Permisjon og sånt.

julina

Betatt av forumet
Ja, vet det er tidelig, men må jo begynne å tenke på det.
Hvordan skal dere løse permisjonsspørsmålene? 100% ? 80 % ? Noen med smarte erfaringer og tips?

Her er vi begge i 100% jobb. Mannen min tjener ganske bra, og jeg har hørt rykter om at hvis jeg velger 80% lønn og lenger permisjon så vil dette gå ut over lønnen han får når han tar ut permisjonen sin ?
Noe at årslønnen hans blir utregnet som om han tjener 500.000 og får månedlig utbetaling i permisjonen utfra det.
Da taper vi penger.

I tillegg har jeg svært lite lyst å levere minstemann i barnehage før oktober 2015. Og det blir jo sannsynligvis lite med barnehageplass fra og med januar 2016, så da blir det vell dagmamma til august kommer.
Jeg vurderer å foreslå at jeg tar ut ulønnet permisjon etter han har hatt permisjonen sin, for å ikke måtte levere babyen i barnehagen i august 2015, men vi er i etableringsfasen med hus, så da er vi plutselig avhengige av at begge får lønn.
Vanskelig dette ;)

Med min første var jeg alenemor, og hadde derfor min og faren sin permisjon i tillegg til forlenget ulønnet permisjon.
Hun begynte i barnehage når hun var 1,5år (21 mnd).
Det syntes jeg var fint. Får aldri den babytiden igjen.

Hvilke tanker har dere gjort dere opp?
Jeg er så på jakt etter gunstige løsninger for alle parter. Men man får ikke vite de av systemet, man må grave og spørre etter erfaringer =)

Vis du velger 80%, blir det automatisk det på far også. Og ingen får over 6G (tilsvarer rundt 550000.-) litt av ofret vi må gjøre for å være hjemme med barna våres :)
Her er vi litt usikkre på om vi skal velge 80% eller 100% og ulønnet perm. Må se litt hva som lønner seg for oss.
Håper på å få bhg plass fra august 2015, men blir ikke oppstart før i okt/nov. Veldig liten sjangse for å få plass midt i bhg året, så da må vi evt betale for noen mnd h*n ikke går der først..

Sent from my iPhone using BV Forum

Vis du velger 80%, blir det automatisk det på far også. Og ingen får over 6G (tilsvarer rundt 550000.-) litt av ofret vi må gjøre for å være hjemme med barna våres :)
Her er vi litt usikkre på om vi skal velge 80% eller 100% og ulønnet perm. Må se litt hva som lønner seg for oss.
Håper på å få bhg plass fra august 2015, men blir ikke oppstart før i okt/nov. Veldig liten sjangse for å få plass midt i bhg året, så da må vi evt betale for noen mnd h*n ikke går der først..

Ganske dumt at vi må "ofre" noe for å kunne følge barna våre tett opp mens de er babyer. Men mulig jeg er litt trangsynt her. Må vel bare finne frem sparegrisen og fete den opp mot permisjonen ;)

Jeg har blitt tipset om å ta 100 % lønn, jeg kommer nok ikke til å ta ulønnet permisjon, men jobbe de 50 % når sambo begynner sin permisjon! da har jeg allikevel mye fri og kan sjonglere litt da man har krav på 1 time amming om dagen.

Men de sier at det kan lønne seg å ta ulønnet permisjon og hundre prosent lønn. Men man må jo velge det som passer best økonomisk.

Det er ikke helt riktig at ingen får over 6 G. Både mannen min og jeg har framforhandlet gjennom tariffavtalen vår at arbeidsgiver dekker mellomlegget mellom 6G og vår egentlige lønn. Vi får begge full lønn fra arbeidsgiver også søker de tilbakebetaling fra NAV for oss på det beløpet man får i foreldrepenger. Så dere må sjekke med arbeidsgiveren deres hva som gjelder.

Det er ikke helt riktig at ingen får over 6 G. Både mannen min og jeg har framforhandlet gjennom tariffavtalen vår at arbeidsgiver dekker mellomlegget mellom 6G og vår egentlige lønn. Vi får begge full lønn fra arbeidsgiver også søker de tilbakebetaling fra NAV for oss på det beløpet man får i foreldrepenger. Så dere må sjekke med arbeidsgiveren deres hva som gjelder.
Det stemmer det du sier :)

Jeg får også dekket fra arbeidsgiver, som får igjen fra NAV. Men har "desverre" ikke over 6g. Men det son er greitt er at man da får feriepenger for alle ukene man er i permisjon og ikke bare en brøkdel ( husker ikke akkurat hvor nye) som om man har direkte fra NAV.:)

Vi kommer til å velge 100% lønn og 80% permisjon. Da får vi betalt full lønn, og vi har fleksible jobber som gjør at vi kan jobbe kvelder om vi trenger i den ulønna permen.

Ganske dumt at vi må "ofre" noe for å kunne følge barna våre tett opp mens de er babyer. Men mulig jeg er litt trangsynt her. Må vel bare finne frem sparegrisen og fete den opp mot permisjonen ;)

Godt det er likt for alle ;) og som de andre her skriver, kan han forhandle med arb.giver om å få mellomlegget dekket av dem. Men ingen som har krav på det.
Helt enig om at vi burde fått 100% lønn og 100% dekningsgrad når vi går hjemme med barna. Iaf at vi hadde fått feriepenger i hele perioden, når de anser det som om at vi er på "jobb" når vi har permisjon... Men denne staten er ikke alltid like lett å forstå seg på :(

Jeg får også dekket fra arbeidsgiver, som får igjen fra NAV. Men har "desverre" ikke over 6g. Men det son er greitt er at man da får feriepenger for alle ukene man er i permisjon og ikke bare en brøkdel ( husker ikke akkurat hvor nye) som om man har direkte fra NAV.:)

Vi kommer til å velge 100% lønn og 80% permisjon. Da får vi betalt full lønn, og vi har fleksible jobber som gjør at vi kan jobbe kvelder om vi trenger i den ulønna permen.

Får dere feriepenger for alle ukene? :)
Det viste jeg ikke man fikk fra arb.giver..

Grensen må jo gå ett sted.

Vi må nok fete opp sparegrisen selv. Akkurat kjøpt nytt hus så endel ting vi må gjøre her og( ikke nødvendig men fordi vi vil )

Jeg setter av litt penger hver mnd som jeg skal ha til uforutsette regninger i permisjonen slik at permisjonspengene går til de månedlige utgiftene som er faste. Det ordner seg for snille jenter ;) kommer til å få vogn av avigerforeldre/foreldre.

Her i huset trur eg me går for 100% permisjon,med di andre har eg altid hatt 80% permisjon,vi var inne på siden til nav og reknet på det og da taper vi meste 5000 i månden.men er litt der om vi redusere litt på forbruket å heller få være hjemme et helt år vil jeg heller dt,får aldri den tiden igjen..skal ta ulønnet permisjon til august 2016 siden jeg jobber turnus så skal jeg heller ha kontantstøtte og jobbe ekstra vakter på kveld og helg:)gleden var stor når jeg såg di skal sette opp kontantstøtten til 6000 i månden fra sommer av:)det er nokk opp til hver familie hva som er best og ikkje,noen liker å hå hjemme men andre ikke..så e nokk greiest å finne ut hva en kan trivest med og hva en har råd til:)lykke til:)

Får dere feriepenger for alle ukene? :)
Det viste jeg ikke man fikk fra arb.giver..

Ja, vi får fulle feriepenger også :) Men dette avhenger og av tariffavtalen din.

Vi valgte 80% sist ettersom vi regnet oss fram til at vi totalt kun gikk glipp av ca 2000 kr. Da slapp vi mye papirarbeid. Denne gangen vet jeg ikke:P får regne på nytt. Mannen min tjener mer nå enn sist, så kan hende det lønner seg med 100% nå + ulønnet permisjon.

Sent from my iPad using BV Forum

Dette her med permisjon er vanskelig, ja! Heldigvis har vi mulighet til å ta litt ulønnet permisjon etter den vanlige permisjonstida, vi synes det kan være verd å jobbe litt redusert en periode for barnets skyld. Man klarer seg alltids på litt mindre penger en periode om man planlegger godt :) Tenker det blir en gradvis overgang fra at an av oss er helt hjemme til at begge er i 100% jobb igjen.

Jeg har hørt at det oftest er mest lønnsomt å kombinere 100% lønn med ulønnet permisjon, i steden for lenger permisjon med 80%. Det blir jo mye det samme, bare at man må planlegge sparingen litt mer.

Men hvordan deler dere mellom dere? Jeg er for å dele mest mulig likt, og da blir det vel mest praktisk at jeg er hjemme først. Noen som har barn fra før som har delt permisjonstida likt med mannen?

Her blir da 80% lønn, sånn at me kan v heima lengst mulig :)
Mannen får sine veke, og resten tar eg ;)

Dette her med permisjon er vanskelig, ja! Heldigvis har vi mulighet til å ta litt ulønnet permisjon etter den vanlige permisjonstida, vi synes det kan være verd å jobbe litt redusert en periode for barnets skyld. Man klarer seg alltids på litt mindre penger en periode om man planlegger godt :) Tenker det blir en gradvis overgang fra at an av oss er helt hjemme til at begge er i 100% jobb igjen.

Jeg har hørt at det oftest er mest lønnsomt å kombinere 100% lønn med ulønnet permisjon, i steden for lenger permisjon med 80%. Det blir jo mye det samme, bare at man må planlegge sparingen litt mer.

Men hvordan deler dere mellom dere? Jeg er for å dele mest mulig likt, og da blir det vel mest praktisk at jeg er hjemme først. Noen som har barn fra før som har delt permisjonstida likt med mannen?

Jeg vil ha mest mulig permisjon. Dvs at far får det kan kan få, men jeg tar mine.
Åh, må sette oss ned å regne på det. Kjenner jeg gruer meg litt, for jeg blir så hissig om dagen når jeg ikke får det sim jeg skulle ønske :p hahah

Korleis får dere til 100 % lønn og 80% permisjon? :)

Back
Topp