permisjon og ny permisjon

humletumle

Forelsket i forumet
åååhh!! kan dere hjelpe meg kanskje??

vet at mange er i samme båt. blir så fortvilet av å ikke få vite skikkelig hvordan det neste året blir!!

Jeg har permisjon frem til 23.mai. og er som nevnt før gravid igjen! :) nå har jeg termin i begynnelsen av september.
blir mest sannsynlig sykemeldt fra 23.mai fram til neste permisjon pga bekkenplager.

Men hva i all verden har jeg da krav på av penger osv?? har noen svaret?? for NAV kan ingenting!!!! de sitter der og svarer forskjellig hver gang man spør dem....

er det slik at neste permisjonspenge grunnlag blir lagt ut i fra de siste 6 månedene? der jeg da 2 av disse månedene var i permisjon og hadde 80 % lønn, pluss 4 måneder med sykemelding?? hjeeeeeeeeelp?!!!! :D :D PLIIIIIIISS :D :D

er litt fortvilet jeg nå skjønenr dere... :D

Det eneste jeg vet er at du ikke har rett på foreldrepenger, men du har rett på engangsstønaden.. For foreldrepenger regnes ikke som inntekt, og du må ha jobbet i 6 av 10 mnd før fødselen..

"Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt foreldrepenger", så jo, foreldrepenger regnes som vanlig inntekt.

jeg er veldig usikker, men får du kanskje foreldrepenger beregnet ut fra sykepenger? vet ikke om du får fra de "gamle" foreldrepengene... :( dumt du ikke får gode svar fra nav :/

Etter utallige omganger med NAV og timesvis med å sette meg inni det er det sånn jeg har forstått det:
Foreldrepenger regnes som inntekt. Når du blir sykemeldt direkte etter permisjon er det utifra disse du får sykepenger. Siden du har hatt 100 % permisjon med 80 % lønn, så vil du altså få 80 % lønn i sykemeldingsperioden. Dersom du på neste foreldreperm velger samme løsning, så vil du få 80 % av dette igjen, noe som tilsvarer sånn ca 60 % av full lønn (rundt regnet) Så du bør da velge 100 % lønn og 80 % perm på neste, så vil du få samme utbetaling som du har hatt nå. Permisjonen blir kortere da, men økonomisk får du mer utbetalt. Tror ikke at om du hadde mulighet til å jobbe fram til permisjon igjen så ville du nok ikke hatt tid til full opptjening likevel... Dumt.. Du skulle hatt 100 % lønn og 80% perm denne gangen, da hadde du fått det hele veien.. :( Håper det ordner seg...

..og det skal liksom ikke "straffe seg" og få barn så tett..??

Nav svarer jo forskjellig hver gang man ringer..så man vet liksom ikke hva man får før man sitter der med utbetalingen. Noen av dem sier at det kan lønne seg og jobbe en måned og heller få igjen for det senere. men jeg kan ikke presse meg på den måten denne gangen.

men om du får vanlig lønn eller sykepenger er vel ikke noen forskjell eller? har aldri vært sykemeldt i lange perioder før.. ;P

Det er ingen forskjell om du får vanlig lønn eller sykepenger med tanke på grunnlag for foreldrepenger :)

Er ikke så lett med nav alltid, har selv just fått ulike beskjeder ang en sak. Fått muntlig beskjed om at saken går gjennom, men venter enda spent på skriftlig svar...

nå vet jo ikke jeg så mye om dette her da.... men mener jeg en gang har hørt at man kan bruke likningen fra (en av) de siste 3 årene som grunnlag for foreldrepenger... (om det var gjennomsnittlig eller hva...)

Igjen må jeg pressisere: jeg har ikke peiling, men verdt å undersøke dette...

ja, ikke lett å vite ser dere :) her er mange forskjellige svar ;P
Men hjertelig takk skal dere alikevel ha! :D

på "min side" her en dag, så sto det at foreldrepenger ble regnet som vanlig inntekt, og at du derfor har rett på en ny runde med foreldrepenger. :)

velonita skrev:
Det eneste jeg vet er at du ikke har rett på foreldrepenger, men du har rett på engangsstønaden.. For foreldrepenger regnes ikke som inntekt, og du må ha jobbet i 6 av 10 mnd før fødselen..

Jeg kan ikke hjelpe deg så mye, men jeg vet at dette stemmer iallefall ikke!!! Foreldrepenger regnes som inntekt og gir grunnlag for ny stønadsperiode, samme gjør sykepenger. Håper du finner ut av det :)

Back
Topp