Permisjon og ferieavvikling?

ToniBee85

Flørter med forumet
Skal søke om foreldrepenger/permisjon nå, og er mildt sagt overveldet.

Skjønner at man bare kan utsette permisjon med 4 uker og 1 dag ferie per år. Men vi har jo 5 uker/25 dager på jobben, i tillegg har vi betalt fri i julen/romjulen. Hva gjør jeg da med disse ekstra dagene?? Må disse tas på slutten av permisjonen da? Og går det bra, ettersom det da vil være i 2019? Og er dette noe man tar med NAV eller arbeidsgiver (feriedager utover de lovpålagte 4 ukene + 1 dag)

Håper noen av dere kan hjelpe meg å bli litt klokere :)

Selv om det står man bare kan utsette permisjonen med 4 uker og en dag kan det vel kanskje være mulig å gjøre det både i 2018 og i 2019? Evt legge ferien i 2019 til rett etter permisjonen?

Sånn som jeg har skjønt det kan man flytte hele eller deler av ferien til neste år.

Vi driver og ser om det er mulig å pusle permisjon og ferie sammen, slik at man får mest mulig. Er visst noen dager å tjene ved å bruke ferie i stedet for permisjon. Dette fordi permisjon teller uker, selv om det er røde dager inni mellom. På disse ukene kan det lønne seg å bruke ferie, da ferie teller dager. Feks kan det lønne seg i jula og påsken.

Last edited:
Sånn som jeg har skjønt det kan man flytte hele eller deler av ferien til neste år, i følge ny ferielov.

Vi driver og ser om det er mulig å pusle permisjon og ferie sammen, slik at man får mest mulig. Er visst noen dager å tjene ved å bruke ferie i stedet for permisjon. Dette fordi permisjon teller uker, selv om det er røde dager inni mellom. På disse ukene kan det lønne seg å bruke ferie, da ferie teller dager. Feks kan det lønne seg i jula og påsken.
Kommer litt an på hva slags type jobb man har det ift ferie på røde dager.

er det ny ferielov på gang? Ifølge NAV kan man bare utsette permisjonen med lovbestemt ferie som er 4 uker og 1 dag, men man kan ta ut tariffbestemt ferie rett etter foreldrepermisjonen

All 2018 ferie kan overføres til 2019, men ikke de dagene du eventuelt har fra 2017 :)

All 2018 ferie kan overføres til 2019, men ikke de dagene du eventuelt har fra 2017 :)
det kan du diskutere med sjefen din. Jeg har ferie tilgode fra 2014 og 2016. Kommer til å bruke litt her og litt der, slik at jeg ikke tar mange uker sammenhengende. Har diskutert dette med sjefen, og det var hans ide.

Back
Topp