Permisjon som ansatt i kommune?

I love to dance

Blir kjent med forumet

Jeg er ansatt i kommunen, men det virker som sjefen min sliter litt med permisjonen min (som starter i mai, så det er ikke superhast heller altså).

Det er lenge siden jeg sa fra at jeg skal ut i fødselspermisjon i midten av mai, og det var ok, men nå kom hun og sa at jeg ikke hadde fyllt ut rett søknadsskjema, og sto i fare for ikke å få godkjent permen?!

Saken er at sjefen min (som også har snakket med personalavd.) ikke aner hvilket skjema jeg skal fylle ut, fordi de vet ikke om det er de eller NAV som skal betale ut penger i permisjonen min. 

Hvordan er det mulig at de ikke vet det egentlig?! NAV skjønte iallefall ikke hva sjefen snakka om. Hvordan gjorde det dere i deres kommune? Betalte kommunen ut, eller NAV?

i min faste jobb er det kommunen som betaler i følge min sjef... i de to andre jobbene som er timebaserte og tilkallingsvikarbaserte kontrakter er det så langt jeg har skjønt nav som betaler ut.

Dessverre kommer dette ann på kommunen, ring til de som har med lønn å gjøre de skal vite det. I Bergen kommune er det kommunen som betaler, ikke NAV.

Men det er jo problemet, sjefen påsto hun hadde snakket med personalavd. og lønnsavd. men ingen av de visste, så jeg måtte ringe NAV selv å spørre, men NAV vet jo heller ikke.  Jeg er vel ikke superoverrasket heller, for dette føyer seg bare inn i listen over hvor mye ubrukelig de finner på på den jobben min 

Dunn skrev:
Dessverre kommer dette ann på kommunen, ring til de som har med lønn å gjøre de skal vite det. I Bergen kommune er det kommunen som betaler, ikke NAV.

Hørtes rart ut at sjefen ikke vet sånt... Men da hadde jeg snakket direkte med regnskapsavdelingen i kommunen, de vet sånt. Jeg er ansatt i kommunen selv, og har alltid fått penger fra kommunen, som får tilbakebetalt av NAV. Både når jeg hadde permisjon og ved langvarig sykemelding.

I love to dance skrev:
Men det er jo problemet, sjefen påsto hun hadde snakket med personalavd. og lønnsavd. men ingen av de visste, så jeg måtte ringe NAV selv å spørre, men NAV vet jo heller ikke.  Jeg er vel ikke superoverrasket heller, for dette føyer seg bare inn i listen over hvor mye ubrukelig de finner på på den jobben min 

Dunn skrev:

Jeg ville ringt de selv og krevd et svar!!! De må bestemme seg hvis de ikke har noe rutine på dette.

Du kan da umulig være den eneste ansatte i kommunen som har vært (eller skal) i permisjon? Det er personalavdelingen sitt ansvar å sette seg inn i slike ting. Ta en prat med de selv du.

Jeg skjønner det bare ikke. Det er jo et kvinneyrke, og har de virkelig ikke hatt noen som har vært ute i perm før? Jeg lurer på om bare sjefen min tuller jeg, at hun ikke har snakka med personal eller lønn. Fader å. Får ringe til sjefensjefen i morgen. Hvor vanskelig kan det være liksom?!

Dunn skrev:

I love to dance skrev:

Dunn skrev:

Jeg ville ringt de selv og krevd et svar!!! De må bestemme seg hvis de ikke har noe rutine på dette.

Så lenge du er ansatt i kommunen skal den betale ut permisjonspengene til deg på samme måte som vanlig lønn. Merkelig at personalavd ikke vet dette.
Forholdet er regulert i Hovedtariffavtalen med Kommunenes Sentralforbund (HTA § 8)

8.1 Utbetaling av lønn

Arbeidsgiver utbetaler sykelønn og foreldrepenger til arbeidstakere som omfattes av HTA § 1 hele den tid arbeidstakeren har rett til slik stønad etter folketrygdloven.
Refusjonsbeløpet tilfaller arbeidsgiver. Retten til lønn opphører når arbeidsforholdet opphører.
....

Du må selv søke nav om foreldrepermisjon på riktig skjema, og gi beskjed til kommunen om permisjonen din, sansynligvis finnes det et skjema til dette internt, for du er vel neppe den første som har foreldrepermisjon der?
Kommunen må sende inn inntektsopplysninger til NAV for å bekrefte inntekten din samt søke refusjon fra NAV.

Jeg har også hatt permisjon i kommunen og da var det kommunen som betalte og så søkte kommunen refusjon av NAV. Men jeg hadde fast jobb! Det er en viktig forskjell der i mellom.. vikarier og time ansatte får utbetalt direkt fra NAV..

Men du kan ikke bli nektet å gå ut i permisjon ;) men det er ju ok at vite at pengerne kommer som de skal! 

Hvis du bor i en veldig liten kommune og ikke finner hvem som kan hjelpe deg.. så kan du søke hjelp i din fagforening (hvis du er medlem) Men så som det andre skriver ring sjelv til personalavd. i kommunen.. dem skal ha oversikt på detta alltså ;)

Lykke til!

I min første permisjon hadde jeg 50% fast stilling + 50%vikariat i en liten kommune, de betalte meg vanlig lønn, 100%, hele permisjonen min.
Under min andre permisjon hadde jeg flyttet og hadde kun kortere vikariater bak meg, dermed betalte NAV permisjonspenger.
Har aldri hørt annet enn at kommunalt ansatte (faste) får sin lønn som vanlig fra arbeidsgiver. Vi har et standarisert skjema som skal fylles ut når man søker om permisjon, men kan ikke skjønne annet enn at det ikke kan spille noen rolle om du har fylt ut feil skjema nå, da det er lenge til du skal ha permisjon. Må vel være anledning til å fylle ut et nytt.... Og permisjon og betaling skal du uansett ha. Underlig at lønn/personal ikke kan gi deg et klart svar på dette.

Det er jo fordelen med å jobbe i kommunen, at du får penger fra de, for da tjener du opp deg feriepenger på vanlig vis:)) Såe, kommunen skal betale.

Her er det kommunen som betaler ut det man jobber fast (de får jo igjen fra NAV), og det jeg hadde jobbet ekstra var det NAV direkte som betalte ut. 

NAV forholder seg kun til sitt eget skjema om foreldreperm, så ikke rart de ikke vet noe om det.. Men UTROLIG dårlig at ikke sjefen kan svare deg da, skjønner ikke hvordan hun kan vite at permisjonen står i fare når hun ikke vet hvilket skjema du skal fylle ut en gang.. jeg må le litt altså.. hadde ikke gitt meg før jeg fikk et skikkelig svar litt kjapt! 
Det skjema min arbeidsplass har kan ikke fylles ut før jeg har kommet i uke 26 (tror jeg det var).. samme gjelder vel det fra nav..

Jeg så i et innlegg lenger oppe at Hovedtariffavtalen regulerer dette, og at kommunen dermed skal betale deg lønn. Det burde være ryddig og greit å forholde seg til for folka på lønnsavdelingen i kommunen din.

Jeg jobber i Kristiansand kommune, og her får jeg lønn direkte av kommunen i permisjonstida. Jeg har da sendt inn skjema NAV14-05-09 til NAV. Kopi av dette skjemaet har jeg også levert til arbeidsgiver, sammen med kommunens eget skjema om søknad om permisjon. (hvis ikke kommunen din har eget skjema for dette, er det ikke være noe hokus-pokus å forfatte en enkel tekst om søknad om permisjon i den og den perioden, og om du skal ha 80% eller 100% lønn)

Har klippet fra NAV sine hjemmesider:
Du må søke skriftlig om foreldrepenger. Dette gjelder selv om du får full lønn fra arbeidsgiveren din i stønadsperioden. Du søker på skjemaet ”Søknad om foreldrepenger eller fedrekvote ved fødsel ” - NAV 14-05.09

og videre:
For at NAV skal kunne beregne hva du skal få, er det i tillegg nødvendig at arbeidsgiveren din fyller ut blanketten "Inntektsopplysninger for arbeidstaker" - NAV 08-30.01.

Dette skjemaet burde lønnsavdelingen klare å finne på NAVs hjemmeside og sende inn. Og om du har sendt inn NAV 14-05-09 til NAV, uten at de har fått lønnsopplysninger fra din arbeidsgiver, så etterlyser de dette hos arbeidsgiver.

Interessant hvor vanskelig det går an å gjøre dette... Som noen andre sa - du er vel ikke den første ansatte i kommunen som får barn? Uansett - lykke til med å få ut lønn i permisjonstida!

|Frosken| skrev:
Hørtes rart ut at sjefen ikke vet sånt... Men da hadde jeg snakket direkte med regnskapsavdelingen i kommunen, de vet sånt. Jeg er ansatt i kommunen selv, og har alltid fått penger fra kommunen, som får tilbakebetalt av NAV. Både når jeg hadde permisjon og ved langvarig sykemelding.

Sign.
Her betaler kommunen full lønn, og får etterbetalt av NAV. Både virksomheten min og lønningskontoret i kommunen vet dette...

Back
Topp