Permisjon osv.

Mayb31

Elsker forumet
Hei, håper noen kan hjelpe meg med å oppklare en del ting som er litt uklar for meg.
Jeg er dagmamma, har ikke ordnet meg med trygdeforsikring og er nå gravid i ca 2 mnd. D.v.s at jeg ikke har rett på fødselspenger/fødselspermisjon? Jeg får engsngstønad?
Har pappa allikevel rett på fødselspermisjon?
Og i tilfelle hvor lenge?
Dersom jeg fortsetter som dagmamma etter fødselen, har da pappa rett på å være hjemme lenger enn normalt?
Event. hvor lenge?

Om noen har tips eller råd om hva og hvordan jeg skal gå frem sååå please hjelp!!!!!!!

Du må gå hjemme i 6 uker tror jeg og så kan far ta resten av permisjonen og få permsjonspenger utifra sin inntekt ja. Far kan ikke gå hjemme lenger en mor ville gjort og få penger, men kan jo ta permisjon uten lønn etter det[;)]

Jeg fikk beskjed om at tok jeg engangsstønaden kunne ikke pappaen få pappapermisjon, bortsett fra de to ukene i forindelse med fødselen... Så han har ikke hatt noe annet enn to uker etter fødselen...

Om du tar engangsstønaden har far ikke krav på permisjonspenger nei...Så ikke at hun skulle ha det jeg da[8|]

Jeg har flere venniner som har fått engangsstønaden og gått tilbake til studier etter 6 uker mens mannen har tatt permisjon. Tror ikke pappa'n kan ta permisjon hvis du skal gå hjemme, men hvis du jobber som hvit dagmamma så er det kanskje en mulighet.

Så du mener at jeg kan jobbe som dagmamma og få enganstønad og at da har pappa rett på fødselspermisjon, vet du event. hvor lenge han har rett på dette?
PS! Er hvit dagmamma ja!

Jeg kom fra trygdekontoret nå og spurte om nettopp dette og de sa at det enten engangsstønaden til mor(om hun ikke har krav på fødselspenger) eller at far tar permisjon med betalt,ikke begge deler...For da kunne jeg tatt imot engangstønaden og så gått tilbake på jobb og far fått penger for å gå hjemme, det er jo pose og sekk sa de[8|]

Det er jo så utrolig teite regler.
Dersom mor ikke har rett på fødselspermisjon eller fødselspenger så har ikke rett på sine 5uker heller...hvor er logikken i dette?
Jeg blir nesten sint, man skal glede seg til å få barn ikke gå rundt å grue seg for om økonomien strekker til.
Dette er såååå feil.
Vet ikke hvordan vi skal kunne få til dette, da jeg tviler på at jeg er i form til å jobbe igjen 6 uker etter fødsel,men en må jo bare finne en utvei!!!!!
Skikkelig DÅÅÅÅRLIG system der asså!!!

Eg ville anbefalt deg å snakke med trygdekontoret om dette.
Men denne setningen fant eg på www.trygdeetaten.no :
Mor får engangstønad selv om far benytter sin rett til fødsels- eller adopsjonspenger.

Lykke til, eg synest hele systemet er dumt. Siden dei 5 ukene far tar går utover mora sin permisjonstid.... det er rett og slett for kort permisjon.....

Har nå prøvd å snakke med trygdekontoret, men det er jo helt nyttesløst, de vet ingenting, å få et svar som "vi vet ikke fø det nærmer seg termin" osv. Dette blir for dumt.
Vi har nå kontaktet diverse rettshjelpere, da det sies en plass at en har rettigheter til f.eks. fedrekvoten selv om mor har enganstønad, mens det en annen plass står at man ikke nødvendigvis har rett på dette blir så forvirret av dette systemet.....

Håper fortsatt på tips og råd fra dere her inne!!!

Hvorfor sier de motsatt til meg da jeg hadde time der nede[:@]...Slik kunne ikke vi gjøre det fordi da fikk vi jo i pose og sekk var beskjeden jeg fikk av det fjolset til kjærring som satt der.[:'(] Hun mente også at arbeidsgiver ikke kunne utbetale forskudd på lønn og så kreve tilbake fra trygdekontoret heller, men der tok hun også feil,for slik har kommunen gjort det i mange år[8D] Så det var ikke en tanke for oss engang at jeg tar ut engangstønad og far går hjemme[:@] VI BLE LURT føler jeg nå...skal ta en tlf i morgen tidlig og nevne det der....

Har jo ikke startet permisjonstiden enda, men papirer og alt er sendt inn for lengst[:@]. Skal høre hva jeg kan gjøre med det. Har egentlig slått meg til ro med hvordan det ble nå, så får ta en prat med gubben om hva vi gjør.

Jeg er møkka lei trygdekontoret, de har ikke hjelp meg med noe. Lønningskontoret mitt har informert meg om alt og veiledet meg gjennom søknader osv.

Fikk samme beskjed med mitt trygdekontor, at om mor ikke hadde rett på annet enn engangstønad og var selvstendignæringsdrivende uten ekstra trygd så hadde vin egentlig INGEN rettigheter.

Man føler seg ikke så trygg når dette er de man skal søke råd hos i ulike økonomiske spørsmål!!!!!

Vet du hva slags dokumentasjon man trenger?

Men jeg ønsker ikke å ta opp igjen arbeid 6 uker etter fødsel, men far ønsker fedrekvoten på 5 uker.

Back
Topp