Permisjon og utenlandstur

Gravidforførstegang

Andre møte med forumet
Hei på dere! Jeg driver og skriver søknad om foreldrepenger til Nav, og synes ting er litt vanskelig. Jeg skal muligens på en sydentur med søsteren min mot slutten av permisjonen, men det er ikke helt sikkert det blir noe av og vet i tilfelle ikke helt eksakt når. Ei venninne nevnte at man kan bli trekt i permisjonspenger fra Nav hvis de oppdager at man har dratt utenlands og at det lønner seg å ta ferie hvis man vet man skal bort. Har forsøkt å sjekke ut dette på Nav sine sider og kan ikke helt skjønne at det stemmer. For meg virker det som om kortere ferieopphold utenlands kan samkjøres med foreldrepengeutbetaling. Noen som vet dette sikkert?

Du skal vel ta ut ferie uansett, hvorfor ikke bare legge ferien til ca den tiden dere kanskje drar?

Du kan jo ringe NAV å høre. Vil tro kortere opphold går helt fint.

Sent from my iPhone using BV Forum

Hei på dere! Jeg driver og skriver søknad om foreldrepenger til Nav, og synes ting er litt vanskelig. Jeg skal muligens på en sydentur med søsteren min mot slutten av permisjonen, men det er ikke helt sikkert det blir noe av og vet i tilfelle ikke helt eksakt når. Ei venninne nevnte at man kan bli trekt i permisjonspenger fra Nav hvis de oppdager at man har dratt utenlands og at det lønner seg å ta ferie hvis man vet man skal bort. Har forsøkt å sjekke ut dette på Nav sine sider og kan ikke helt skjønne at det stemmer. For meg virker det som om kortere ferieopphold utenlands kan samkjøres med foreldrepengeutbetaling. Noen som vet dette sikkert?
Det står spesifisert isøknaden at kortere ferieturer til utlandet ikke regnes som opphold i utlandet:) så det skal ikke ha noen betydning at du reiser:)

Sent from my iPad using BV Forum

Tror ikke korte ferieopphold skal oppføres.

Hjelp! Det har jeg ikke tenkt på, vi vet ikke når/om vi skal ha ferie.

Hjelp! Det har jeg ikke tenkt på, vi vet ikke når/om vi skal ha ferie.

Du trenger ikke tenke på dette:p det står spesifisert i søknaden at det ikke gjelder korte ferieopphold i utlandet:)

Du trenger ikke tenke på dette:p det står spesifisert i søknaden at det ikke gjelder korte ferieopphold i utlandet:)

Haha puh! Det var bra :)

Takk for tilbakemeldinger. Jeg sendte en Mail til NAV og fikk dette svaret: "Dersom du allerede får utbetalt ytelsen når du reiser utenlands, beholder du utbetalingen fra Norge også under utenlandsoppholdet. Forutsetningen er imidlertid av du ikke er i arbeid.
For ytterligere informasjon se her;https://www.nav.no/Familie/Svangers...der+utenlandsopphold+i+et+EØS-land.347222.cms"

Så da ser det ikke ut til at det skal ha noe å si om man reiser i permisjonstid eller i ferien...

Skal man derimot til utlandet under sykemelding må man søke hos NAV med egenmelding fra legen.

Skal man derimot til utlandet under sykemelding må man søke hos NAV med egenmelding fra legen.

Ja, men dette må man være litt obs på. Jeg har fremdeles ikke fått sykepenger fra jeg ble syk i sommer. Håper det ordner seg før jul. Kan kjøpe barnevogn for de pengene.

Ja, men dette må man være litt obs på. Jeg har fremdeles ikke fått sykepenger fra jeg ble syk i sommer. Håper det ordner seg før jul. Kan kjøpe barnevogn for de pengene.

Hjelp! Håper du får de snart. Jeg søkte i dag, og håper de kommer ila måneden.

Back
Topp