Permisjon og foreldrepenger

Håperpåbaby

Flørter med forumet
Hei.

Jeg må søke om permisjon fortløpende så sjefen får utlyst stillingen min. Jeg fikk tips om at vi kan søke 100% foreldrepenger fra NAV men full permisjon fra arbeidsgiver (da vil jo deler av permisjonen bli ulønna, men far slipper å få 80% lønn dersom mor velger det).

Dette er første barnet og jeg ble så usikker på hvor lang permisjon jeg skal ha. Jeg ønsker å ha så lang som mulig, men hvordan gjør dere det når det gjelder fellesperioden? I forhold til amming og sånn så ønsker jeg jo helst å ha hele fellesperioden selv, men vet ikke hva som er "vanlig"? Far har en jobb som gjør at han kan jobbe mye hjemmefra og styrer hverdagen sin i stor grad selv. Det vil jo si at han kan være mye hjemme sammen med oss uansett. I min jobb har jeg fast arbeidstid og må være på kontoret, så det er jo langt fra den samme "friheten".

I ditt tilfelle ville jeg ha tatt 100% og tatt hele fellesperioden. Du kan jo også søke ulønnet permisjon senere hvis du merker du ikke er klar for å gå tilbake på jobb.

Husk bare å søke om endring for far før din siste dag med lønnet permisjon, hvis han skal utsette sin permisjon :)

Her tar vi 100 % lønn med litt kortere permisjon. Jeg skal være hjemme til august neste år og tar ca 4 måneder ulønna permisjon.
Jeg tar alt av fellesperioden og så tar pappen sin del av permisjon etter august 2021. Gutten vår starter nok i barnehagen da så da kan pappaen ta fri noen uker i forbindelse med barnehageoppstart og så muligens 1-2 dager PR uke i et år. Vi må se hvordan vi løser det.

Med første tok vi 100% foreldrepenger, jeg hadde alle fellesukene, utsatte permisjonen med ferie (4uker +1dag) for fødselsåret før jeg hadde noen uker ulønnet og ferie. Startet på jobb 1 år etter fødsel. Mener vi hadde fått rundt 20000 mindre utbetalt om vi hadde tatt 80%

Nå kommer vi til å ta ut 100%, jeg kommer til å ta alle fellesukene, og mest sannsynlig de fleste av tvillingukene - 17 uker ekstra vi kan fordele, eller ta ut samtidig, mannen kommer til å bruke noen av tvillingukene etter fødsel, men hvor mange vet vi ikke.
Kommer til å utsette permisjonen min med ferie fra i år (4uker og 1 dag) i høst, og ta ut neste års ferie før jeg starter jobb igjen som er rundt august 2021. Mannen kommer til å ha permisjon fra juli/august, mulig han tar gradert med noen dager i uken etter barnehagestart (det hadde han med mini også)

Last edited:
Jeg tar 100%, hele fellesperioden, og får utsatt ferien for i år (er sykemeldt) og bruker etter fellesperioden, også skal jeg ta minst en måned ulønnet. Sparer hver måned til ulønnet permisjon, så håpet er å kunne ta mer ulønnet enn en måned. Så blir det jo ferie igjen for neste sommer, før pappaen tar sin del til høsten igjen. Håper på å kunne vente med bhg-start til jul/nyttår, men det avhenger litt av hvor mye vi klarer å spare til ulønnet. Hvis vi får til å utsette bhg-start, så får vi jo kontantstøtte i et par måneder også.

Jeg tar 100%, hele fellesperioden, og får utsatt ferien for i år (er sykemeldt) og bruker etter fellesperioden, også skal jeg ta minst en måned ulønnet. Sparer hver måned til ulønnet permisjon, så håpet er å kunne ta mer ulønnet enn en måned. Så blir det jo ferie igjen for neste sommer, før pappaen tar sin del til høsten igjen. Håper på å kunne vente med bhg-start til jul/nyttår, men det avhenger litt av hvor mye vi klarer å spare til ulønnet. Hvis vi får til å utsette bhg-start, så får vi jo kontantstøtte i et par måneder også.

Vet du noe om hvordan man går fram for å få utsatt barnehagestart? Da vi søkte til vesla for 3 år siden og skrev at vi ønsket plass fra desember fikk vi beskjed om at hvis vi ikke søkte fra august kunne vi risikere å ikke få plass før august igjen året etter...

Jeg tar 100% foreldrepenger, og forlenger med ferie og oppspart avspasering (6-7 uker til sammen). Da kommer vi greit rundt til barnehagestart i august.

Vet du noe om hvordan man går fram for å få utsatt barnehagestart? Da vi søkte til vesla for 3 år siden og skrev at vi ønsket plass fra desember fikk vi beskjed om at hvis vi ikke søkte fra august kunne vi risikere å ikke få plass før august igjen året etter...
Det varierer litt fra kommune til kommune mener jeg, noen har flere opptak i året hvis jeg ikke tar feil. Jeg burde visst det, jobber jo i bhg selv :banghead: men akkurat dette har jeg ikke helt kontroll på, så jeg ville hørt med den aktuelle kommunen.

Det kan være lurt å ta kontakt med styrer i den aktuelle barnehagen/barnehagene du tenker å søke i og spørre om akkurat det, da det er forskjell fra kommune til kommune og fra privat/kommunal bhg. Jeg vet om forskjell på bhg selv i samme kommune pga at de er under forskjellige enheter og opererer forskjellig:)

(jeg jobber som tilkallingsvikar og har vært fadt vikar i både kommunal og privat sektor)

Om man tar ulønnet permisjon en periode, er det sånn at man mister retten til sykedager og evt en ny runde på foreldrepenger om man blir fort gravid igjen? Har lyst på to tette om alt får etter planen, og da vet jeg ikke om jeg tørr å ta ulønnet om jeg da vil miste retten på foreldrepenger med nr 2.

Om man tar ulønnet permisjon en periode, er det sånn at man mister retten til sykedager og evt en ny runde på foreldrepenger om man blir fort gravid igjen? Har lyst på to tette om alt får etter planen, og da vet jeg ikke om jeg tørr å ta ulønnet om jeg da vil miste retten på foreldrepenger med nr 2.
Om man har rett på ny runde med foreldrepenger er jo basert på hvor lenge man tar ulønnet permisjon

Dersom både mor og far har vært yrkesaktive i minst seks av de siste ti månedene før permisjonen begynner, gir folketrygden dem rett til foreldrepenger tilsvarende full lønn i 49 uker, eller 80 prosent lønn i 59 uker.

Jeg tar 100% permisjon + hele fellesperioden. Mannen tar så ut sin pappperm og så balanserer vi de siste ukene frem til bhg start med oppsparte ferieuker.

Håper alle er klar over hvilke konsekvenser ulønnet permisjon innebærer.

Ulønnet permisjon i over 14 dager går utover sykepenger. Hvis du blir syk etter de 14 dagene er du ikke arbeidsgiver sitt ansvar lenger.

Etter fire uker mister du alle rettigheter til å motta sykepenger fra NAV. Dette kan få konsekvenser hvis sykdommen varer lengre enn perioden for ulønnet permisjon var tiltenkt.

Du må så jobbe i 4uker før du har opptjent rettighetene dine igjen.

Andre konsekvenser er selvfølgelig tapt pensjon, inntekt og feriepenger.

Er dere helt sikre på at dere kan betale alle regninger på kontantstøtte og barnebidrag? Det krever disiplinert sparing for å leve på en inntekt.

Husk at hvis du får foreldrepenger fra NAV får du lite feriepenger neste år. Min forrige arbeidsgiver ville ikke betale foreldrepenger, så merket godt året etter at Nav kun betaler feriepenger for de første 12 ukene....

Jeg er veldig klar over at mange ikke har andre valg, men det er veldig viktig at man tar et informert valg om ulønnet permisjon.

Sist tok vi 80% og jeg tok hele fellesperioden. Fordi vi skulle flytte og hadde sagt opp barnehageplassen vår tok mannen 4 uker i lønnet permisjon på slutten av sin periode.

Denne gangen blir det engangsstønad fordi jeg ikke har vært i jobb siden november, og mannen har da ingen rett på foreldrepermisjon siden jeg ikke skal gå i noen aktivitet mens han går hjemme. Noe som jeg synes er litt tullete, da jeg føler pappaen burde kunne være hjemme med barnet han også, uavhengig av hva jeg har gjort eller ikke.

Jeg tar 100% permisjon + hele fellesperioden. Mannen tar så ut sin pappperm og så balanserer vi de siste ukene frem til bhg start med oppsparte ferieuker.

Håper alle er klar over hvilke konsekvenser ulønnet permisjon innebærer.

Ulønnet permisjon i over 14 dager går utover sykepenger. Hvis du blir syk etter de 14 dagene er du ikke arbeidsgiver sitt ansvar lenger.

Etter fire uker mister du alle rettigheter til å motta sykepenger fra NAV. Dette kan få konsekvenser hvis sykdommen varer lengre enn perioden for ulønnet permisjon var tiltenkt.

Du må så jobbe i 4uker før du har opptjent rettighetene dine igjen.

Andre konsekvenser er selvfølgelig tapt pensjon, inntekt og feriepenger.

Er dere helt sikre på at dere kan betale alle regninger på kontantstøtte og barnebidrag? Det krever disiplinert sparing for å leve på en inntekt.

Husk at hvis du får foreldrepenger fra NAV får du lite feriepenger neste år. Min forrige arbeidsgiver ville ikke betale foreldrepenger, så merket godt året etter at Nav kun betaler feriepenger for de første 12 ukene....

Jeg er veldig klar over at mange ikke har andre valg, men det er veldig viktig at man tar et informert valg om ulønnet permisjon.
Dette stemmer ikke helt ;-)
Ulønnet permisjon direkte etter foreldrepermisjon gir litt andre rettigheter ved sykdom, så lenge du har en oppstartsdato i fremtiden (innenfor 1 år etter endt foreldrepermisjon). Da går du kun ulønnet ved sykemelding de første 14 dagene (arbeidsgiverperioden) for så å få utbetalt 65% av opprinnelig sykepengegrunnlag :-) det blir ca det samme som å gå på dagpenger.

Back
Topp