permisjon og sagt opp stilling

lompalopp

Andre møte med forumet
Kan noen hjelpe meg med dette, noen som har samme "problem" kanskje?..:) Jeg har jobbet i full stilling i et år,men kommer til å si opp min stilling nå slik at jeg slutter i juni. Min permisjonstid strater egentlig i august. Hva skjer når min samboer skal ta ut sin permisjon da?hvor skal jeg gjøre av meg?[8|]Egentlig så skulle jeg ha tatt ut ferie, jobbet eller hatt annen grunn for å være hjemme, men jeg kan vel ikke ta ut ferie når jeg ikke har noen jobb å ta ut ferie fra?..eller? Mister jeg noen rettigheter med å si opp min stilling?
Vil ikke ha denne jobben, da jeg ønsker å bruke siste del av permisjonen til å søke meg til en jobb mye nærmere der jeg bor.

hei! Mitt råd er følgende...  bli i jobben din frem til du går ut i permisjon. Det er jo ikke snakk om lange tiden ekstra. Du trenger nemlig ikke å gå tilbake til jobben igjen etter endt permisjon, men kan si opp eller søke mere permisjon( uten lønn vel og merke) Da har du iallefall "alt" i orden før og gjennom barselpermisjonen...og kan bruke god tid på jobbvalget før du går ut i jobb igjen.

Lykke til :) 

Fant dette på NAV sidene:

Slutter i arbeid før fødselen
En del kvinner slutter i arbeid etter at de har opptjent retten til foreldrepenger ved fødsel og er uten inntekt en tid før de tar ut foreldrepenger. Dette er fullt mulig i henhold til regelverket. Når det gjelder sykepenger, ville sykepengeretten fulgt av § 8?47 første ledd bokstav a, som bare ville gitt 65 % dekning.
Når retten til foreldrepenger er opptjent, tapes ikke arbeidstakerstatus ved avbrudd i arbeidsforholdet, slik som for sykepenger. Dette skyldes at § 14?7 første ledd som nevnt bare gjelder beregningsgrunnlaget, og ikke bestemmelsen i § 8?15 andre ledd om opphør av arbeidstakerstatus ved avbrudd. Når kvinnen begynner å ta ut foreldrepenger etter et opphold i yrkesaktivitet, skal derfor foreldrepengene beregnes som for arbeidstakere. Utgangspunktet for foreldrepengegrunnlaget blir inntekten i det tidligere arbeidsforholdet. Også i slike tilfeller skal beregningsbestemmelsene i kapittel 8 anvendes konsekvent.
Når det gjelder foreldrepengegrunnlaget for øvrig, viser vi til bestemmelsene om sykepengegrunnlaget i §§ 8?10, 8?28 til 8?30, 8?35, 8?38, 8?40 til 8?43 med merknader.

ORIGINAL: putiflutt

hei! Mitt råd er følgende...  bli i jobben din frem til du går ut i permisjon. Det er jo ikke snakk om lange tiden ekstra. Du trenger nemlig ikke å gå tilbake til jobben igjen etter endt permisjon, men kan si opp eller søke mere permisjon( uten lønn vel og merke) Da har du iallefall "alt" i orden før og gjennom barselpermisjonen...og kan bruke god tid på jobbvalget før du går ut i jobb igjen.

Lykke til :) 

signerer!

Takk for gode svar allesammen! Ringte trygdekontoret også, og jeg står så og si likt stilt hva enn jeg velger. Det eneste er hvis samboer vil ta mer enn sine 6 uker ,da må jeg finne på noe annet hvis jeg er arbeidsledig (ta en jobb, utdanne meg e.l) Så da er det bare opp til meg å ta valget og det tror jeg blir å si opp. Vil veldig gjerne få startet som lærer (som er min utdannelse) til høsten-09 og da må jeg bare konsentrer meg om jobbsøking siste del av perisjonen+ kose meg med lille nurket da[:D]

Back
Topp