Permisjon og fedrekvote

_Lykkeliten_

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Junilykke2018
❤ Juliskattene 2018 ❤
Hei!

Sitter og regner litt på permisjon for å finne ut hvordan det er smartest med sommerferie i år, men da ble jeg litt usikker på noe.
.
Tidligere når jeg har vært inne på sidene til NAV har det stått at fedrene har rett på 14 uker etter 1. juli i år. Så ved 80 % lønn må mor ta 9 uker, far ta 14 uker og resterende 34 uker kan fordeles som man vil.

Når jeg var inne i dag står det plutselig den gamle regelen med at fedrene har rett på 12 uker, og ikke 14. Hva er egentlig rett? Blir ikke den nye loven innført likevel?

Jeg tror det er slik at fedre faktisk må ta 12 uker av permisjonen mens mor bare må ta 9 uker, litt rart spør du meg. Men ellers kan de resterende ukene deles som man vil. Jeg tenker at jeg tar 9 mnd mens mannen tar 3 mnd. Da kan han forhåpentligvis ta sine 12 uker som gradert pappaperm, det vil si at han deler det utover en lenger periode. Jeg jobber offshore så når jeg er tilbake på jobb kan han ta pappaperm mens jeg er i nordsjøen å så kan han jobbe mens jeg har friperiode. På den måten vil alltid en av oss være hjemme helt frem til barnet er 1-1/2 år.

Jo, det vet jeg ;-) Men det jeg spør om er om det er 12 uker eller 14 uker som gjelder som obligatorisk permisjon for far? Tidligere sto det på nav.no at fra 1. juli gjelder ny lov på 14 uker, men det står ikke der nå.

De nye fordelingen er 14 uker til far, 14 uker til mor og resterende fordelt slik familien ønsker. Ved 100% lønn 59 uker titilsammen og ved 80% lønn er det 49 uker

Regner med du mener 49 uker ved 100 % lønn og 59 uker ved 80 % lønn? :-)

Hadde også hørt at dette var den nye fordelingen, men syns det var så rart at det ikke sto på nav sine sider lenger.. Må vel bare gå ut fra det :-)

Regner med du mener 49 uker ved 100 % lønn og 59 uker ved 80 % lønn? :-)

Hadde også hørt at dette var den nye fordelingen, men syns det var så rart at det ikke sto på nav sine sider lenger.. Må vel bare gå ut fra det :-)
Det står enda, var nettopp inne å sjekket. Men ser jeg skrev omvendt med tanke på dekningsgrad hehe. Hvis du får inn på familie- svangerskap og fødsel- så er det et innlegg på siden om den nye fordelingen

Det står enda, var nettopp inne å sjekket. Men ser jeg skrev omvendt med tanke på dekningsgrad hehe. Hvis du får inn på familie- svangerskap og fødsel- så er det et innlegg på siden om den nye fordelingen

stemmer - fant det :-) Men det står feil i den kalkulatoren man kan bruke for å regne på permisjonen :-)

Back
Topp