Permisjon og selvstendig næringsdrivende

Betty91

Blir kjent med forumet
Samboeren min har et enkeltmannsforetak og er selvstendig næringsdrivende, det er derfor vanskelig/umulig for han å være i permisjon i 14 uker. Min permisjon blir jo ferdig i april ca. Vi lurer på om samboeren min skal ta ut 14 uker permisjon da, men likevel dra på jobb og så er jeg hjemme. Han skriver jo ikke timer da han ikke har arbeidsgiver eller er arbeidstaker. Om han skulle vært hjemme ville jo overskuddet fra bedriften kommet inn på konto hver mnd like fullt, (blir selvfølgelig mer inn på konto når han ikke får de lønnsutgiftene).

Dette ble veldig langt, men spørsmålet er, er dette mulig å få til? Er det sånn at dette kan "oppdages" eller er "ulovlig" på noe vis? Noen med erfaring?

Er så håpløst når vi ikke er A4.

Samboeren min har et enkeltmannsforetak og er selvstendig næringsdrivende, det er derfor vanskelig/umulig for han å være i permisjon i 14 uker. Min permisjon blir jo ferdig i april ca. Vi lurer på om samboeren min skal ta ut 14 uker permisjon da, men likevel dra på jobb og så er jeg hjemme. Han skriver jo ikke timer da han ikke har arbeidsgiver eller er arbeidstaker. Om han skulle vært hjemme ville jo overskuddet fra bedriften kommet inn på konto hver mnd like fullt, (blir selvfølgelig mer inn på konto når han ikke får de lønnsutgiftene).

Dette ble veldig langt, men spørsmålet er, er dette mulig å få til? Er det sånn at dette kan "oppdages" eller er "ulovlig" på noe vis? Noen med erfaring?

Er så håpløst når vi ikke er A4.

Dette er ulovlig, og kan oppdages.
Det han kan gjøre er å søke gradert uttak frem til barnet fyller 3 år. Det er ingen minsteprosent for gradert uttak. Men stønadsdager som ikke blir tatt ut før barnet blir 3 år slettes. Det samme skjer hvis dere søker om foreldrepenger for nytt barn i mellomtiden.

Han kan ha fedrekvote når han ikke jobber. For eksempel høytidsdager, påske,jul.

Hvis han ikke vet nå hvordan han vil ha det , kan han søke utsettelse for perioden fom dagen etter din siste stønadsdag tom 14 uker før barnet fyller 3 år. Så kan han søke uttak når han vet det nærmere.

Det går ikke at han har perm om du ikke er tilbake på jobb. Det eneste som er lovlig, er om du tar ut ferien din (ferie regnes som jobb) når han er i perm. Om han jobber gratis i egen bedrift og du har ferie, er vel ikke ulovlig og det er uansett vanskelig for noen å finne ut, selv om det permen selvsagt er der for, er samvær med barnet. Evt kan han ha perm noen dager og jobbe noen dager innimellom. De dagene han ikke tar ut, må tas i løpet av 3 år og før neste barn.

Det går ikke at han har perm om du ikke er tilbake på jobb. Det eneste som er lovlig, er om du tar ut ferien din (ferie regnes som jobb) når han er i perm. Om han jobber gratis i egen bedrift og du har ferie, er vel ikke ulovlig og det er uansett vanskelig for noen å finne ut, selv om det permen selvsagt er der for, er samvær med barnet. Evt kan han ha perm noen dager og jobbe noen dager innimellom. De dagene han ikke tar ut, må tas i løpet av 3 år og før neste barn.

Jeg tror det er fedrekvoten på 14 uker hun mener at pappa skal ta ut . Det spiller det ikke noen rolle hva mamma gjør mens pappa har fedrekvote.

Det er kun når pappa skal ta ut foreldrepenger som er fellesdel at mors aktivitet kommer inn i bilde.

Det er riktig at mors ferie regnes som aktivitet/jobb , men det er bare dersom mor er tilbake i jobb og har jobbet en dag etter permisjon og før ferie.

Det står på NAV at det ikke er krav til at mor er i jobb når far tar fedrekvote, det er kun om far skal ta av fellesperioden at mor må tilbake i jobb. Men hvordan er det med pengene far mottar i fedrekvoten når han blir å motta overskuddet sitt uansett? Det er jo ingen som registrerer om han er på jobb, da han er egen sjef og ikke noen sin ansatt. Greit at det er samværet som er viktig her, men en god relasjon kommer nok uansett, så lenge far er delaktig når han er hjemme, HELE det første året. Blir helt svett av A4-systemet til NAV.

Jeg har enkeltmannsforetak. Da jeg mottok honorar under perm, ble det regnet som jobbedag og permen ble forskjøvet med en dag. Spiller ingen rolle hvor mye/lite du tjener denne ene dagen innimellom. Måtte bare innrapportere til NAV hvilken dag jeg hadde jobbet/dvs mottatt honorar.

Jeg har enkeltmannsforetak. Da jeg mottok honorar under perm, ble det regnet som jobbedag og permen ble forskjøvet med en dag. Spiller ingen rolle hvor mye/lite du tjener denne ene dagen innimellom. Måtte bare innrapportere til NAV hvilken dag jeg hadde jobbet/dvs mottatt honorar.

Samboeren min har en butikk, dvs at overskuddet av salget i feks januar blir utbetalt til han februar. Dette overskuddet kommer jo til å bli utbetalt til han uansett om han har permisjon og ikke er på jobb. Overskuddet er hans lønn. Hvordan løser NAV det? Han kan feks få 40 000 i overskudd selv om han sitter hjemme på rumpa. Hvordan kan NAV oppdage at han er på jobb og jeg er hjemme, når det ikke er krav til at jeg er i jobb og ingen som registrerer om han er på jobb?

Samboeren min har en butikk, dvs at overskuddet av salget i feks januar blir utbetalt til han februar. Dette overskuddet kommer jo til å bli utbetalt til han uansett om han har permisjon og ikke er på jobb. Overskuddet er hans lønn. Hvordan løser NAV det? Han kan feks få 40 000 i overskudd selv om han sitter hjemme på rumpa. Hvordan kan NAV oppdage at han er på jobb og jeg er hjemme, når det ikke er krav til at jeg er i jobb og ingen som registrerer om han er på jobb?

Kan han la pengene bli i firmaet til etter permen, og ta ut overskuddet samlet når han er tilbake i jobb? NAV har innsyn i ligning osv, så de kan vel i etterkant se om man har mottatt lønn og stønad samtidig. Om pengene ikke blir tatt ut som lønn, men står i firmaet til han ikke har perm, eller om han rapporterer en jobbdag til NAV dagen han mottar overskuddet på konto, vil jeg tro det er riktig gjort. Det lureste er nok å høre med NAV.

Jeg fikk iallfall beskjed om at om jeg hadde en jobbedag i permen, var det ingen som la seg opp i hva jeg tjente denne dagen. Om han sånn sett får pengene samlet på en dag, og forskyver permen med en dag på slutten, vil jo det bli det samme. Isåfall skal det rapporteres til NAV så fort som mulig etter "jobbedagen" + søkes om på forhånd. Jeg jobber freelance for det jeg har av inntekt på enkeltmannsforetaket, og skrev i søknaden om at jeg skulle jobbe under perm for å opprettholde mitt jobbmarked, men visste ikke på forhånd hvor mye det ble. Fikk da beskjed om å rapportere etter hvert oppdrag.

Jeg eier og driver ett AS og samboeren min er butikksjef på en dagligvarebutikk. Nav anbefalte oss å ta ut gradert (eller hva det heter) permisjon. Jg har ikke lov å jobbe i tillegg, uansett om jeg tar ut aldri så lite lønn. Så da ble dette den beste måten for oss å gjøre det, at jeg melder fra hvilken dager jeg jobber osv. :) tørr ikke å tulle med nav altså!:p det kan fort svi. Anbefaler deg å ta kontakt med nav (på telefon) og snakk med dem om det. Her er det ekstremt viktig å ikke drite seg ut!:)

Sent from my iPad using BV Forum

Det står på NAV at det ikke er krav til at mor er i jobb når far tar fedrekvote, det er kun om far skal ta av fellesperioden at mor må tilbake i jobb. Men hvordan er det med pengene far mottar i fedrekvoten når han blir å motta overskuddet sitt uansett? Det er jo ingen som registrerer om han er på jobb, da han er egen sjef og ikke noen sin ansatt. Greit at det er samværet som er viktig her, men en god relasjon kommer nok uansett, så lenge far er delaktig når han er hjemme, HELE det første året. Blir helt svett av A4-systemet til NAV.

Skjønner at det er frustrerende og føles komplisert. Vil anbefale deg å bruke NAV Foreldrepenger på Facebook; der får du god hjelp av de som kan det best :)

(Og så er det ikke NAV sitt regelverk; det er norsk lov ;) )

Back
Topp