Permisjon og fødselspenger

Strikke_mor

Blir kjent med forumet
Er gravid for første gan og går meg litt vill i jungelen med 80% eller 100% støtte. Har jo mange uker igjen til jeg må søke men plutselig er dagen her. Dere som har barn fra før. Hva valgte dere og hvorfor?

Valgte 80% pga jeg ikke visste om jeg fikk bhg plass og far ikke kunne ta permisjon. Endte med at jeg fikk både plass og begynte å jobbe før perm gikk ut nå sist så jeg må utsette permisjon og ta litt lenger ferie. Sist fikk jeg ikke plass, da var det greit med 80%. Hvis du er flink til å spare kan du sette av penger å ta 100%, tror du tjener på det i kroner. Husk bare på at ulønnet perm ikke teller v sykemelding, tett graviditet. Forsikring ? Jeg er ikke sikker, turte ikke ta sjansen...

Jeg har hatt 100% begge gangene. Vurderte noe ulønnet perm på slutten sist gang, men det ble ikke behov... Går for 100% denne gangen også!

Jeg hadde 100% lønn på begge gutta, det gikk det også;-) nå er vi i fremnog tilbake modus enda iht hva som lønner seg. Mulig jeg tar gradert permisjon etter endt permisjon, slik att jeg jobber når far i huset har fri og omvendt. Men vi må se hva som lønner seg i lengden :-) har også besteforeldre å spille på, så mulighetene er mange, må bare finne den som passer oss;-)

Du må jo sjøl velge da so passe best!:) Men du får meir penga på å ta ut 100%, så kan du evt gjer som nevnt øve ; setta av penga og utvida perm om du treng (som då blir ulønna).
Sist fekk me utsatt fellespermisjonen sio eg gjekk på skule og far i arbeid (mini va me meg øvealt). Funka veldi greit :)

Hadde 100% og kommer til å ha det igjen. Som andre har nevnt kommer man bedre ut av det økonomisk ved å velge 100% dekning og heller ta ulønnet permisjon om det er behov for mer. Har man planer om to barn veldig tett, kan det være problem med ulønnet permisjon ift å være i jobb lenge nok før fødsel.

Hadde den lange perioden med 80% lønn sist.
Hadde også litt ulønnet permisjon pluss 10 ferieuker til gode.

Mannen hadde gradert uttak, og tok 1 dag i uken fordelt over en lang periode.

Denne gangen kommer jeg nok til å velge den korte perioden med 100% lønn.
Ble veldig rastløs sist, og ville tilbake på jobb før permisjonen var over. Det skal sies at vi hadde en utrolig snill baby som sov hele natten og bare var snill og grei. Alt gikk på skinner. Men er forberedt på at det ikke gjør det denne gang, men denne gangen har vi besteforeldre som er blitt pensjonister og kan hjelpe til utover permisjonen, så det er derfor kommer vi til å gjøre det sånn denne gangen.

Jeg tar 80%. Passer meg mye bedre å ha lengre permisjon for tviler på jeg får ulønnet på jobben. Og så har jeg råd til det ;)

Etter arbeidsmiljøloven har man har rett på ulønnet permisjon en viss tid etter fødsel, så det er bare å stå på kravet hvis det er det du egentlig ønsker. Så vidt jeg forstår har man rett på et helt år ulønnet permisjon, siden det er i tillegg til permisjon etter §12-5(1) (som dekker all permisjon med foreldrepenger).

Kapittel 12. Rett til permisjon
§ 12-1.Svangerskapskontroll
Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.

§ 12-2.Svangerskapspermisjon
Arbeidstaker som er gravid har rett til permisjon i inntil tolv uker under svangerskapet.

§ 12-3.Omsorgspermisjon
(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.
(2) Adoptivforeldre og fosterforeldre har rett til to ukers permisjon i forbindelse med at omsorgen for barnet overtas. Dette gjelder ikke ved stebarnsadopsjon eller hvis barnet er over 15 år.
§ 12-4.Fødselspermisjon
Etter fødselen skal mor ha permisjon de første seks uker, med mindre hun fremlegger legeattest om at det er bedre for henne å komme i arbeid.

§ 12-5.Foreldrepermisjon
(1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden.
(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.
(3) Med mindre begge foreldrene har omsorgen for barnet, kan retten til permisjon etter første ledd utøves av en annen som har omsorg for barnet. Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barnet har rett til inntil to års permisjon etter andre ledd.
(4) Adoptivforeldre og fosterforeldre har rett til permisjon etter paragrafen her når omsorgen for barnet overtas. Det samme gjelder arbeidstaker som har eller får tildelt foreldreansvar når den andre av foreldrene dør, og som har hatt mindre enn vanlig samvær med barnet. Retten til permisjon gjelder ikke ved stebarnsadopsjon eller hvis barnet er over 15 år.

Vi velger 80% lønn, da jeg ønsker så lang permisjon som mulig. Jeg ønsker ikke at barnet skal begynne i bhg før han/hun er 14-15 mnd. Så jeg tar i tillegg noe ulønnet permisjon etter far har tatt sin del.

Etter arbeidsmiljøloven har man har rett på ulønnet permisjon en viss tid etter fødsel, så det er bare å stå på kravet hvis det er det du egentlig ønsker. Så vidt jeg forstår har man rett på et helt år ulønnet permisjon, siden det er i tillegg til permisjon etter §12-5(1) (som dekker all permisjon med foreldrepenger).

Kapittel 12. Rett til permisjon
§ 12-1.Svangerskapskontroll
Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.

§ 12-2.Svangerskapspermisjon
Arbeidstaker som er gravid har rett til permisjon i inntil tolv uker under svangerskapet.

§ 12-3.Omsorgspermisjon
(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.
(2) Adoptivforeldre og fosterforeldre har rett til to ukers permisjon i forbindelse med at omsorgen for barnet overtas. Dette gjelder ikke ved stebarnsadopsjon eller hvis barnet er over 15 år.
§ 12-4.Fødselspermisjon
Etter fødselen skal mor ha permisjon de første seks uker, med mindre hun fremlegger legeattest om at det er bedre for henne å komme i arbeid.

§ 12-5.Foreldrepermisjon
(1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden.
(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.
(3) Med mindre begge foreldrene har omsorgen for barnet, kan retten til permisjon etter første ledd utøves av en annen som har omsorg for barnet. Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barnet har rett til inntil to års permisjon etter andre ledd.
(4) Adoptivforeldre og fosterforeldre har rett til permisjon etter paragrafen her når omsorgen for barnet overtas. Det samme gjelder arbeidstaker som har eller får tildelt foreldreansvar når den andre av foreldrene dør, og som har hatt mindre enn vanlig samvær med barnet. Retten til permisjon gjelder ikke ved stebarnsadopsjon eller hvis barnet er over 15 år.
Oj.tusen takk ;)

Kansje det blir 100% denne gangen da..men er ikke så veldig god på å spare ;)

100% her også avvikler jeg heller ferie og tar ut litt avspaseringer. Har jo også ammefri til barnet fyller 1 år.

Jeg tenker at jeg tar 100% og ulønnet etterpå. Går tidligst tilbake i jobb januar 2018 tror jeg.

Jeg valgte 80% i de to første permisjonene, fordi det ble ca den lønnen jeg skulle ligge på uansett, jeg bare jobba masse ekstra like før og tjente meg opp et bedre gjennomsnitt. :) Og mer tid hjemme!

Ikke tatt noe særlig stilling til det enda, men tenker mye ;)

Back
Topp