Permisjon, trenger litt hjelp:)

Marihøne9

Glad i forumet
Jeg jobber 50% fast og samboer 100%. Jeg ønsker å ta 80% permisjon da jeg ikke taper noe som helst siden jeg ikke jobber mer enn 50%, og jeg får lengre tid hjemme :) men samboer kan nesten ikke ta 80% da han taper mye penger på det.. får en del ekstra på overtid osv.. Så han vil helst ha fri 1 dag i uken istedenfor å ta 10 uker i strekk. Hvordan blir det med lønna hans da? Når han er hjemme 1 dag i uka i lengre tid?:)

Prøver å lese meg frem til det, men blir bare forvirra av hele greia!
 
Sliter med det samme. Her jobber vi begge 100% så taper jo penger uansett vist vi velger 80% men samboer skal ha permisjon en dag i uka når min permisjon er over. Får jo ikke barnehageplass før august så må gå ulønna etterpå og så kan jeg jo jobbe den dagen samboer er hjemme og i helgene for å tjene litt penger. Men har ikke bestemt oss om 80 eller 100 da jeg må gå ulønna 10 uker ekstra vist jeg velger 100%. Får jo spart opp penger så kanskje det lønner seg men vil jo helst gå hjemme mest mulig og må jo tenke på babyen. Samboer tjener jo meir enn meg. Men har utgifter på 12000 ca hver mnd bare jeg til mine egne bruk. Klarer ikke å spare så mye penger hver mnd av det jeg får i lønn. Her deler vi 50% på mat, husutgifter etc.... Nei dette er vanskeligt så følger med deg.

Vist dere tar 100% får jo dere spart ganske mye. Du får uansett bare 80% av din 50% stilling vist du velger 80%. Er 100% eller 80% av det du tjener de siste 6 av 10 mnd :)
 
Ja dette er ikke så lett.. jeg taper ca 2000 i mnd visst jeg velger 80%, men etter å ha regnet på det så tjener jeg faktisk litt på å ta 80%, siden jeg går hjemme lengre:) vi skal klare å leve på 2000 mindre i mnd! Det jeg er usikker på er hvordan de regner ut lønna hans, han kommer jo til å jobbe resten av uka og da får han alltid litt tillegg og overtid, er jo bare den ene dagen i uka han får 80% av grunnlønna? Jaffal slik jeg har forstått det, å da utgjør det jo ikke såå mye hver mnd vil jeg tro :)
 
Ja dette er ikke så lett.. jeg taper ca 2000 i mnd visst jeg velger 80%, men etter å ha regnet på det så tjener jeg faktisk litt på å ta 80%, siden jeg går hjemme lengre:) vi skal klare å leve på 2000 mindre i mnd! Det jeg er usikker på er hvordan de regner ut lønna hans, han kommer jo til å jobbe resten av uka og da får han alltid litt tillegg og overtid, er jo bare den ene dagen i uka han får 80% av grunnlønna? Jaffal slik jeg har forstått det, å da utgjør det jo ikke såå mye hver mnd vil jeg tro :)

Har faktisk ikke peiling. Det må vi også finne ut av. Han skal jo også ta perm en dag i ukå. Lurer på om det heter gradert perm. Trur vi begge har en jobb å gjøre å finne ut av ting. Du kan gjerne si ifra vist du finner ut av det så skal jeg gjøre det samme :)
 
Har faktisk ikke peiling. Det må vi også finne ut av. Han skal jo også ta perm en dag i ukå. Lurer på om det heter gradert perm. Trur vi begge har en jobb å gjøre å finne ut av ting. Du kan gjerne si ifra vist du finner ut av det så skal jeg gjøre det samme :)
Ja det er ikke bare bare å lese seg frem heller! Skal gi beskjed jeg :)
 
Ja dette er ikke så lett.. jeg taper ca 2000 i mnd visst jeg velger 80%, men etter å ha regnet på det så tjener jeg faktisk litt på å ta 80%, siden jeg går hjemme lengre:) vi skal klare å leve på 2000 mindre i mnd! Det jeg er usikker på er hvordan de regner ut lønna hans, han kommer jo til å jobbe resten av uka og da får han alltid litt tillegg og overtid, er jo bare den ene dagen i uka han får 80% av grunnlønna? Jaffal slik jeg har forstått det, å da utgjør det jo ikke såå mye hver mnd vil jeg tro :)
Blir den dagen han har permisjon ja, at det blir 80 %. Fordelt utover mange mnd gjør det ikke så store innhugget hver mnd, men dere taper jo det samme totalt sett som om han hadde tatt 10 uker. Men er vel lettere å tjene inn de 20% ved å jobbe overtid fordelt over den tiden han har en fridag i uken, enn i mnd før han tar 10 ukers perm.
 
Blir den dagen han har permisjon ja, at det blir 80 %. Fordelt utover mange mnd gjør det ikke så store innhugget hver mnd, men dere taper jo det samme totalt sett som om han hadde tatt 10 uker. Men er vel lettere å tjene inn de 20% ved å jobbe overtid fordelt over den tiden han har en fridag i uken, enn i mnd før han tar 10 ukers perm.
Ja da merker vi ikke så mye til det når det bare blir noen dager hver mnd :) så tror det blir lettest for oss å gjøre det slik! Skal klare oss uten det han taper hver mnd om han tar 1 dag i uka. Men blir litt for mye om han skal ha fri 10 uker i strekk :)
 
Blir den dagen han har permisjon ja, at det blir 80 %. Fordelt utover mange mnd gjør det ikke så store innhugget hver mnd, men dere taper jo det samme totalt sett som om han hadde tatt 10 uker. Men er vel lettere å tjene inn de 20% ved å jobbe overtid fordelt over den tiden han har en fridag i uken, enn i mnd før han tar 10 ukers perm.

Vi som begge jobber 100% hva bør vi gjøre? Du virke veldig klok :) her skal ha han sine 10 uker gradert med en dag fri i uka etter mindt endt permisjon. Hva lønner seg?
 
Vi som begge jobber 100% hva bør vi gjøre? Du virke veldig klok :) her skal ha han sine 10 uker gradert med en dag fri i uka etter mindt endt permisjon. Hva lønner seg?
:smiley-ashamed008
Lønner seg jo stort sett med 100% men så kommer det jo an på hvor lang permisjon dere ønsker. Ulønnet perm gir ikke rett til sykepenger ol så lett å gå på en smell der, selv om det lønner seg økonomisk der og da siden beløpet totat blir høyere. Du kan jo regne det ut her, og så se om dere heller kan tjene inn noe på feks overtid, om dere velger 80%
http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1679-foreldrepengerkalkulator

Vi kommer til å prøve å få til gradert, så jeg ikke må tilbake i full jobb før nærmere neste sommer,men kan ta vakter en eller to dager i uken når jobben trenger meg mest. Og så blir det å ta ferie så vi får kabalen til å gå opp frem til bhgstart.
 
Jeg tjener totalt noen hundrelapper på 80% men sambo taper 20 000 så vi har ikke økonomi til det. er mye bedre å komme emg ut i jobb en dag i uken for å gi en rolig overgang for babyen frem til 100% bhg etter sommeren igjen. Regner med sambo tar noe gradert og så kanskje noen av ukene som en ekstra forlengelse av ferie
 
Takk for hjelpen :D jeg jobber turnus så vil ha mine faste helger å jobbe i når jeg er i ulønna perm. Blir hver 3 helg med 18% stilling. Så kan jeg jobbe kveld utenom når det passer så mister ikke noe rett på sykemelding så får jo tjent noe når jeg har ulønna perm. Bare vanskelig om jeg skal ta 100 eller 80 :)
 
Takk for hjelpen :D jeg jobber turnus så vil ha mine faste helger å jobbe i når jeg er i ulønna perm. Blir hver 3 helg med 18% stilling. Så kan jeg jobbe kveld utenom når det passer så mister ikke noe rett på sykemelding så får jo tjent noe når jeg har ulønna perm. Bare vanskelig om jeg skal ta 100 eller 80 :)
Ja ikke alltid lett. Med mini tenkte jeg ikke så mye på konsekvensene av ulønnet, fordi pappaen hans ville tape så mye mer enn meg på det, så vi tok 100 og satt heller av penger til meg så jeg skulle ha de månedene jeg var i ulønnet. ( men ble slutt mellom oss og jeg fikk hannes permisjon over på meg, så ble litt annerledes enn planlagt)
 
Har faktisk ikke peiling. Det må vi også finne ut av. Han skal jo også ta perm en dag i ukå. Lurer på om det heter gradert perm. Trur vi begge har en jobb å gjøre å finne ut av ting. Du kan gjerne si ifra vist du finner ut av det så skal jeg gjøre det samme :)
Snakket med nav på chatt nå, han får 80% av lønna si den dagen han er hjemme. Så da merker vi jo ikke så stor forskjell hver mnd :)
 
Ja ikke alltid like lett å planlegge. Skal jo ha 5 uker ferie også på slutten av permisjon og flytte 2 uker fra dette året til neste og ta 3 uker perinisjon midt i permisjon i høst. Så får 10 uker ca lengre enn det. Så må finne ut hvilken dag i mnd ca jeg må gå ulønna fra og rekne ut hvor mange mnd det er igjen til august/ sept. Ønsker å gå ned i stilling fra høsten av.
 
Snakket med nav på chatt nå, han får 80% av lønna si den dagen han er hjemme. Så da merker vi jo ikke så stor forskjell hver mnd :)

Så bra :) da merker man ikke så mye av samboerens 20% mindre inntekt. Han tjener så godt og jobber mye. Verre for meg. 20% mindre hver mnd er jo ein del mindre i 49 uker. Men vet ikke om jeg får spart så mye om vi velger 100%. Dilemma. Her deler vi alt 50-50. Bør ta meg ein prat med han om at han kanskje må betale mer enn meg fra juli av. Eks alt av mat. Vi blir jo ein familie så kan jo ikke forsette med 50-50 resten av livet
 
Så bra :) da merker man ikke så mye av samboerens 20% mindre inntekt. Han tjener så godt og jobber mye. Verre for meg. 20% mindre hver mnd er jo ein del mindre i 49 uker. Men vet ikke om jeg får spart så mye om vi velger 100%. Dilemma. Her deler vi alt 50-50. Bør ta meg ein prat med han om at han kanskje må betale mer enn meg fra juli av. Eks alt av mat. Vi blir jo ein familie så kan jo ikke forsette med 50-50 resten av livet
Det bør jo gå ann! Hos oss betaler jo han mer enn meg, jeg betaler så mye som jeg kan! Jeg kommer jo til å mangle 2000, det er ca 1 faktura, så da skal han betale den :) han får jo mye feriepenger i år, så vi tenker å spare mest mulig av de, så kan vi bruke de når vi trenger i permisjonstida :)
 
Det bør jo gå ann! Hos oss betaler jo han mer enn meg, jeg betaler så mye som jeg kan! Jeg kommer jo til å mangle 2000, det er ca 1 faktura, så da skal han betale den :) han får jo mye feriepenger i år, så vi tenker å spare mest mulig av de, så kan vi bruke de når vi trenger i permisjonstida :)

Får gjøre noe slik vi også :) takk for praten
 
Velger du 80% dekningsgrad får mannen det automatisk han også. Selv om dere velger 1 dag i uken. Nettopp vært gjennom pappaperm her med første og jeg gikk hjemme 80 %. Mannen kunne ikke velge 80 eller 100%, han fikk automatisk 80 % siden jeg hadde det. Så uansett hvordan han velger å løse det med hvordan han er hjemme så blir det samme dekningsgrad som du velger til din permisjon. Skal han ha 100% må du velge det til din permisjon
 
Back
Topp