dag du har permisjon. Du trenger ikke opplyse NAV om at du tar ulønnet etter foreldrepermisjon
 
Det anbefales å putt ferien inn i foreldrepermisjonen etter hva jeg har forstått. ikke etter
 
For tar du permisjon og deretter ferie og deretter ulønnet mister du retten til 65% sykepenger. Tar du permisjon-ferie-permisjon-ulønnet beholder du retten til 65% sykepenger. Slik jeg har forstått det. Korrekt meg gjerne om jeg tar feil :)
 
For tar du permisjon og deretter ferie og deretter ulønnet mister du retten til 65% sykepenger. Tar du permisjon-ferie-permisjon-ulønnet beholder du retten til 65% sykepenger. Slik jeg har forstått det. Korrekt meg gjerne om jeg tar feil :)
Takk, Da satser jeg på ferie inni permisjonstiden. :)
 
Back
Topp